Hej!
VAR hittar jag exakt info om vilken takhöjd det MAX få vara på ett loft/inredd vind i ett hus där detaljplanen endast godkänner ett plan, men med inredd vind? Aktuella regler alltså.
Hittar inget alls på Boverket.
Skriv inte bara en höjd, utan skicka gärna länken också.
STORT tack på förhand! 🙏🙏
VAR hittar jag exakt info om vilken takhöjd det MAX få vara på ett loft/inredd vind i ett hus där detaljplanen endast godkänner ett plan, men med inredd vind? Aktuella regler alltså.
Hittar inget alls på Boverket.
Skriv inte bara en höjd, utan skicka gärna länken också.
STORT tack på förhand! 🙏🙏
Du får söka på begreppet våningJ jossan1986 skrev:Hej!
VAR hittar jag exakt info om vilken takhöjd det MAX få vara på ett loft/inredd vind i ett hus där detaljplanen endast godkänner ett plan, men med inredd vind? Aktuella regler alltså.
Hittar inget alls på Boverket.
Skriv inte bara en höjd, utan skicka gärna länken också.
STORT tack på förhand! 🙏🙏
Säger detaljplanen något om byggnadshöjd, nockhöjd, takvinkel etc? Det brukar vara dessa faktorer som sätter begränsningen på rumshöjden, något maxvärde för lofthöjd brukar inte vara angivet. Det viktiga i ditt fall är att det inte blir en våning, men att vinden uppfyller minimikravet för rumshöjd.
Förstår inte riktigt problemet?J jossan1986 skrev:
Huset är bara en våning om den är 100 meter hög sålänge begreppet våning inte uppfylls på fler ställen i huset?
I detaljplanen kan det styras med en kombination av våningsantal och nockhöjd
Det finns ingen max takhöjd på en vind. Det handlar om höjden på vägglivet om det klassas som vind eller våning.
Detaljplanen anger en max byggnadshöjd på 5 m. Ett plan. Takvinkel på max 38 grader.M MetteKson skrev:
Vårat loft blir 5 m högt vid taknocken... Fallande tak ner till golvet. Bygglovhandläggaren idag sa att vi MAX får ha 190cm takhöjd på detta loft...😳 Det är DET jag inte förstår, eller kan läsa mig till någonstans. Inte mer än att ett beboeligt rum inte får ha takhöjd lägre än 190cm. Så. Varför får andra nybyggda hus i området med samma detaljbestämmelser som jag bygga ett 1,5-planshus, med en lofttakhöjd 2,7m vid taknocken och max 70cm vid skärning tak/yttervägg? Var hittar jag denna info?
Finns ingen angiven nockhöjd i detaljplanen. Bara byggnadshöjd samt takvinkel. Ett plan. Eller våning som du vill kalla det.LaszloToth skrev:
Vägglivet är 0mm. Eftersom taket möter golvet. Sedan 5m upp till nock i mitten av rummet/planet. Bredden gör att det går att ha två rum på raken. Dvs varje rum har ett snedtak var. Men även en rak vägg med 5m ståhöjd liksom. Men även ett döutrymme som går ner mot 0mm. Bild kommer snart. Klassas detta som våning då?D Daniel 109 skrev:
Redigerat:
Bästa svaret
Det är väl om du av någon anledning inte får ha boyta på vinden man bygger under 190cm. Finns inte den begränsningen så får det vara hur högt som helst. Det är andra parametrar som begränsar.
Aaaaah!!! Såklart!! Tror inte det finns reglerat BOA, utan bara BYA. Dvs byggarea på 200kvm. Den area som huset upptar på marken.D Daniel 109 skrev:
TACK!! Ska kolla efter om denna begränsning finns eller inte. Tack för klargörande av allt! Trött mammahjärna som är byggkonstruktör till vardags. 😁
Finns detaljplaner som jag har stött på i Kungälv som begränsar rumshöjd på vind. Många går runt det genom att sätta ett innertak på 189 cm vid Slutsamråd och sedan plockar ner taket 🫣J jossan1986 skrev:
Har du fått någon hänvisning till lagrummet av din handläggare? Låter ju väldigt märkligt om DP medger en våning och inredd vind, för vad ska problemet vara då? Kanske hade varit lite annat om DP inte medgett inredning av vinden, då hade man nog fått balanserat för att hamna vid just loft och inte vindsutrymme.J jossan1986 skrev:Detaljplanen anger en max byggnadshöjd på 5 m. Ett plan. Takvinkel på max 38 grader.
Vårat loft blir 5 m högt vid taknocken... Fallande tak ner till golvet. Bygglovhandläggaren idag sa att vi MAX får ha 190cm takhöjd på detta loft...😳 Det är DET jag inte förstår, eller kan läsa mig till någonstans. Inte mer än att ett beboeligt rum inte får ha takhöjd lägre än 190cm. Så. Varför får andra nybyggda hus i området med samma detaljbestämmelser som jag bygga ett 1,5-planshus, med en lofttakhöjd 2,7m vid taknocken och max 70cm vid skärning tak/yttervägg? Var hittar jag denna info?
Nämen exakt! Det enda som står som tillägg är att man inte får bygga källare. Inredd vind står inget om.O oxöga skrev:Har du fått någon hänvisning till lagrummet av din handläggare? Låter ju väldigt märkligt om DP medger en våning och inredd vind, för vad ska problemet vara då? Kanske hade varit lite annat om DP inte medgett inredning av vinden, då hade man nog fått balanserat för att hamna vid just loft och inte vindsutrymme.
Till saken hör ju att även grannar har fått bygga "1,5-plan", med inredd vind med badrum och så. Känns bra märkligt då om det bara är 1.90 som gäller då. Bygglovhandläggaren måste ha hävt ur sig 1.90 bara av gammal vana när inredd vind inte får finnas? Jag frågade honom om var den informationen fanns, men fick inget svar.
