50 750 läst ·
90 svar
51k läst
90 svar
Vad gäller? Tomtgräns & krav att flytta staket
Nu har jag läst alla inlägg och "tips" och så mycket hummande och dummande var det länge jag läst på ett ställe. Det är ett fåtal som håller måttet. Prata med grannen på ett vuxet och hövligt sätt. HAN HAR GJORT FEL *): Hur löser HAN det? Du skall spränga. Kan du få extrakostnader p g a av fördröjning av sprängningen eller på annat sätt kullkastar andra framtida projekt?
*) Om du är 100% säker på dina 40 cm.
Not: Vi svenskar är kända för att vara konflikträdda.
*) Om du är 100% säker på dina 40 cm.
Not: Vi svenskar är kända för att vara konflikträdda.
Men om grannen har fått ett ok av tidigare ägaren av fastigheten att sätta upp staketet på fel sida om gränsen.
Det kan ju vara så att de var bra polare och tidigare ägaren inte brydde sig om det.
Hur gör man då?
Måste det finnas ett papper på det?
Om grannen ringer förra ägaren o denne säger att de hade den överenskommelsen att staketet fick stå där. Ändrar det på saker o ting?
Det kan ju vara så att de var bra polare och tidigare ägaren inte brydde sig om det.
Hur gör man då?
Måste det finnas ett papper på det?
Om grannen ringer förra ägaren o denne säger att de hade den överenskommelsen att staketet fick stå där. Ändrar det på saker o ting?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 917 inlägg
En sådan uppgörelse som en ny ägare inte informeras om gäller inte den nye ägaren. Däremot skulle grannen kunna stämma den förre ägaren av TS fastighet för att ett sådant servitut inte förts vidare. Men det är många om och men i det, och det har som sagt då inte alls med TS att göra.
Medlem
· Östergötland
· 610 inlägg
Så är det inte alls. Däremot är du troligen en sådan fjant som tror att man måste spela ett spel för att grannen ska respektera en. Sanningen är att det är bättre att tala om vad som gäller. Är grannen inte som dig, så kommer han förr eller senare fatta att han gjorde fel som gick in på din tomt och permanentade sitt staket. Sanningen segrar alltid. Ynkryggar förlorar alltid i det långa loppetK Kirre2 skrev:
Nåja, det finns ju även en och annan icke-ynkrygg som förlorat.J Johnsson 56 skrev:Så är det inte alls. Däremot är du troligen en sådan fjant som tror att man måste spela ett spel för att grannen ska respektera en. Sanningen är att det är bättre att tala om vad som gäller. Är grannen inte som dig, så kommer han förr eller senare fatta att han gjorde fel som gick in på din tomt och permanentade sitt staket. Sanningen segrar alltid. Ynkryggar förlorar alltid i det långa loppet
Jag tror på att vara vänlig. Då sätter sig inte folk på tvären bara för att de blir sura. Fungerar inte det får man överväga en annan strategi.
Alltså skall man alltid skriva papper om man vill gå lite utanför ramarna då verkar det som.Nötegårdsgubben skrev:
Tack för svaret.
Johnsson 56, en del fungerar ungefär som mig. Kommer du och beter dig vänligt och framför ditt ärende i trevligt tonläge så hjälper jag dig med nästan vad som helst. Kommer du däremot och pekar med hela handen och beter dig som ett självgott kräk så ryggar jag inte en millimeter och ger dig det "krig" som du i det fallet förtjänar. Det handlar inte om att vara en "fjant" eller ej det handlar om att uppträda smart.
Ja det handlar om att vara pragmatisk och mänsklig. Alla kan göra fel aven eller annan orsak. Det gäller att vara vänlig men tydlig och inte få andra att känna sig dumma och mindre värda. Det gäller att göra det bästa av situationen annars kan man få tjugo års krig på halsen. Livet går inte ut på att vinna alla slag för rätt som det är då förlorar man hela kriget, bokstavligt talat.
Jag är en sådan fjant. "qui desiderat pacem, praeparet bellum" Den som önskar fred ska förbereda sig för krig.J Johnsson 56 skrev:
Om du bara visste hur mycket man kan krångla i samband med en sprängning. Vattnet blev förstört, sprickor, skador mm mm.
Grannen har gjort fel och behöver ta ansvar...
Men med @Johnsson 56 attityd skulle jag knappast låna hem en grävmaskin och hjälpa till med grävningen gratis.
Utan
Men detta handlar inte om oss käppgökar utan om råd till TS.
När borrkrabban står där så är det inte någon direkt merkostnad att borra några hål till den nya sträckningen om man får lov till att ta ned staketet för att kunna täcka salvan på ett bra sätt.
