P
som rubriken lyder så lägger trafikverkets entreprenör all snö som funnits på fickan i min nedfart till fastigheten..
Nu ikväll var vallen 75cm hög och ganska kompakt..
Jag har traktor med lastare och även schaktblad så jag reder upp detta ganska fort..
Men är det egentligen korrekt sätt att göra?
eller ska de ploga bussfickan utan att störa andra fastigheters nyttjande..?

F
Maskintok skrev:
som rubriken lyder så lägger trafikverkets entreprenör all snö som funnits på fickan i min nedfart till fastigheten..
Nu ikväll var vallen 75cm hög och ganska kompakt..
Jag har traktor med lastare och även schaktblad så jag reder upp detta ganska fort..
Men är det egentligen korrekt sätt att göra?
eller ska de ploga bussfickan utan att störa andra fastigheters nyttjande..?
Har ej kunskap om ev. lagar/regler omkring det, men det låter ju helt fel om de flyttar snön från bussfickan till din infart. Jag skulle reagera mot det.

• Gilla
1
  • Laddar…
P
F frasen_36 skrev:
Har ej kunskap om ev. lagar/regler omkring det, men det låter ju helt fel om de flyttar snön från bussfickan till din infart. Jag skulle reagera mot det.
Jag pratade med en på trafikverket. men de skulle återkomma.. För 12 månader sedan.. detta sker varje år.. varje gång de plogar..

• Ledsen
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Är det inte bättre att prata direkt med åkeriet som har entreprenaden på snöröjningen? De är säkert inte omöjliga om du ber dem att inte använda din infart som snöupplag.

• Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Jag har samma problem! Fast i mindre skala eftersom jag bor söderut :p
Först plogas bilvägen så det blir en rejäl vall mellan bilvägen och cykelbanan och sen plogas det en vall från cykelbanan ner på min uppfart. Och eftersom det är rejäl backe ner blir det en ordentlig vall...
Jag har ingen traktor, så jag får glatt skotta det för hand, men det är lite svårt när de skottar in slask på kvällen och det är -7 när jag ska åka till jobbet på morgonen :thinking:
Jag vet inte vad som gäller, men här om året var det någon på kommunen som uttalade sig i lokaltidningen att det inte var ok att skotta tillbaka det ut på vägen ...

I Ingenjör Jesper skrev:
Jag har samma problem! Fast i mindre skala eftersom jag bor söderut :p
Först plogas bilvägen så det blir en rejäl vall mellan bilvägen och cykelbanan och sen plogas det en vall från cykelbanan ner på min uppfart. Och eftersom det är rejäl backe ner blir det en ordentlig vall...
Jag har ingen traktor, så jag får glatt skotta det för hand, men det är lite svårt när de skottar in slask på kvällen och det är -7 när jag ska åka till jobbet på morgonen :thinking:
Jag vet inte vad som gäller, men här om året var det någon på kommunen som uttalade sig i lokaltidningen att det inte var ok att skotta tillbaka det ut på vägen ...
Nån variant på midvinterduell kan vara ett sätt

• Gilla
  • Haha
MasMats och 1 till
  • Laddar…
G
Vissa som plogar gatan jag bor på "tömmer bladet" på varje skottad villainfart. Går väl fortare för den som plogar, hemma tidigare.
När man hör plogbilen går man ut till sin infart med skyffeln, vinkar glatt till föraren och då slipper man att de tömmer bladet.
Tror det finns en lag/regel att det är "förbjudet att hindra nyttjande av egendom" som ibland används i dessa fall.

P
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Är det inte bättre att prata direkt med åkeriet som har entreprenaden på snöröjningen? De är säkert inte omöjliga om du ber dem att inte använda din infart som snöupplag.
pratat med dem varje år.. är olika för varje gång.. Och ingen verkar föra notis om detta..
Jag har försökt få till att jag ska hålla bussfickan öppen dvs ploga även den själv..
Men fått kalla handen av trafikverket..

När plogbilen kommer så kör den in trots att den inte skall och lyfter av snön från riksvägen på fickan... Då får jag allt detta plus vägsalt i infarten....

• Arg
  • Ledsen
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
P
skulle de välja min metod så skulle alla tjäna på detta..
Då skulle de ploga från fel färdriktning men då skulle snön åka ut för ett stup istället..

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Intressant, den som plogar vägen utanför mig viker bort bladet vid varje infart så att vallen där blir minimal. Men entreprenören bor själv i området så han vill väl inte få skit av grannarna...

• Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Jag har trott att vägröjarna inte får bygga upp vallar vid infarter. Men det kanske är när det är kommunal röjning?

richardtenggren
Hos oss är det en entreprenör som sköter busshållplatserna och en annan som sköter vägen. Antar att regionen upphandlar röjningen av busshållplatserna och kommunen av vägen.
De som röjer busshållplatserna är alltid ute i tid, de som röjer vägen kommer alltid för sent, så det hinner bli uppkört, packat och spårigt. Man kan tro att de är rädda om slitstålen också! :p

Sen slutar det alltid med att de får försöka isriva med små L50s som knappt orkar, så då får de ta in en hyvel ändå :p

Den som skottar vår väg brukar undvika vallar på infarterna, men oftast så hinner grannen röja vår gata innan kommunens entreprenör hunnit ut… :p

K Kane skrev:
Jag har trott att vägröjarna inte får bygga upp vallar vid infarter. Men det kanske är när det är kommunal röjning?
Jo snöröjaren lägger snön precis var han/hon vill utifrån tid och om alternativ finns.

Hur mycket som helst om detta som är en stående vinterfråga:
https://www.google.com/search?q=snö...57j33i160l2.9030j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Sen kan då en "husägarhaverist" som är lat och bråkig få en ännu större vall! :surprised:

P
K Kane skrev:
Kan inte stämma.
Varje gång de kommer, de är få gånger som tur är eller ja.
halvmeter vall och han trycker till det hårt som fan med.

Det finns även plats att lägga snön. Men han fyller upp trottoarer och den lilla plats nära husen. Så jag slänger tillbaka det till vägen istället. Det går ändå inte mötas 2 bilar när de plogat.

P
P paralun skrev:
Jo snöröjaren lägger snön precis var han/hon vill utifrån tid och om alternativ finns.

Hur mycket som helst om detta som är en stående vinterfråga:
[länk]

Sen kan då en "husägarhaverist" som är lat och bråkig få en ännu större vall! :surprised:
Det ska bli skönt nästa vinter när man fixat antingen en rejäl slunga eller någon minitraktor eller atv. Kommer rensa upp allt i närheten av min tomt så de inte får fram snö till sina helvetesvallar.

Bor granne med en politiker, tror du inte han har smörat så att det finns fickor i vallarna för att de ska kunna parkera där?
Den fyllde jag igen för hand :D

• Haha
PatrikJo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.