Hej! Skulle behöva lite feedback på vad jag har för "rättigheter" när jag accepterat en offert från Solcellsleverantör.

Jag har fått en offert på 9,3 kw med 23 paneler (405w) och 23 optimerare. Årlig produktion estimeras till 8900 Kwh till det facila priset om 194.000:-

När jag väl tackat JA till den dyra offerten (bolagens marknad just nu) så kommer säljaren tillbaka med budskapet: "Vi har nya regler och riktlinjer för hur tätt panelerna få sitta, så vi vill göra en uppdatering på offerten" varefter jag får en ny med endast hälften så många paneler på taket: 4,9 kw med 12 paneler (405w) och 12 optimerare. Årlig produktion estimeras till 4500 Kw. Priset nu är 128.370:-

Pris per kwp i den första offerten är 20 878:- och pris per kwp i den "uppdaterade" offerten med mindre anläggning är 26 479:-

Jag har ifrågasatt hur de kan ha räknat 50% fel, och vilka "nya regler" de avser, utan att ha fått ett bra svar. Jag har också lyft att offerterna borde skala prismässigt, men de hävdar att de "låst" materialkostnaden men att arbetskostnaden är snarlik. Jag kan förvisso köpa att det stämmer, men det resonemanget bygger ju på att skydda firmans intäkter snarare än att hedra villkoren i den offert jag tackat ja till? Jag menar att mitt pris borde vara i linje med kwp-priset i ursprungsofferten eftersom att jag tackat nej till andra leverantörer efter det att vi kommit överens med denna.

Nu funderar jag: Varför har leverantören plötsligt hävdat att de räknat fel på 50%? Finns det några regler som ändrats (jag hittar inte några)? och vilka rättigheter har jag som konsument eftersom att jag fått en offert och accepterat den?

Ledsen för långt inlägg, men jag är lite frustrerad.

• Gilla
Lubert och 1 till
  • Laddar…
F
Hat du svarat Ja på offerten utan ändringar har du gjort en så kallad ren accept och offerten är bindande för båda parterna, dvs ett avtal.

• Gilla
quispiam och 7 till
  • Laddar…
K
Eftersom de anser att det är tekniskt omöjligt att installera lösningen som de rekommenderade från början. Så alternativet är ju att kompensera i pengar eller lägga dem på en annan takyta (som kanske inte existerar).

Men plockar normalt sett bort nettopriset och behåller vinsten. Dvs minskar sin omsättning och ökar vinstmarginalen. Om beställaren väljer att plocka bort delar dvs. här är det ju tvärtom. Så då får de bjuda till lite.

Men jag skulle nog kolla med en konkurrent för att se om de hade valt samma antal paneler och en motivering.

• Gilla
scareman
  • Laddar…
Jag hade valt att avbryta mot denna leverantör. Förutsättningarna har ändrats väsentligt, den "justerade" offerten är inte rimlig mht vad den kan ge. Hela kalkylen ändras i grunden.

Vad de gett från början var en preliminär offert, denna kan accepteras som grund för att gå vidare till nästa steg: platsbesök, och en slutlig offert att ta ställning till. I ert fall blev det en extremt reducerad anläggning med tveksam lönsamhet jfr ursprungsofferten. Accepterar man denna kan ett bindande avtal ingås, några bindande avtal innan dess kan aldrig ha varit aktuellt.
__
PS. Kan ge litet input ytterligare som referens till vad jag tycker var en vettig process.
1. Vi fick en offert med kalkyler etc från solcellsleverantören, här utgick de från fotomaterial från satelliter ev flygbilder. Beräknades 29 paneler och kalkylen såg rimlig ut lönsamhetsmässigt, vi accepterade att gå vidare till nästa steg.

2. Platsbesök. En kille kom och kollade anslutningsmöjligheter från tak till central, kollade takmontagets förutsättningar, lyfte undan några takpannor för att bekräfta bärighet i underliggande konstruktion. Skickade upp en drönare som kartlade taket med mycket hög precision.

3. Justerad slutoffert. Det visade sig att man bara fick plats med 28 istf 29 paneler. Detta ändrade inte kalkylen nämnvärt, och först efter att ha accepterat denna offert så går processen in i "skarpt läge". Det är här vi skriver på dokument, först i detta läge blir det ett bindande avtal.

Redigerat:
  • Gilla
Hellwiz och 2 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Jag hade valt att avbryta mot denna leverantör. Förutsättningarna har ändrats väsentligt, den "justerade" offerten är inte rimlig mht vad den kan ge. Hela kalkylen ändras i grunden.

Vad de gett från början var en preliminär offert, denna kan accepteras som grund för att gå vidare till nästa steg: platsbesök, och en slutlig offert att ta ställning till. I ert fall blev det en extremt reducerad anläggning med tveksam lönsamhet jfr ursprungsofferten. Accepterar man denna kan ett bindande avtal ingås, några bindande avtal innan dess kan aldrig ha varit aktuellt.
__
PS. Kan ge litet input ytterligare som referens till vad jag tycker var en vettig process.
1. Vi fick en offert med kalkyler etc från solcellsleverantören, här utgick de från fotomaterial från satelliter ev flygbilder. Beräknades 29 paneler och kalkylen såg rimlig ut lönsamhetsmässigt, vi accepterade att gå vidare till nästa steg.

2. Platsbesök. En kille kom och kollade anslutningsmöjligheter från tak till central, kollade takmontagets förutsättningar, lyfte undan några takpannor för att bekräfta bärighet i underliggande konstruktion. Skickade upp en drönare som kartlade taket med mycket hög precision.

