E erkka skrev:
Det räcker nog inte att hävda, det måste nog väldigt tydligt vara så också- speciellt om det är skyddsobjekt. En bekant råkade av misstag lägga till båten vid en kaj som var SO, det kostade 10kkr
Självklart ska man inte förtöja (in)vid ett skyddsobjekt om man ej är i sjönöd. Min kommentar syftar givetvis inte till att bryta mot lagen, det hade definitivt inte varit prov på gott sjömanskap.

Jag tackar för alla bra svar och för att frågan tydligen rönte ett visst intresse.
Anledningen till att jag la ut frågan var att min kommun har aviserat vad de kallar "Extra kontroller att strandskyddet följs"
Kommunala tjänstemän i sällskap med POLIS ! skall besöka utvalda områden för att kontrollera hur strandskyddet efterlevs.
Personligen tycker jag det hela låter lite väl "mycket"
Om inte annat borde väl Polisen ha viktigare saker att syssla med än att kolla upp strandskyddet.
Eller ?

Måste ha gått vilt till i er kommun om tjänstemännen behöver beskydd?! Vårt land blir mer och mer likt Nordkorea :(

• Gilla
  • Wow
LaT och 2 till
  • Laddar…
Det är väl det där klassiska "Good cop, BAD cop"...

• Haha
Eva777
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vårt land blir mer och mer likt Nordkorea :(
Du har inte så mycket kunskap om Nord Korea, gissar jag?????

harry73
Jag tror faktiskt att tjänstemannen behöver det för att få tillträde när det annars är omöjligt och för att få beskydd

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Förstår helt och fullt din åsikt, TS. Man betalar snuskigt bra för att bo nära vatten, och så får man inte använda det som man vill. Hade troligen haft samma tankar i samma situation.
Men många som svarar på denna tråd måste även tänka på att det finns ett mycket väl underbyggt skäl till varför lagen finns. Det är inga idioter som tar dessa beslut, och man kan anta att beslutet föregås av en stor mängd undersökningar, insamlande av information mm.
Givetvis är det så att ju mer man betalar för en fastighet, eller ett stycke mark desto starkare blir känslan av att man vill göra vad man vill med det man köpt.
Ytterst ligger då troligen sjötomter och liknande, och det är troligt att det är därför som lagmännen gjort allmänhetens tillträde såpass stark och kontrollerar efterföljande på det sätt som de gör.
Med det sagt menar jag inte vare sig bu eller bä, men tänk dig för innan du tar beslut om vad du gör eller inte gör.

• Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Kan man inte bara göra en liten gång eller något som visuellt avgränsar husets hemfridszon från den tillfixade bryggan och badplatsen. Måste väl vara okej att hålla en badplats snygg så länge det är separerat från bostaden?

F fastighetsskötaren skrev:
Förstår helt och fullt din åsikt, TS. Man betalar snuskigt bra för att bo nära vatten, och så får man inte använda det som man vill. Hade troligen haft samma tankar i samma situation.
Men många som svarar på denna tråd måste även tänka på att det finns ett mycket väl underbyggt skäl till varför lagen finns. Det är inga idioter som tar dessa beslut, och man kan anta att beslutet föregås av en stor mängd undersökningar, insamlande av information mm.
Givetvis är det så att ju mer man betalar för en fastighet, eller ett stycke mark desto starkare blir känslan av att man vill göra vad man vill med det man köpt.
Ytterst ligger då troligen sjötomter och liknande, och det är troligt att det är därför som lagmännen gjort allmänhetens tillträde såpass stark och kontrollerar efterföljande på det sätt som de gör.
Med det sagt menar jag inte vare sig bu eller bä, men tänk dig för innan du tar beslut om vad du gör eller inte gör.
Ja exakt.

Har ni varit i länder utan strandskydd? Det är helt hopplöst att ta sig ut till kusten ibland. Man kan köra/gå runt i evigheter för att hitta något sätt att komma ner till vattnet men hindras överallt av staket, hus, grindar, plank osv...

