Håller på att tapetsera om och samtidigt kommer byta vägguttag så jag tänkte plocka ner de gamla. Och bara av ren nyfikenhet vill veta vad de olika färgerna betyder, se bild.
Ett öppet eluttag med brun, blå och gul/grön kabel samt en genomskinlig kabel mot mönstrad tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

kabeln som matar har ju bara tre trådar, brun blå och gul/grön. Men i uttaget finns ju även en genomskinliga som går vidare till resterande uttag. Men vad är dess funktion?

T
Här finns det chans till en lång fin tråd! :p
Jag börjar säga att att det är rätt och att det absolut ska varja genomskinligt hölje (för det är vi väll överens om iaf?).

• Haha
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Det är biledaren i kablen. Den ska ha transparant slang, kopplas ihop ute i anläggningen och till jord i centralen.

De tre färgerna brun, blå och grön/gul antar jag du vet vad det är.
Ledaren i den genomskinliga skyddsslangen är en s.k. biledare vars funktion debatteras flitigt då o då. Den används i alla fall för att jorda aluminiumskärmen i kabeln. Eftersom du säger att det är en utgående kabel så är det ju synd att biledaren inte är ansluten till skyddsjord då. Den sitter oansluten i en blindplint just nu. Den borde flyttas ett snäpp till höger, bredvid den grön/gula skyddsledaren.

• Gilla
Dalerii och 1 till
  • Laddar…
T
Aa, ja.
Men den utanpåliggande kabeln är väl(?) den som går vidare (den är en komplettering) och kabeln som kommer från väggen är ju den som går till centralen. Då har jag lärt mig att det är rätt. För man ska sätta ihop alla biledare (men inte med jord) för att i sista uttaget sätta ihop med jord.

Är det "fält" man är orolig för kopplar man biledaren separat ute i huset och ansluter den till jord i centralen. Är det för personskydd så ansluter man biledaren till jord där tillfälle ges.
Bägge alternativen är helt rätt.

• Gilla
Emil_K
  • Laddar…
E
T TechChad skrev:
Aa, ja.
Men den utanpåliggande kabeln är väl(?) den som går vidare (den är en komplettering) och kabeln som kommer från väggen är ju den som går till centralen. Då har jag lärt mig att det är rätt. För man ska sätta ihop alla biledare (men inte med jord) för att i sista uttaget sätta ihop med jord.
Rätt eller fel, i min mening är det en liten fördel ifall aluminiummateln har nollpotential, hur detta uppnås har egentligen mindre betydelse, om inte någon kan visa på annat?

Den ska aldrig orsaka att en koppling av PE blir sämre än utan.

Biledaren skulle kunna ligga som en öppen krets ansluten i matande ände, kanske lite beroende på hur kabel nätet är uppbyggt, är allt med biledare eller där är endast bitar istoppat?

Ett alternativ jag kan tänka mig föreslå är att man faktiskt ansluter biledare till jord i bägge ändor i en markförlagd kabel typ EKLK/EXLQ då råden stipulerar att denne ska vara mekaniskt skyddad och hugger man av biledaren direkt med spaden är det kanske bara aluminiummanteln som får ta första smällen vilket teoretiskt kan ge ett något försämrat skydd.

Men i de areor dessa är förekommande så tror jag egentligen det har marginell betydelse, det viktigaste är att den är ansluten i minst en ände, helst matande som allmänt råd.

E
Det kan ju faktiskt vara så att uttaget matas via den utanpåliggande kabeln och går vidare, genom väggen, till sista uttaget. I så fall är det helt rätt gjort i att biledaren är ansluten på blindplint.

Att ansluta biledaren till jord i alla kopplingspunkter kan ge falsk trygghet. Vid en kontinuitetsmätning kan det verka som att jordanslutningen är ok överallt, men ett avbrott på skyddsjordledaren upptäcks inte eftersom mätspänningen går i biledaren, som är klenare än 1,5mm² som är kravet för installationskabel.

• Gilla
El-Löken66 och 3 till
  • Laddar…
E
E Emil_K skrev:
Det kan ju faktiskt vara så att uttaget matas via den utanpåliggande kabeln och går vidare, genom väggen, till sista uttaget. I så fall är det helt rätt gjort i att biledaren är ansluten på blindplint.

Att ansluta biledaren till jord i alla kopplingspunkter kan ge falsk trygghet. Vid en kontinuitetsmätning kan det verka som att jordanslutningen är ok överallt, men ett avbrott på skyddsjordledaren upptäcks inte eftersom mätspänningen går i biledaren, som är klenare än 1,5mm² som är kravet för installationskabel.
@Emil_K!

Nu kan vi påbörja en diskussion utan ände.

Det är väl inte fel att du tar hänsyn till biledaren inverkan vid en kontinuitetsmätning. Det betyder att du är en tänkande människa - bra för dig. (y)

Det finns en hel del faktorer som kan påverka kontinuitetsmätningen exempelvis anslutna apparater eller kabelfel.

Dessa kan ju bidra med minskad jordslutningsimpedans vid sekunden för mätningen, vilket ju kan vara positivt, men å andra sidan maskera ett dolt fel sekunden efter vilket ju kan vara negativt.

I fallet biledare för detta mestadels vara negativt vid just kontinuitetsmätning, skulle fel uppstå är det väl bra att PE har kontakt med centralen där säkring och förhoppningsvis Jordfelsbrytare sitter.

Då är man glad över den 1mm2 när man råkat ta en tugga av kabeln.

Men det är ju inget som egentligen hindrar dig, eller din firma, från att förfina metoden med kontinuitetsmätning. Hur utförs denna och varför? Hur mycket kontrolleras okulärt?

Sannolikheten att PE är ersatt av en biledaren är kanske inte så hög i en klamrad kabel uttag-uttag.

Måhända mer intressant i en nedgrävd eller på annat sätt dold kabel och där kan man kanske isolera biledaren vid punkten innan den går ut eller vid behov tills instrumentet visar att den inte har kontakt med PE ifall man vill kunna sova lugnt, förvissad över att ha gjort en bra kontinuitetsmätning.

Det kanske ligger 10 gatlyktor inkopplade med installationskabel typ EKLK/EXLQ och då är ju frågan hur mycket man ska kontrollera. Ofta kan man ju se ett mönster i hur det är kopplat genom att utföra några stickprov.

Men egentligen bör man såklart gå in i varje stolpe och isolera PE från biledare och stolpen utsatta del för att försäkra sig om att man enbart mäter just PE-ledaren.

Min uppfattning är att denna kabel typ egentligen inte är som mest lämpad till underjordisk förläggning nu när det finns så bra alternativ, dessa har heller ingen biledare = inget huvudbry.

Kan man dra någon slutsats av någon slags mätning efter idrifttagning/spänningssatt anläggning?

T
Det är nu det roliga börjar!!
:rofl:

• Gilla
  • Haha
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
ena fasen är dåligt ilagd .. eller långt uppskalad
kolla jorden för den nedre kabeln så att den är där den ska vara..

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.