Hej!

Nyinflyttad och funderar på vad det är för kabel bakom ett av locken i väggen. Se bild. Mantlad, de fyra trådarna är väldigt klena. Tack för hjälpen!

• Öppen eluttagsdosa med synliga, avskalade elektriska kablar mot tapetserad vägg. Installationsarbete verkar pågå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
År den mjuk eller stel

Inkommande telefonkabel troligen.

Inte telefon, den har brun,svart,grå och ser ut som gulgrön med + skärm

J jonaserik skrev:
År den mjuk eller stel
Definitionsfråga. Och jag har ingen referens. Men skulle gissa mjuk.

L Leif i Skåne skrev:
Inkommande telefonkabel troligen.
Finns tekefonjack precis ovanför dit annan kabel går. Så vore märkligt om det fanns en till sådan kabel precis under? Så tveksam till det.

• Vägguttag delvis monterat, exponerade kablar, kreativt ansikte på maskeringstejp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den verkar inte användas, men sätt på socjkerbit/wago på ledarna lite tape på skärmen och putta in den igen. Rätt vad är så hittar du kanske andra ändan.

J jonaserik skrev:
Det stämmer.
Gul, grön, vit och brun är färgerna. Och sen en gemensam skärm/mantling runt dem alla.

Ser lite tomt ut i dosan, vad mer där. den ser mer ut som en maskinkabel med den flätan. Men gör som jag skrev

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det är en Gul, Brun, Vit, Grön ledare, alltså inte gul/grön jordledare.
Ja har liknande kabel in till huset men den saknar skärm och är svart hölje, den används ej idag då jag nu har fiber.

Kanske till nån gammal port- eller interntelefon?

Det ser som sagt var inte ut som någon standardkabel från televerket.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Framgår inte hur högt på väggen den sitter, det kan ju ge en viss ledtråd. Interntelefon är ingen dum gissning, en annan idé är att det varit till en rumstermostat. Skärmen är dock lite udda, brukar såvitt jag vet inte användas i dessa fall.

A alfista skrev:
Framgår inte hur högt på väggen den sitter, det kan ju ge en viss ledtråd. Interntelefon är ingen dum gissning, en annan idé är att det varit till en rumstermostat. Skärmen är dock lite udda, brukar såvitt jag vet inte användas i dessa fall.
Den sitter 1,5m upp från golvet.
Huset är byggt -91. Känns som efter interntelefonernas tid.

Villa eller typ hyreslägenhet?

I det senare fallet kanske till porttelefon, dörrlås...

H Hybro skrev:
Villa eller typ hyreslägenhet?

I det senare fallet kanske till porttelefon, dörrlås...
Villa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.