Hej!
Mina föräldrar äger en liten sommarbostad som står på en arrendetomt. På området är det blandat arrendetomter med äganderätter, sommarbostäder och permanentboenden.
Nu ska kommunerna dra in kommunalt vatten på området, det uppskattas kosta runt 200.000 för mina föräldrar. Något som enligt en mäklare de pratat med inte kommer höja värdet på deras stuga. Ett permanent boende med äganderätt hade varit annorlunda enligt mäklaren. Vattnet är något de inte kan säga nej till.
Hur fungerar det då de inte äger tomten? Är det de eller arrendaten (heter det så?) som ska bekosta vattnet?

Sussi11 Sussi11 skrev:
Hej!
Mina föräldrar äger en liten sommarbostad som står på en arrendetomt. På området är det blandat arrendetomter med äganderätter, sommarbostäder och permanentboenden.
Nu ska kommunerna dra in kommunalt vatten på området, det uppskattas kosta runt 200.000 för mina föräldrar. Något som enligt en mäklare de pratat med inte kommer höja värdet på deras stuga. Ett permanent boende med äganderätt hade varit annorlunda enligt mäklaren. Vattnet är något de inte kan säga nej till.
Hur fungerar det då de inte äger tomten? Är det de eller arrendaten (heter det så?) som ska bekosta vattnet?
https://lawline.se/answers/vem-beta...n-for-kommunalt-vatten-och-avlopp-vid-arrende

H Håbbe01 skrev:
[länk]
Tusen tack! Klart och tydligt, då vet vi vad som gäller.

• Gilla
Håbbe01
  • Laddar…
Jag har en äldre släkting i samma sits men där kostar VA minst 260 000 för tvångsanslutningen plus egna kostnader på tomt och hus så ca 330 000 totalt.
Huset är mycket enkelt och är i sig självt kanske värt 30-50 000 idag. Ett torp som gått i familjen i tre generationer.

Det är husägaren och inte fastighetsägaren som får betala kalaset. Obestridligt enligt beslutet hos kommunen.

Så alternativen blir.

1. Sälja i nuvarande läge för kaffepengar eller ge bort det om det finns någon dum nog att ta anbudet, mycket tveksamt.

2. Få en tomt runt torpet avstyckad och köpa loss den, frågan är dock om fastighetsägaren går med på det. Utgift runt 500-600 000 totalt med VA för ett hus som är värt 50 000. Blir mycket pengar och jobb för inget då en försäljning knappast skulle gå med vinst.

3. Riva huset och lämna området.
Billigast och minst ansträngning.

I detta fall kommer huset att rivas och naturen får återgå till ursprunget.
Och med det har kommunen fördrivit ännu en stugägare i området, det börjar bli några stycken nu…😡

Sussi11 Sussi11 skrev:
Tusen tack! Klart och tydligt, då vet vi vad som gäller.
  • Ny lagändring 2023:
    Den senaste lagändringen som trädde i kraft 2023 innebär att kommunen ska ta hänsyn till möjligheten att en enskild avloppsanläggning ska kunna godtas och därmed ersätta kommunal anslutning.

• Gilla
Sussi11
  • Laddar…
TorpAnders TorpAnders skrev:
Jag har en äldre släkting i samma sits men där kostar VA minst 260 000 för tvångsanslutningen plus egna kostnader på tomt och hus så ca 330 000 totalt.
Huset är mycket enkelt och är i sig självt kanske värt 30-50 000 idag. Ett torp som gått i familjen i tre generationer.

Det är husägaren och inte fastighetsägaren som får betala kalaset. Obestridligt enligt beslutet hos kommunen.

Så alternativen blir.

1. Sälja i nuvarande läge för kaffepengar eller ge bort det om det finns någon dum nog att ta anbudet, mycket tveksamt.

2. Få en tomt runt torpet avstyckad och köpa loss den, frågan är dock om fastighetsägaren går med på det. Utgift runt 500-600 000 totalt med VA för ett hus som är värt 50 000. Blir mycket pengar och jobb för inget då en försäljning knappast skulle gå med vinst.

3. Riva huset och lämna området.
Billigast och minst ansträngning.

I detta fall kommer huset att rivas och naturen får återgå till ursprunget.
Och med det har kommunen fördrivit ännu en stugägare i området, det börjar bli några stycken nu…😡
Så tråkigt att höra😔
Mina föräldrar har bara fått en lös uppskattning av priset, det kan ju mycket väl landa på de summorna för dem också då.. Stugan blir som du säger även svårsåld, kostnaden kommer behöva tas av antingen mina föräldrar eller en ev köpare, det känns overkligt!
En dröm om en idyll blev någonting annat, bortom påverkan.
Kommunalt vatten och avlopp är ju bra i sig, ökar värdet på permanentboenden därute. Men för stugägarna på arrendetomt blir det en förlustaffär känns det som..

Redigerat:
Undersök vad avstyckning och friköpande av tomten skulle gå på. Ta hjälp av mäklare att få vad försäljningsvärdet sedan skulle bli. Långsiktigt är det normalt bättre att äga även tomten.

• Gilla
Sussi11
  • Laddar…
De har försökt köpa tomten men tyvärr fått nej..

Sussi11 Sussi11 skrev:
De har försökt köpa tomten men tyvärr fått nej..
Samma här, så nu sitter de med svarte Petter, snacka om tragiskt att som pensionär behöva utsättas för detta ekonomiska vansinne.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Har exakt samma situation.
Är vi kanske i samma område? Lovsjön?

När det hela började så pratades det om att kommunen var villig att köpa huset och sedan hyra ut det till mig om jag inte har pengar till anslutningen.

Nära, Vaggeryd!
G gaidin skrev:
Har exakt samma situation.
Är vi kanske i samma område? Lovsjön?

När det hela började så pratades det om att kommunen var villig att köpa huset och sedan hyra ut det till mig om jag inte har pengar till anslutningen.
Hej!
Inte Lovsjön men ett område inte långt därifrån i en mindre kommun. Borde vara samma upptagningsområde för VA ändå tänker jag🤔
Jaha, vi har inte hört om något sådant erbjudande, det kanske kan vara värt att kolla upp! Tack! 🙏🏼

Ja kommunerna brukar regelmässigt men i undantagsfall kunna ställa upp med pensionärslån och liknande på förmånliga villkor till de som verkligen inte kan få fram pengarna till VA-anslutningen.

Pensionärslån ges bara till pensionärer som har bundna tillgångar i till exempel fastighet. I TS's fall skulle det i så fall förmodligen gälla sommarstugan på ofri grund som har marginellt realiserbart värde.

BirgitS
I någon tråd läste jag något om att kommunen gick med på en avbetalningsplan.

Lån i bank eller kommun, hur många pensionärer kan betala ett 10 års lån på 350-500 tusen, finns inga månads inkomster för det så finns det inga..
Det är i praktiken en sofistikerad fördrivining av en generation som inte sällan har byggt upp områdena och som nu vräks för unga kapitalstarkare krafter som förhoppningsvis även bosätter sig på orten och bidrar med friska skattepengar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.