Det som kan strula till sig lite är om man måste gjuta och förankra om berget fläcker sig lite för mycket in på grannens mark. Det en massa knep mot detta det handlar bara om mera kostnader.
Problemet är ju att ”krig” sällan uppstår när den ena medvetet gjort tokigt, utan snarare när bägge parter tror sig ha rätt. Går man då in med macho vs fjant-attityden kan man givetvis ställa till det i en fråga som rimligen kanske var lättare att lösa på annat sätt.
Att anse att attityden ”prata-först” är för fjantar, ja det är verkligen fjantigt. I min erfarenhet tuffa killar i 30-40-årsåldern som gillar ”aktiv bilkörning”. Men usch, nu var jag lika fördomsfull själv ..
Att anse att attityden ”prata-först” är för fjantar, ja det är verkligen fjantigt. I min erfarenhet tuffa killar i 30-40-årsåldern som gillar ”aktiv bilkörning”. Men usch, nu var jag lika fördomsfull själv ..
Ett staket ska stå minst 0.5 M in på den egna tomten. Så är det i alla fall i våran kommun.CAD-MAN skrev:
Får ingen dispans för mer. De där 50cm räknas som serviceyta tex målning, lagning osv.
Men visst ska man välja sina strider.
Har själv haft bråk med en granne som tur tog pick o pack o flyttade.
Handlade ej om gränser men om trädfällning från allmänning. Man blev anmäld osv.
Men förrådet hans är fortfarande felplacerad orkade inte börja själv bråka om småsaker även om jag var nära.
Är småsaker och vissa regler är byråkrati också som 4.5m osv...o jag har inte alls tagit det med min nuvarande granne som för övrigt är jättetrevliga!
Men varit själv mycket till kommunen och pratat just dessa regler. Dels för att jag själv ville bygga alternativt ha en staket.
Men i ditt fall förstår jag ju att ni måste ta ner staketet. Så det är väl bäst prata snällt med grannen om den inte är likadan ahole som min förra granne. Men då får du ta hjälp av myndigheter.
Medlem
· Östergötland
· 610 inlägg
Jag har inte sagt att man inte ska prata, men när grannen med berott mod gjutit fast staketet 40 cm in på grannens tomt, trots tydliga markeringar var tomtgränsen går, så har han ju gjort sitt val s.a.s. Vad räknar ni med att han kommer att svara när ni går in och vädjar till honom att ta bort staketet ?elpaco skrev:
Problemet är ju att ”krig” sällan uppstår när den ena medvetet gjort tokigt, utan snarare när bägge parter tror sig ha rätt. Går man då in med macho vs fjant-attityden kan man givetvis ställa till det i en fråga som rimligen kanske var lättare att lösa på annat sätt.
Att anse att attityden ”prata-först” är för fjantar, ja det är verkligen fjantigt. I min erfarenhet tuffa killar i 30-40-årsåldern som gillar ”aktiv bilkörning”. Men usch, nu var jag lika fördomsfull själv ..![]()
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 669 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 669 inlägg
kan sätta staket i tomtgräns med om båda grannarna är överens om det.kisumisu skrev:
Ett staket ska stå minst 0.5 M in på den egna tomten. Så är det i alla fall i våran kommun.
Får ingen dispans för mer. De där 50cm räknas som serviceyta tex målning, lagning osv.
Men visst ska man välja sina strider.
Har själv haft bråk med en granne som tur tog pick o pack o flyttade.
Handlade ej om gränser men om trädfällning från allmänning. Man blev anmäld osv.
Men förrådet hans är fortfarande felplacerad orkade inte börja själv bråka om småsaker även om jag var nära.
Är småsaker och vissa regler är byråkrati också som 4.5m osv...o jag har inte alls tagit det med min nuvarande granne som för övrigt är jättetrevliga!
Men varit själv mycket till kommunen och pratat just dessa regler. Dels för att jag själv ville bygga alternativt ha en staket.
Men i ditt fall förstår jag ju att ni måste ta ner staketet. Så det är väl bäst prata snällt med grannen om den inte är likadan ahole som min förra granne. Men då får du ta hjälp av myndigheter.
Ingen har sagt ”vädja”. Vi säger ”prata” först. Skulle folk i allmänhet först utgå från att andra inte försöker blåsa dem så skulle saker vara enklare. TS har inte sagt att grannen uppenbart försökt kapa mark, han har sagt att markeringarna finns.J Johnsson 56 skrev:Jag har inte sagt att man inte ska prata, men när grannen med berott mod gjutit fast staketet 40 cm in på grannens tomt, trots tydliga markeringar var tomtgränsen går, så har han ju gjort sitt val s.a.s. Vad räknar ni med att han kommer att svara när ni går in och vädjar till honom att ta bort staketet ?