Det känns lite orimligt även för mig som definitivt inte är kommunist att rika människor ska kunna köpa sig till i princip hela kusten i ett land och göra denna totalt otillgänglig för 99 % av befolkningen.

Så strandskydd (och även allemansrätten) är grymt bra.

• Gilla
mellansorken och 12 till
  • Laddar…
Det borde vara lättare att få bygga bryggor och hålla efter vegetationen ner mot vattnet. Ställ i stället krav på att det ska vara tydlig var gränsen tillhemfridszonen är. Standardiserade skyltar Skellefteå tex inte vara fel. En igenväxt strand ger ju inte heller tillgång till vattnet. En brygga ökar tillgängligheten markant.

Nej, jag vet inte direkt mycket om Nordkorea, kanske ska man åka dit på semester och dyka ner i deras härliga kultur! En svensk får väl visum direkt , tyvärr är jag inte kommunist men får väl ljuga ihop något....

L lat skrev:
Du har inte så mycket kunskap om Nord Korea, gissar jag?????

Mot bakgrund av vad jag tidigare berättat så ingår en "sommaräng" i min tomt.
Ängen gränsar mot sjön.
Den ängen ägde jag tidigare till 50% men den ingår nu i min tomt, men åtnjuter inte dispens från strandskyddet som min ursprungliga tomt.
Vi sköter den ängen, klipper gräset håller undan busk och sly osv. (bla för att minska fästingrisken) Vi försöker hålla landskapet öppet.
Detta för att familjen, vänner och bekanta brukar fira våra fester där. Midsommar, födelsedagar mm. Vi har byggt ett trädäck för att det är enklare med bord och stolar.
Vänner med husvagn/husbil brukar få övernatta där.
Troligtvis är väl detta olagligt efter vad jag kan förstå av vad som sagts. Vi får väl inte vara på vår egen mark och ej heller utnyttja trädäcket som väl antagligen måste rivas.
Frågan är bara vilka som ska komma dit. Kanske en och annan kanot som vågar navigera in bland alla stenar. Vägen som passerar oss har både stoppförbud och parkeringsförbud, så det går inte att stanna på vägen med bil. P-platser finns ej heller.
Så hur kommunen tänker begriper jag ej.

• Gilla
El_konsult
  • Laddar…
Hemmakatten
Låter som lite självömkan. ;)

Ta du och slå gräset vid sjön och gör det trevligt. Men hänga inte in området med stängsel. Låt folk som kommer via fot eller kanot lägga till och bada. Såå många kan det inte vara per säsong.

• Gilla
Henrik.Ö
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Låter som lite självömkan. ;)

Ta du och slå gräset vid sjön och gör det trevligt. Men hänga inte in området med stängsel. Låt folk som kommer via fot eller kanot lägga till och bada. Såå många kan det inte vara per säsong.
Visst. Det är inget problem alls. Har aldrig varit något problem, men att myndigheter och Polis ska stövla in och tala om för mig vad jag får och inte får göra på min egen tomt stör mig i högsta grad. Speciellt om jag blir ålagd att riva...

• Gilla
Eva777 och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Nja, nu var ju hela fastigheten inte klassificerad som tomtmark, utan allmän mark dit allmänheten har tillträde. Man får nog gilla läget. Att kommunen med polis med kunskap om vad som är allemansrättsmark eller inte, kommer förbi är väl bara bra. Då får du veta vad som gäller och kan anpassa dina framtida åtgärder på marken.

Vi har själva (äkta) sjötomt. Allt strandskydd är utsläckt. Vi har bastu o gäststuga vid sjön.

Visst händer det att någon enstaka person tråcklar sig genom skogen och picknickar på bryggan. Bara trevligt tycker jag. På vintern är det många fler människor som åker långfärdsskridskor i grupp och stannar till vid vår brygga för att äta lunch. Också det bara trevligt.

Men vi har aldrig upplevt att vår brygga skulle vara upptagen på sommaren när vi vill bada. Om så vore skulle vi nog låta de bada och gått ner lite senare.

• Gilla
Huvudbrytaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.