J
Med risk för att starta en tråd som säkert besvarats åtaliga gånger (men hittar inte svaretn informationenjag söker); vad gäller för att uppföra permanentbostad på en skogsfastighet?

Ponera att man köper en skogsfastighet på 10ha.
* Kan jag få bygglov på permanentbostad på den?
* Måste jag stycka av?
* Hur stor får tomten runt en permanentbostad vara?

Om marken är utanför detaljplanerat område. Vilka "fördelar" ger det mig/förenklar det för mig när jag söker bygglov?

Tack för svar! :)

J Stormfrog skrev:
Med risk för att starta en tråd som säkert besvarats åtaliga gånger (men hittar inte svaretn informationenjag söker); vad gäller för att uppföra permanentbostad på en skogsfastighet?

* Måste jag stycka av?

Om marken är utanför detaljplanerat område. Vilka "fördelar" ger det mig/förenklar det för mig när jag söker bygglov?

Svårt att rakt av svara på dina frågor rakt av, lättast gör du i att kontakta bygglovsavdelningen i din kommun då det kan vara reglerat i kommunens översiktsplan hur etablering på landsbygden tillåts. Sen kan länsstyrelsen ha synpunkter, beroende på naturvärden, närhet till vatten mm.

Ett bra sätt kan vara att söka ett förhandsbesked för din tänkta bostad, på så sätt har du ett intyg om att de kommer godkänna ett kommande bygglov, för det krävs alltid om du bygger helt ny bostad.

Men som sagt, ring en bygglovshandläggare och fråga, då får du rätt svar med en gång. För vet fall där folk till och med renoverat upp ett ruckel till hus utan bygglov och tillstånd från länsstyrelsen och sedan behövt riva hela huset!

Det finns ingen självklarhet i att du skulle kunna få bygglov.

I princip är du nog inte tvungen att stycka av, om du skulle kunna få bygglov.

En tomt är inte detsamma som en fastighet, du kan ha ett hus på en 10ha fastighet, men du kan bara hävda hemfridszon på en del av den. På resten av fastigheten får du acceptera att folk rör sig. Det finns ingen exakt "lag" om hur stor yta runt bostadshuset man får räkna som hemfridszon. Men man kan utgå från att minst 10m, i normala fall max 30m. Beror på omständigheter.

På fastigheter inom strandskydd, upprättas ofta en tomtplatsavgränsning. Då går bygglovsenheten in och bestämmer hur stort område runt huset man får räkna som "tomt". Detta görs oftast i samband med bygglov. Vet inte om man kan få en sådan avgränsning även på andra typer av fastigheter.

J Stormfrog skrev:

* Måste jag stycka av?

Då sk vi försöka reda ut detta.
1: finns inget hinder för permanentboende på skogsbruksfastighet. Om det inte är av intresse för skogsbruket i en större context. MB 3 4§

2: Nej det behöver du inte göra. Avstyckning ska ju fylla ett syfte.

3: Det avgör du själv.

4: Du har inte de restriktioner som en detaljplan har. Å andra sidan måste du leverera alla fakta till nämnden istället, så som möjlighet till bredbandsanslutning, avlopp, vatten, infart m.m

Men 10ha låter lite litet, vet inte om det går att stycka till så små skogsfastighetet.

• Gilla
mlaf
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.