Har relativt nyligt köpt ett hus där förra ägarna har lämnat en del saker på gården (skräp i mina ögon). Vi kom överens om att han skulle hämta dom när snön försvunnit vilket den gjort nu. Fortfarande inte hämtat sakerna. Har påmint honom för en vecka sen och då sa han att han skulle komma förra helgen men inte dykt upp. Nu har jag skrivit till honom igen och gett ett slutdatum då han ska senast ha hämtat sakerna. Han har ej svarat på det. Frågan är kan jag kasta bort sakerna? En del gamla leksaker, sliten studsmatta, barncyklar mm. Är less på att det ser ut som en soptipp på gården. Grannarna säger samma.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
M.Forss
  • Laddar…
A
Finns det någon klausul i kontraktet/köpeavtalet om att det ska vara utrensat/städat?

Vill du bara bli av med skiten, eller vill du även att säljaren står för ev. kostnader för uppstädning?

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
A Alexander HB skrev:
Finns det någon klausul i kontraktet/köpeavtalet om att det ska vara utrensat/städat?

Vill du bara bli av med skiten, eller vill du även att säljaren står för ev. kostnader för uppstädning?
Jag vill bara bli av med skiten. Vi kom bara muntligt överens i samband med kontaktskrivning mäklaren var också med då.

T tontho78 skrev:
Jag vill bara bli av med skiten. Vi kom bara muntligt överens i samband med kontaktskrivning mäklaren var också med då.
Lasta ett släp och dumpa sakerna på säljarens nya adress.

• Gilla
  • Haha
MartinP666 och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Lasta ett släp och dumpa sakerna på säljarens nya adress.
Dom bor i lägenhet. Tyvärr så verkar dom vara av sorten som inte bryr sig. Dom har förstört mer i huset än dom gjort nytta så att säga.

T tontho78 skrev:
Dom bor i lägenhet. Tyvärr så verkar dom vara av sorten som inte bryr sig. Dom har förstört mer i huset än dom gjort nytta så att säga.
Kör till tippen då, om han frågar säg att det var någon där och hämtade det när du var borta.

• Gilla
larssonson och 5 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kör till tippen då, om han frågar säg att det var någon där och hämtade det när du var borta.
Tänker att jag gör så när mitt slutdatum har varit. Jag kan ju inte vänta i evighet på att dom Ska komma och hämta skrotet. Vi avtalade ju muntligt när allt tinat fram så skulle han komma och hämta. Nu har jag påmint han 2ggr. Lite trist bara att det är barnleksaker.

A
Rent juridiskt tror jag det är trist. Slänger du skiten är det olovligt förfogande. Flyttar du skiten är det egenmäktigt förfarande.

Säljaren gör sig dock också skyldig till egenmäktigt förfarande, då denna hindrar dig att fullt ut nyttja din egendom (fastigheten).

Juridiskt är vägen att gå via Kronofogden (begära handräckning). I värsta fall kan du åka på att betala. Vägrar säljaren hämta (efter att ha blivit kontaktad av KFM) tror jag att ni kommer att uppmanas att tvista i domstol.

Edit: Såvida ni inte även avtalat att sakerna tillfaller dig om de inte hämtat dem senast X, eller liknande. Då är situationen nog enklare.

• Gilla
Lastbärarn och 1 till
  • Laddar…
A Alexander HB skrev:
Rent juridiskt tror jag det är trist. Slänger du skiten är det olovligt förfogande. Flyttar du skiten är det egenmäktigt förfarande.

Säljaren gör sig dock också skyldig till egenmäktigt förfarande, då denna hindrar dig att fullt ut nyttja din egendom (fastigheten).

Juridiskt är vägen att gå via Kronofogden (begära handräckning). I värsta fall kan du åka på att betala. Vägrar säljaren hämta (efter att ha blivit kontaktad av KFM) tror jag att ni kommer att uppmanas att tvista i domstol.

Edit: Såvida ni inte även avtalat att sakerna tillfaller dig om de inte hämtat dem senast X, eller liknande. Då är situationen nog enklare.
Tror att jag städar på gården och ser till så att sakerna är "lättillgängliga". Saker kan ju bli stulna.

• Gilla
  • Haha
RolfoHelena och 12 till
  • Laddar…
Juridifiera det inte. Har säljaren först fått över vintern och nu två–tre månader på sig så släng skiten och släpp frågan.

Problemet när man vill göra rätt här är att man alltid väntar för länge, sen är lite juste och sen bara tröttnar. Å andra sidan lär väl inte många som struntar i sin egendom orka anmäla ett dussinbrott som olaga förfogande heller. Säkert är cyklarna och leksakerna urvuxna och inte särskilt saknade.

• Gilla
larssonson och 9 till
  • Laddar…
Fotografera skräpet innan det hystas.

• Gilla
  • Älska
Agge571 och 2 till
  • Laddar…
A
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Å andra sidan lär väl inte många som struntar i sin egendom orka anmäla ett dussinbrott som olaga förfogande heller. Säkert är cyklarna och leksakerna urvuxna och inte särskilt saknade.
Nej, rent "praktiskt" finns det ju många enklare sätt att lösa TS problem än KFM :)

• Gilla
tontho78
  • Laddar…
Jag hade slängt dem. Om de förra ägarna mot förmodan frågar efter dem säger man att man trodde att de varit och hämtat dem.

• Gilla
larssonson och 6 till
  • Laddar…
MrJay
Högst troligt är att de inte behöver de prylarna och kommer slänga de själva, annars hade de hämtats länge sedan. Fråga bara om du ska slänga (de kommer svara ja), lägg på kärra och dumpa på tippen. Tråden slut.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
T tontho78 skrev:
Har relativt nyligt köpt ett hus där förra ägarna har lämnat en del saker på gården (skräp i mina ögon). Vi kom överens om att han skulle hämta dom när snön försvunnit vilket den gjort nu. Fortfarande inte hämtat sakerna. Har påmint honom för en vecka sen och då sa han att han skulle komma förra helgen men inte dykt upp. Nu har jag skrivit till honom igen och gett ett slutdatum då han ska senast ha hämtat sakerna. Han har ej svarat på det. Frågan är kan jag kasta bort sakerna? En del gamla leksaker, sliten studsmatta, barncyklar mm. Är less på att det ser ut som en soptipp på gården. Grannarna säger samma.
Jag var med om en liknande situation där säljaren undrade om han kunde komma helgen efter o hämta några prylar från garaget (fick plats i en större kombi). Helgen kom, men ingen säljare… skickade ett sms som han besvarade i god ton och en ursäkt om han kunde få en helg till på sig. Detta fick han, men dök inte upp då heller. Då tog jag grejorna (i mina ögon skrot) och slängde på tippen. Säljaren kom 6 månader senare och skulle hämta grejorna 🤣🤣 Han blev inte glad, men hur länge ska jag behöva vänta när ett utav priona var att göra om garaget invändigt och detta var säljaren väl medveten om.

• Gilla
MartinP666 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.