Valet och kvalet står mellan en "vanlig" kran för ca 250 spänn eller en sån där som ser ut som ett uppochnedvänt U. Kostar ca 1000 spänn.

Innan har vi alltid haft en "vanlig kran", men nu har vi möjlighet att välja denna nya sorten... Vad är fördelar/nackdelar?

Rent spontant ser det ut som om den ger mera utrumme under med grytor och sånt om man har en liten diskho, och de är faktiskt är lite stiligare...

/henrik
 
Ingen som har en U-formad kran?

Anledningen till att jag frågade är att prisskillnaden är ganska stor... 150 kr mot 1250 :)
/Henrik
 
Vi har en U-formad blandare i köket. Precis som du skriver så blir det ju lättare att ex. diska stora grytor och liknande. Lättare att komma åt helt enkelt.

Sedan skiljer det väl en del i kvalité/märke mellan de båda kranar du jämför, eller?

Vår kran är från IKEA. Har för mig att den kostade runt 600 - 700 kr. Men det var två år sedan snart..

OBS! Se upp hur den blir monterad! Se annan tråd i ämnet!
 
En kran med hög pip gör att det blir lättare att få plats med stora grytor mm men kan i vissa fall stänka lite mer. Blandare med hög pip finns väl från ca 600-6000 kr så priset är svårt att kommentera. Ett tips är att det ofta brukar gå att få tag i FM Mattssons 9151 till bra pris. Ordinarie pris på den är 1795:- men den finns ofta på någon av stormarknaderna för 995:-. En mycket bra blandare för det priset, och snygg är den också.

Zephir
 
Jag rekommendera hög pip"u" helt klart. [smiley=tekst-toppie.gif]Dels är det praktiskt med grytor och hinkar och det ser luftigare ut. Köp inte den billigaste om det inte är ett känt märke. Billiga kan i bland ha dåliga packningar och att det kan vara svårt att får tag på reservdelar. [smiley=thumbdown.gif]

Lycka till! [smiley=2vrolijk_08.gif]
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.