3. Justerad slutoffert. Det visade sig att man bara fick plats med 28 istf 29 paneler. Detta ändrade inte kalkylen nämnvärt, och först efter att ha accepterat denna offert så går processen in i "skarpt läge". Det är här vi skriver på dokument, först i detta läge blir det ett bindande avtal.
Menar du att inget bindande avtal har ingåtts om man accepterat en offert?

I TS fall verkar det som säljaren vill göra en ny offert... Jag tolkar det som att syftet med den första offerten var att den skulle gälla.

• Gilla
LURIGLANA och 2 till
  • Laddar…
H HSP skrev:
Menar du att inget bindande avtal har ingåtts om man accepterat en offert?

I TS fall verkar det som säljaren vill göra en ny offert... Jag tolkar det som att syftet med den första offerten var att den skulle gälla.
Jag menar att det finns flera steg i denna typ av offerter. Se min redogörelse för stegen i vår process.

Först kommer en preöiminär offert, den bör vara relativt exakt men kan behöva justeras efter platsbesök och mer exakt mätning etc. Accepterar man denna är det inget annat än att man önskar gå vidare i processen, du har inte skrivit på några avtal eller något.

Efter platsbesök finns förutsättningarna att göra en seriös offert, exakt vad du som köpare har att ta ställning till. Denna har du att ta ställning till, acceptera eller avslå. Accepterar du så får du skriva på dokument som kan ses som bindande.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Spontant är min tanke att de "nya riktlinjerna" är något de själva har hittat på för att kunna ta lite mer betalt och samtidigt kunna göra det av fler kunder. Jag baserar funderingen på att det mest troligt är brist på solcellsprodukter just nu och om de lägger mycket på någons tak så finns det färre paneler kvar till någon annans tak.

Jag är fullt medveten om att detta är en rätt konspiratorisk tanke helt tagen ur luften. ;)

• Gilla
MichelleW och 11 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
H Harald Blåtumme skrev:
Jag menar att det finns flera steg i denna typ av offerter. Se min redogörelse för stegen i vår process.

Först kommer en preöiminär offert, den bör vara relativt exakt men kan behöva justeras efter platsbesök och mer exakt mätning etc. Accepterar man denna är det inget annat än att man önskar gå vidare i processen, du har inte skrivit på några avtal eller något.

Efter platsbesök finns förutsättningarna att göra en seriös offert, exakt vad du som köpare har att ta ställning till. Denna har du att ta ställning till, acceptera eller avslå. Accepterar du så får du skriva på dokument som kan ses som bindande.
Jag tror det är språkförbistring. Den första skissen om tjänstens omfattning och pris i den process som du beskriver är således inte en offert i dess egentliga mening utan marknadsföring för att hitta en potentiell kund. Först det sista steget är en offert på vilken accept kan ges. Det tycks inte som att detta gäller i TS fall.

Det finns en reglering i konsumenttjänstlagen som ger konsumenten möjlighet att uppdra åt företaget att göra en s.k. förberedande undersökning för att utreda omfattningen av eller kostnaden för en tjänst. Det är enligt lagen kostnadsfritt för konsumenten. Jag tror det är detta som du beskriver:

Paragraf 37 från lagen, om kostnadsfri förberedande undersökning för konsumenter enligt sedvana inom branschen.

• Gilla
FaffeF
  • Laddar…
Dina rättigheter regleras av konsumenttjänstlagen.

H Harald Blåtumme skrev:

Har man fått en offert på driftsatt anläggning så gäller den om man som beställare godkänner offerten.

• Gilla
Storskarven
  • Laddar…
Unikt namn
Håller med David.

Hur kan det kosta lika mycket arbetstid att skruva upp hälften av installationen?
Vad är det för nya regler som kräver att panelerna glesas ut?

Ser ut som att företaget försöker klämma dig på mer pengar samtidigt som de vill sälja halva din anläggning till en annan kund.

• Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
Hej, det är precis så jag tänker - det låter märkligt att räkna fel på 50% av anläggningen och jag kan inte se något som förändrats sedan offerten.

Jag är medveten om att de ofta går ut med en ”testballong” innan, men i detta fall står följande att läsa i offerten:

”Efter noggrann projektering så landade jag i att 23 paneler blir optimalt på er fastighet.
Bifogat finner du en nyckelfärdig offert med en komplett summering på vårt erbjudande.”

Jag vill ju inte gå vidare med en omotiverad entrepenör, men insetts fallet är det en av Sveriges största och eftersom att priserna ökat ytterlig sedan jag accepterat offerten så känner jag mig lurad om jag tvingas börja om från början.

• Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
En inte helt ovanlig aspekt är ju att ju mer X man köper desto mindre kostar det per X. Typ mängdrabatt. Just saying...

//

J jonte0 skrev:
En inte helt ovanlig aspekt är ju att ju mer X man köper desto mindre kostar det per X. Typ mängdrabatt. Just saying...

//
Absolut, men jag har ju köpt en viss mängd till ett visst pris, sedan har säljaren valt att höja det priset och reducera mängden. Om jag fick välja så vill jag ju ha exakt det vi kommit överens om och inget annat?

• Gilla
Ebmb och 1 till
  • Laddar…
Du ska ifrågasätta de "nya reglerna" leverantören hänvisar till. Troligtvis bara ett sätt att hantera bristen på paneler. Din accept på offerten är bindande för bägge parter så stå på dig.

• Gilla
MichelleW och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.