Rkarlsson skrev:
Det ska bli skönt nästa vinter när man fixat antingen en rejäl slunga eller någon minitraktor eller atv. Kommer rensa upp allt i närheten av min tomt så de inte får fram snö till sina helvetesvallar.

Bor granne med en politiker, tror du inte han har smörat så att det finns fickor i vallarna för att de ska kunna parkera där?
Den fyllde jag igen för hand :D
Jo jag har bott länge i mitt hus och en snöröjare jävlas man inte med..... det är inga dumskallar som kör och de gör sitt bästa för att hinna, ersättningen är dålig och det är bråttom.
Sen ser/hör man då ofta nyblivna/yngre husägare som gnölar över det här!

P
P paralun skrev:
Jo jag har bott länge i mitt hus och en snöröjare jävlas man inte med..... det är inga dumskallar som kör och de gör sitt bästa för att hinna, ersättningen är dålig och det är bråttom.
Sen ser/hör man då ofta nyblivna/yngre husägare som gnölar över det här!
Jag snöröjer själv på riktigt, dvs plogar undan så att jag inte lämnar en decimeter som dessa röjare gör.

Hade inte gnällt om fanskapen gått ut i tid och inte hållt helg när de inte ens är färdiga med hälften. :)
Men det ska man väl typ ta kommunen för, vilket vi gjort.

Men eftersom de inte vill snöröja på riktigt så tittar jag ju efter maskin. Hade jag funnit något med arbetsområde för en lastare så hade jag klippt en utan att tveka.

F
Maskintok skrev:
Jag pratade med en på trafikverket. men de skulle återkomma.. För 12 månader sedan.. detta sker varje år.. varje gång de plogar..
Gör ett försök och prata med den som kör, det gjorde jag och det funkade - några gånger... Sen glömde han väl det för det går fort när han kommer. Nu får jag bara "vanlig" snövall - inget upplag från busshållplats.

• Gilla
1
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Jag snöröjer själv på riktigt, dvs plogar undan så att jag inte lämnar en decimeter som dessa röjare gör.

Hade inte gnällt om fanskapen gått ut i tid och inte hållt helg när de inte ens är färdiga med hälften. :)
Men det ska man väl typ ta kommunen för, vilket vi gjort.

Men eftersom de inte vill snöröja på riktigt så tittar jag ju efter maskin. Hade jag funnit något med arbetsområde för en lastare så hade jag klippt en utan att tveka.
Nu är det då så att en upphandlad snöröjare inte själv bestämmer när snöröjning ska ske utan det är en ansvarig beställare från en kommun som avgör när det ska ske utifrån mängd snö samt väderrapport.
Sen är då oftast vägnätet i en kommun indelad med olika prioriteringar, ex en bussgata plogas först osv.
Snöröjning kostar multum och ingen vill ha höjd skatt.

• Gilla
Mickebandsåg
  • Laddar…
Stort problem där jag bor.
Det är nån sorts maskopi där kommunens snö från gatan ska täcka igen infarter så man måste anlita dessa snöröjare privat för röjning av uppfarten.
Förra vintern resulterade det i en granne på gatan insjukna i corona och inte fick hjälp i tid för infarten var igenplogad och ambulansen fick problem.

F
pacman42 pacman42 skrev:
Intressant, den som plogar vägen utanför mig viker bort bladet vid varje infart så att vallen där blir minimal. Men entreprenören bor själv i området så han vill väl inte få skit av grannarna...
Bra gjort, det gjorde han här också efter att jag pratade med honom, men efter några gånger glömde han det..
Men samtidigt förstår jag honom, om han ska räta upp bladet vid varje infart blir det en massa "rattande" isf att bara köra på..

P
jag är inte ute efter att bråka.
mest intresserad av vad de får och inte får göra..

idag 4 cm nysnö..
Inte ens riksvägen är plogad ännu..
vilket ger att plogar jag nu så får jag snön från riksvägen i infarten... ikväll...

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Nu är det då så att en upphandlad snöröjare inte själv bestämmer när snöröjning ska ske utan det är en ansvarig beställare från en kommun som avgör när det ska ske utifrån mängd snö samt väderrapport.
Sen är då oftast vägnätet i en kommun indelad med olika prioriteringar, ex en bussgata plogas först osv.
Snöröjning kostar multum och ingen vill ha höjd skatt.
Nej det är det som är så intressant.
För en halvmeter snö är för lite då. Räddningstjänstens vägar på kommunala vägar var inte plogade heller. Men det funkade förra gången vi hade mycket snö, dvs 2010. Fast budgeten var slut i februari :P

Trafikverket sköter vägarna i byn bättre än riksvägarna =)

Det är dock synd att privata ska behöva ta emot all snö från bussfickor, det är ju ganska logiskt att så mycket snö inte är ok att dumpa hos en privat.

Hos oss gömmer de all sand på våren i mitt ena hörn under lite grenar så jag får tvinga ut en man för att sopa upp det.

P
F frasen_36 skrev:
Bra gjort, det gjorde han här också efter att jag pratade med honom, men efter några gånger glömde han det..
Men samtidigt förstår jag honom, om han ska räta upp bladet vid varje infart blir det en massa "rattande" isf att bara köra på..
Rattande? För att skicka över bladet så drar man väl bara i en spak även på traktorer? Jag röjer med en hjullaster och det är minimal ansträngning på en 90 talare med att peta på en spak så vänder bladet sig. De flesta bör ha hydraulik.

S
Rkarlsson skrev:
Rattande? För att skicka över bladet så drar man väl bara i en spak även på traktorer? Jag röjer med en hjullaster och det är minimal ansträngning på en 90 talare med att peta på en spak så vänder bladet sig. De flesta bör ha hydraulik.
Ja, jag menade kanske inte bokstavligen rattade, men menade om det är tätt mellan infarterna kanske det är krångligare? Jag vet inte bara en tanke...Jag kör bara vanlig gammaldags traktor själv med skopa.;)

F
S sonabr4000 skrev:
Ja, jag menade kanske inte bokstavligen rattade, men menade om det är tätt mellan infarterna kanske det är krångligare? Jag vet inte bara en tanke...Jag kör bara vanlig gammaldags traktor själv med skopa.;)
Tack sonabr4000 det var det jag ville få fram.
Jag kan inget om traktorer eller vägskrapor

P
F frasen_36 skrev:
Tack sonabr4000 det var det jag ville få fram.
Jag kan inget om traktorer eller vägskrapor
Ett exempel =) Där är 3 spakar, man rattar inte. Nyare bör har joystick. Jättelätt.
Kuormaajat-Volvo-8dd0f7583d559e5e-medium.jpg

Rkarlsson skrev:
Det är dock synd att privata ska behöva ta emot all snö från bussfickor, det är ju ganska logiskt att så mycket snö inte är ok att dumpa hos en privat.
Som jag tidigare skrev så gör snöröjarna sitt bästa att få bort snön på bästa sätt, sen måste man se detaljerna just för dig, det kanske inte finns något alternativt vettigt sätt? Försök att diskutera det här med snöröjaren så brukar det bli bättre. (eller har du skällt ut snöröjaren så då får man stå sitt kast)

F
Rkarlsson skrev:
Ett exempel =) Där är 3 spakar, man rattar inte. Nyare bör har joystick. Jättelätt.
[bild]
Ok tack, ser lätt ut. Men vad jag också menade var om den som kör kan anse att det blir orationellt på nåt vis? Bara en undran..?

P
jag som plogar åt många andra och vägar lämnar ingen snö i infarter..
Jag kör vägen först sedan tar jag infarterna..

• Gilla
sonabr4000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.