7 217 läst ·
30 svar
7k läst
30 svar
Vad gör denna koppling? Får inget varmt returvatten
Fått ny IVT installerad och samtidigt renoverat pannrum och då dragit om en del rör. Situationen vi har nu är att ovanvåningen har aldrig varit så varm och mysig som nu, däremot är bottenplan svinkall. Elementen på nedanplan blir halvljumma upptill och nertill kalla.
Det lutar mot att ta hit en röris som kan hjälpa mig men tänkte ändå försöka luska lite innan.
Jag är fullständig amatör men vi skall iallafall ha en slinga. Jag har luftat för fullt på nedanvåningen och ovanvåningen, stängt av/på cirkulationen ett antal ggr, allt för att försöka bli av med eventuella luftfickor. Idag var det rätt varmt ute så pumpen skickade inte på så mycket värme så jag testade höja hela kurvan från 23 till 46 grader för att känner hur tillflödet av värme uppträdde.
Efter ca 10-15 min så har den nått upp till 46 grader och man känner tydligt hur utrören blir rejält varma. Ovanvåningens element får samma effekt, dvs de blir tydligt varma.
Nedanvåningens element händer det inget med. Eftersom förra ägaren inte hade några ritningar över värmesystemet så försöker jag nu greppa hur det är uppbyggt.
Det första nedanvåningens tillflöde av värme är det man ser på bilden. Slangen längst till vänster blir tydligt och rejält varm när jag drog på värmen, men ingen annan slang får ngn värme. Är det korrekt beteende för den kopplingen?
Det lutar mot att ta hit en röris som kan hjälpa mig men tänkte ändå försöka luska lite innan.
Jag är fullständig amatör men vi skall iallafall ha en slinga. Jag har luftat för fullt på nedanvåningen och ovanvåningen, stängt av/på cirkulationen ett antal ggr, allt för att försöka bli av med eventuella luftfickor. Idag var det rätt varmt ute så pumpen skickade inte på så mycket värme så jag testade höja hela kurvan från 23 till 46 grader för att känner hur tillflödet av värme uppträdde.
Efter ca 10-15 min så har den nått upp till 46 grader och man känner tydligt hur utrören blir rejält varma. Ovanvåningens element får samma effekt, dvs de blir tydligt varma.
Nedanvåningens element händer det inget med. Eftersom förra ägaren inte hade några ritningar över värmesystemet så försöker jag nu greppa hur det är uppbyggt.
Det första nedanvåningens tillflöde av värme är det man ser på bilden. Slangen längst till vänster blir tydligt och rejält varm när jag drog på värmen, men ingen annan slang får ngn värme. Är det korrekt beteende för den kopplingen?
Om en slang blir varm så betyder det ju att det finns någon sorts cirkulation och då borde även någon av de andra slangarna också bli varm. Om systemet står helt stilla så kan det varma vattnet inte ens komma fram till förderlaren till att börja med. Händer det verkligen ingenting med de andra slangarna?
På den tredje kopplingen från vänster ser det ut som att det sitter någon sorts reduceringsventil. Kan det vara så att rörisen du hade hemma vid installationen av den nya pumpen ströp den ventilen för att inte behöva tömma hela systemet men sedan glömde bort att öppna den igen?
På den tredje kopplingen från vänster ser det ut som att det sitter någon sorts reduceringsventil. Kan det vara så att rörisen du hade hemma vid installationen av den nya pumpen ströp den ventilen för att inte behöva tömma hela systemet men sedan glömde bort att öppna den igen?
Tack för svar! @jensaro, ja det händer ingenting med de andra slangarna (cirkulationspumpen till höger går för fullt).
@Janus82, ja jag lutar också att det inte är ngn cirkulation alls beroende på felkoppling eller nåt. Det där med tredje ventilen låter ju precis som ngt att kika på. Är det muttern rakt ut eller den snett ner till vänster?
Det märkliga är också att uppe på själv koppling sitter två pilar in (som verkar stämma då den får bra värme) och ut (som inte ger ngn skillnad alls).
