23 541 läst ·
31 svar
24k läst
31 svar
Vad gäller vid servitut på väg?
Sida 1 av 3
Vi bor ute på landet, med en skogsväg som går förbi huset, och en infart som svänger av mot huset från skogsvägen.
Bonden som har servitut på skogsvägen är och skottar så fort det kommit snö, men inte idag.
Det ligger alltså 15 cm snö, och med ett backkrön med lutning på 40 grader, kommer vi inte ut med bilen. Biten från vår utfart till stora vägen är cirka 15-20 meter.
Hur ser reglerna vid servitut ut? När behöver de inte skotta? På helger? Eller måste de alltid se till att vägen är framkomlig?
Edit: Vi har rätt att köra på vägen, men bonden äger vägen. Ber om ursäkt för förvirringen. Det är alltså vi som har servitut, men bonden äger vägen.
Bonden som har servitut på skogsvägen är och skottar så fort det kommit snö, men inte idag.
Det ligger alltså 15 cm snö, och med ett backkrön med lutning på 40 grader, kommer vi inte ut med bilen. Biten från vår utfart till stora vägen är cirka 15-20 meter.
Hur ser reglerna vid servitut ut? När behöver de inte skotta? På helger? Eller måste de alltid se till att vägen är framkomlig?
Edit: Vi har rätt att köra på vägen, men bonden äger vägen. Ber om ursäkt för förvirringen. Det är alltså vi som har servitut, men bonden äger vägen.
Redigerat:
Nej, det är inte MIN väg. Bonden äger vägen, och har därmed servitut.
Jag har nog fått det om bakfoten. Vi har väl servitut, dvs brukningsrätt, men han äger vägen.
Ja, och han har skottat vägen i alla år. Men just idag skottade han inte, och vi behöver verkligen komma härifrån imorgon.
Ett servitut är förenklat ett avtal att du får nyttja någon annans väg i detta fall. Bonden kan inte neka dig att köra på vägen. Men det sällsynt att det ingår förpliktelser att skottning och underhåll skall ingå.
Har du betalat någonting till bonden innan för skottningen?, annars skulle jag gjort det och förklarat hur mycket det uppskattas.
Har du betalat någonting till bonden innan för skottningen?, annars skulle jag gjort det och förklarat hur mycket det uppskattas.
Jag har omgivit mig med personer som har benämt ägandet av väg som servitut, och det har etsat sig i skallen 
Vi hittar inte servitutbrevet, eller hur man nu ska kalla det, men får försöka leta.
Är det inte så, att om man äger väg och det finns fastigheter som har servitut till denna vägen, att man måste hålla vägen fri och brukbar?
Jag har ingen som helst aning om hur det där fungerar och vill veta, helt enkelt.
Visst kan vi skotta själv, men när det tar två-tre timmar för oss att göra det, känns det bitigt när han gör det på fem minuter
Vi hittar inte servitutbrevet, eller hur man nu ska kalla det, men får försöka leta.
Är det inte så, att om man äger väg och det finns fastigheter som har servitut till denna vägen, att man måste hålla vägen fri och brukbar?
Jag har ingen som helst aning om hur det där fungerar och vill veta, helt enkelt.
Visst kan vi skotta själv, men när det tar två-tre timmar för oss att göra det, känns det bitigt när han gör det på fem minuter
Han arrenderar mark (vi äger inte huset eller marken, då fastighet och mark tillhör min sambos släkt), tre betesängar på sammanlagt runt 4 hektar för 650:- om året, vilket jag förstått var en överenskommelse mellan honom och den avlidna släktingen till min sambo som ägde allting.
Bonden äger flera vägar, så det är inte bara vår som skottas.
Bonden tar samtidigt vår uppfart, vilket vi bedyrade vår otroliga tacksamhet för.
Jag är inte ute efter att på något sätt ifrågasätta bonden. Jag är bara nyfiken på hur det fungerar.
Bonden äger flera vägar, så det är inte bara vår som skottas.
Bonden tar samtidigt vår uppfart, vilket vi bedyrade vår otroliga tacksamhet för.
Jag är inte ute efter att på något sätt ifrågasätta bonden. Jag är bara nyfiken på hur det fungerar.
Du måste låta den som har servitut anlägga en väg och köra på den.elegantmachine skrev:
Nej, vi är ju inte det.
Vägen leder in till skogen, och vem som äger den har jag ingen aning om. Så vi och #¤%& ridmänniskor är dom enda som brukar den. Många traktorer och större lantbruksmaskiner har brummat förbi, likaså enskilda privatbilar.
Vägen leder in till skogen, och vem som äger den har jag ingen aning om. Så vi och #¤%& ridmänniskor är dom enda som brukar den. Många traktorer och större lantbruksmaskiner har brummat förbi, likaså enskilda privatbilar.
Jag har en likande situation och vi fastighetsägare har en överenskommelse hur vi gör med plogning efter snöfall. Detta efter att det strulat några gånger som i ditt fall. Vidare har vi på huvudvägen en vägförening där vi har avtal med en entrepenäör kring plogning.
Jag hade ringt bonden och kommit överens om att han plogar så snart det är mer än 5cm till beloppet 500SEK (eller vad han nu vill ha). Kan han inte lova detta är det antingen att bli traktorburen själv eller att skaffa en rejäl bil.
Jag hade ringt bonden och kommit överens om att han plogar så snart det är mer än 5cm till beloppet 500SEK (eller vad han nu vill ha). Kan han inte lova detta är det antingen att bli traktorburen själv eller att skaffa en rejäl bil.
Sannolikt kan ni inte kräva något alls. Servitut skall inte vara tillnackdel för den belastade (tjänande) fastigheten (dvs bonden). Det är nog rätt ovanligt att det i servitut står något om att tjänande fastighet ska sköta underhåll. Och om det gör det så brukar det vara förknippat med en kostnad för härskande fastighet.
Kanske bonden är sjuk? Du kanske borde ringa och kolla om det är något du kan göra för honom istället för att fundera på vad han ska göra för dig.. ;-)
Kanske bonden är sjuk? Du kanske borde ringa och kolla om det är något du kan göra för honom istället för att fundera på vad han ska göra för dig.. ;-)