Vad gäller för en avloppsbrunn som en sommarstugeägare grävt utanför sin egen tomt.
Kommunen har enligt ett förslag ritat brunnen på sin egen tomt men sommarstugeägaren ringde och klagade så att tjänstemannen åkte ut och ansåg att han kunde lägga den på intilligande skogsmark om han frågade ägaren.

Det finns ingen nyttjanderätts avtal, och sommarstugeägaren vägrar att betala för arrende eller flytta brunnen.
Det är på landsbygden inom strandskyddsområdet ca 30-40m från vattnet och ca 10m till ett dike ..
Sommarstugeägaren vägrar att betala för nyttjanderätt eller marken.

Markägaren har inte blivit tillfrågad och vill inte ha den på sin mark. Om det inte går få till flyttning vill han ha ersättning för intrånget för att motverka en form av hävd mot liknande intrång..
Hur gör markägaren??

:D:mad:

Hemmakatten
Beroende på hur lång tid som har gått. Men jag skulle absolut INTE godkänna en sådan placering. Alla servitut eller nyttjanderättsavtal på sin egen mark är bara negativt. Finns det möjlighet att överklaga så skulle jag definitivt göra det.

Fyll brunnen med sand.

• Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
Fundering: Om man anmäler det till lämplig miljöinstans pga närheten till stranden, är det markägaren eller ägaren av anläggningen som åker på att göra om det då?

Grävdes brunnen utan att tillfråga grannen??

Göran.W
Det man kan göra direkt är att neka slamsugaren tillträde till marken den är på.
Finns det inget servitut så borde det inte vara något problem att neka slamsugaren tillträde.
Lantmäteriet borde väl kunna vara behjälplig att reda ut det juridiska.
Kan han ha den på egen mark borde han inte kunna tvinga sig till ett servitut.
Kan vara en ide att kontakta kommunen med och förklara läget och att det inte kommer på frågan att dom får tillträde att tömma den då den tillkommit olagligt.
En polis anmälan kan man kanske med göra för det är iaf olaga intrång men vad det räknas som när man anlägger en brunn vet i tusan.
Personligen hade jag gjort den omöjlig att slam tömma genom att tex lägga en stor hög jord over.
Det finns inget servitut så brunnen finns ju inte.
Jag hade blivit förbannad om någon bara klampat in och anlagt en brunn utan lov.
Men att fylla den med sand är ingen bra ide för det kan kosta mer än det smakar dock hade jag varit väldigt "jobbig" mot brunns ägaren tills den är väck.

Skicka ett avtalsförslag och en faktura på markhyran om det egentligen inte gör dig nått att den ligger där.

Har han/hon någon gammal maskin eller skrot som blir "parkerat"/lagrat över brunnen om grannen inte vill komma överens om ett arrende av den yta som medför både värdeminskning vid ev försäljning samt minskad möjlighet att använda tomten själv

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.