Har försökt läsa mig till vad som gäller regelmässigt och vad som är lämpligt vad gäller ytskikt på väggar i tvättstuga.
Det gäller en tvättstuga på träbjälklag över en krypgrund. Jag kommer ha tätskikt och klinker med golvbrunn på golvet, i övrigt innehåller tvättstugan tvättmaskin, torktumlare, LVVP och en vask. Vi har frånluftsventilation via fläkt på vinden.

Väggarna kommer inte ha kakel utan nåt enklare. Jag har förstått det som att det inte finns några uttalade regler för väggar i tvättstuga då det inte räknas som våtrum? Skulle man t.ex kunna ha bröstpanel (målad med våtrumsfärg?) ungefär halva väggen och sen vanlig tapet över det.

Är det en lämplig lösning?

BirgitS
Det stämmer att det i branschreglerna inte finns några krav på väggarna i en tvättstuga, förutom att tätskiktet på golvet ska vara uppvikt på väggen och vara täckt med klinker. Målade väggar med eller bröstpanel bör gå bra, men om tapet går bra beror nog på hur fuktigt det kan bli i tvättstugan.

Jag har aldrig upplevt det som fuktigt där inne. I samband med renoveringen har dessutom även ventilationen förbättrats markant.

Är det någon här som har vanliga tapeter i en tvättstuga som kan dela med sig av erfarenheter?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.