2 470 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Vad gäller för regler för kaklel i badrum?
Håller på att renovera ett badrum. Har rivit ut det gamla.
Ska ha kakel och klinkers sen. Nu undrar jag vad som gäller för regler när det gäller kakel och klinkers.
Har hört lite olika saker. En del säger att golvet måste vara reglat 30cc och andra säger att det går bra med 60cc, men då ska man åxå ha 22mm spånskiva och gips.
Vad stämmer?
Nu är det reglat på lite olika, någon är 80cc och någon är 100cc.
Går det att lägga nya reglar ovanpå de gamla och regla till 30cc? Och i så fall vilken storlek måste det vara på planken då?
MVH Anders
Ska ha kakel och klinkers sen. Nu undrar jag vad som gäller för regler när det gäller kakel och klinkers.
Har hört lite olika saker. En del säger att golvet måste vara reglat 30cc och andra säger att det går bra med 60cc, men då ska man åxå ha 22mm spånskiva och gips.
Vad stämmer?
Nu är det reglat på lite olika, någon är 80cc och någon är 100cc.
Går det att lägga nya reglar ovanpå de gamla och regla till 30cc? Och i så fall vilken storlek måste det vara på planken då?
MVH Anders
Golvet ska ha minst den böjstyvhet som uppnås med 22 spånskiva på bjälkar c/c 30 cm. Någon sådan formulering tror jag finns i ovan nämnda branschregler.
Denna böjstyvhet kan uppnås även på c/c 60 cm, men jag är inte man att säga exakt hur. Det finns flera åtgärder man kan vidta för att styva upp ett bjälklag, tex att lägga in kortlingar mellan bjälkarna, att lägga på gipsskivor, flytspackla mm. Självklart går det istället att lägga nya golvbjälkar på de gamla om bygghöjden inte är något problem. En sådan åtgärd bör nog en fackman räkna på, men med 80-100 cm mellan stöden behöver det nog inte bli så grovt.
Denna böjstyvhet kan uppnås även på c/c 60 cm, men jag är inte man att säga exakt hur. Det finns flera åtgärder man kan vidta för att styva upp ett bjälklag, tex att lägga in kortlingar mellan bjälkarna, att lägga på gipsskivor, flytspackla mm. Självklart går det istället att lägga nya golvbjälkar på de gamla om bygghöjden inte är något problem. En sådan åtgärd bör nog en fackman räkna på, men med 80-100 cm mellan stöden behöver det nog inte bli så grovt.
Gjorde om badrummet förra året, konstaterade att bjälkar låg på ca 60cc, ovanpå detta 22mm spåntat plank, velade lite fram och tillbaka om det behövdes 22mm spånskiva på detta eller om det skulle vara nödvändigt att komplettera på annat sätt.
Slutade med att jag la 2 lager 13mm golvgips utom vid golvbrunn i dusch hörnan där jag tog bort översta gips skivan för att få fallet.
Vet inte om detta är 100% korrekt med det känns stabilt
Slutade med att jag la 2 lager 13mm golvgips utom vid golvbrunn i dusch hörnan där jag tog bort översta gips skivan för att få fallet.
Vet inte om detta är 100% korrekt med det känns stabilt
jag kan inte kottla i mellan reglarna för jag ska ha vatten buren värme. Och då ska man lägga plåtar i imellan reglarna och då skulle det vara cc30 sa rörmockaren. Men jag tänkte om jag kottlar ändå och lägger 45x100mm plank över (liggande), 90 grader vridet över sedan så det blir 30cc. Och sedan 22mm spån + en golv gips. Räcker detta? blir det nog styvt. Är rädd att det ska börja läcka sedan för badrummet är på övervåningen.
Och så tänkte jag på lutningen till golvbrunnen, ska man göra den med spackel eller?
MVH Anders
Och så tänkte jag på lutningen till golvbrunnen, ska man göra den med spackel eller?
MVH Anders
Klicka här för att svara