@Janus82, ja jag lutar också att det inte är ngn cirkulation alls beroende på felkoppling eller nåt. Det där med tredje ventilen låter ju precis som ngt att kika på. Är det muttern rakt ut eller den snett ner till vänster?
Det märkliga är också att uppe på själv koppling sitter två pilar in (som verkar stämma då den får bra värme) och ut (som inte ger ngn skillnad alls).
Det där är en LK minishunt M60, märkligt att ha en sån mot radiatorer, bättre vore att koppla de 2 slangarna till vänster direkt till de 2 till höger. Annars finns det en ratt eller termostat uppe till vänster(sysn inte på bilden) där man styr hur mycket den ska shunta, den kanske går att öppna. Muttern som pekar åt vänster är en returstrypning så den kan också vara för strypt. Det finns hyfsade manualer att ladda ner som du kan fördjupa dig i.
Sen måste jag tillägga att det är både finns radiatorer och golvvärme. Det kan mycket väl vara så att denna koppling inte alls har med radiatorerna att göra utan bara golvvärmen. Golvvärme verkar finnas men den är knappt märkbar. Jag har bara förutsatt att detta skåpet kopplingar har med både och att göra.
Nä.
Den är i två delar. Dels delen till höger som cirkulerar vatten i golvvärmen. den cirkulerar alltid.
Dels delen till vänster som är ett koppel för termostat mot GV, den kan vara så strypt att golvvärmen hinner ta all värme från vattnet innan det shuntas tillbaka så returen på vänster sida är kallare eller lika varm som plattan för GV.
Det finns en vit ratt på vänster sida du kan öka på, samt en temperaturbegränsade ovanför avluftningen som kan öppnas. Bärja med att öppna till vänster.
Samt kolla om den är inställd för ettrör eller tvårörs system. Står i den manualen hur skruvarna ska vara ställda för det.
Den är i två delar. Dels delen till höger som cirkulerar vatten i golvvärmen. den cirkulerar alltid.
Dels delen till vänster som är ett koppel för termostat mot GV, den kan vara så strypt att golvvärmen hinner ta all värme från vattnet innan det shuntas tillbaka så returen på vänster sida är kallare eller lika varm som plattan för GV.
Det finns en vit ratt på vänster sida du kan öka på, samt en temperaturbegränsade ovanför avluftningen som kan öppnas. Bärja med att öppna till vänster.
Samt kolla om den är inställd för ettrör eller tvårörs system. Står i den manualen hur skruvarna ska vara ställda för det.
Ok bra! Läste manualen och det där med ett/två-rör verkar avgörande, men hur vet man som är rätt? Kan man fysiskt se på antalet inkopplade slangar i M60:n eller listar man ut detta tidigare (tex vid pannan)?
Det ställs in med en skruv i vänster sida. Mitt på.
Beroende på hur den är ställd så agerar kopplet för ettrör eller tvårör.Finns tyvärr inget sätt att kolla detta okulärt, utan det är fram med insexnycklen och kontrollera.
http://produkter.lagerstedt-krantz....tyle=DocumentToHtml&mode=2&IgnoreCrawler=true
Beroende på hur den är ställd så agerar kopplet för ettrör eller tvårör.Finns tyvärr inget sätt att kolla detta okulärt, utan det är fram med insexnycklen och kontrollera.
http://produkter.lagerstedt-krantz....tyle=DocumentToHtml&mode=2&IgnoreCrawler=true
- Omkoppling mellan 1- och 2-rörssystem samt avstängning mot primärsidans returanslutning.
Minishunten levereras inställd för 2-rörssystem med den yttre insexspindeln (dim. 10 mm insex) inskruvad samt den inre insexspindeln (dim. 4 mm insex) utskruvad. För 1-rörsystem ska den yttre insexspindeln skruvas ut till dess att rätt temperatur uppnås till radiatorerna. Avstängning mot primärsidans returanslutning sker genom att båda insexspindlarna skruvas in.
