7 768 läst ·
17 svar
8k läst
17 svar
Vad för kabel, (starkström i mark till hus och maskinhall)?
Sida 1 av 2
Hej! Vi ska bygga nytt hus. Elbolaget drar kabel fram till huset och sedan ska jag fortsätta till en maskinhall som också kommer uppföras inom kort. Jag har företag och ska ev. köpa kabeln själv (elbolaget trodde själva de var dyrare). Jag är dock usel på el och det är ju en djungel av kablar, beteckningar m.m. Jag kan säkert få svar av elkillen tids nog, men var han svår att nå innan lär det inte bli lättare kommande veckan. De lär ha att göra med en viss storm...
Jag ska ha starkströmskabel, 5 x 10 om det är den vanligare kabeltypen, eller 5 x 16 om det är den nya alutypen. Hans riktmärke var 45-50 kronor metern för den äldre och cirka 20 för alukabeln.
Kan någon tipsa mig om ungefär vad jag ska leta efter? Jag har ex. konto på Ahlsells, men beteckningarna... Tacksam för tips, helt enkelt.
Jag ska ha starkströmskabel, 5 x 10 om det är den vanligare kabeltypen, eller 5 x 16 om det är den nya alutypen. Hans riktmärke var 45-50 kronor metern för den äldre och cirka 20 för alukabeln.
Kan någon tipsa mig om ungefär vad jag ska leta efter? Jag har ex. konto på Ahlsells, men beteckningarna... Tacksam för tips, helt enkelt.
SE-N1xv 5G10 (eller 5G16)
Kallas i bland för PEX kabel.
Kallas i bland för PEX kabel.
Snor tråden för en liknande fråga, jag ska ha en markkabel, 4-ledare till vattenpumpen som idag drivs av ett gäng 400V-skarvsladdar. Jag kan tillägga att pumpen är en Grundfos borrhålspump SP 3A 12 på 0.75 kW och jag hoppas det räcker med 1,5 kvadrats ledare då den ska kopplas i tryckströmbrytaren där det är trångt.
Slätt berg med minst 20 cm matjord på eller bara matjord (med gräsmatta
) är förutsättningarna.
Tacksam för svar
Edit; pumpen kan vara på 1,1 kW, nån betydelse?
Slätt berg med minst 20 cm matjord på eller bara matjord (med gräsmatta
Tacksam för svar
Edit; pumpen kan vara på 1,1 kW, nån betydelse?
Till pumpen drar du en 5-ledare... oavsett om det räcker med 4-ledare eller ej
Frågan är varför? från pumpen; tre faser och jord som ska "krympslangtätas" direkt till tryckströmbrytaren som bara har plats för just tre faser och jord. Femledare ALLTID håller jag med om så länge det inte är ren matarkabel, men i detta fall vete fan..?
Finns en hel uppsjö att välja bland:
E0002030 SE-N1XV-U 5G10 oskärmad cu-kabel
E0001930 SE-N1XE-AR 5G16 (N1XE används normalt ej inomhus pga brandklassning) oskärmad alukabel
E0011190 EXQJ 4X10/10 skärmad cu-kabel
E0002640 ACEFLEX RV-K 5G10 mjuk N1XV
Några exempel ovan, val beroende på förutsättningar i första hand och pris sen tycker jag. Ska du vara lite modern kan du köra med AXQ Easy 5g16 respektive FXQ Easy.
E0002030 SE-N1XV-U 5G10 oskärmad cu-kabel
E0001930 SE-N1XE-AR 5G16 (N1XE används normalt ej inomhus pga brandklassning) oskärmad alukabel
E0011190 EXQJ 4X10/10 skärmad cu-kabel
E0002640 ACEFLEX RV-K 5G10 mjuk N1XV
Några exempel ovan, val beroende på förutsättningar i första hand och pris sen tycker jag. Ska du vara lite modern kan du köra med AXQ Easy 5g16 respektive FXQ Easy.
Tack för svaren hittills!
mycke_nu:
Samma här, 75 + moms för det exemplet.
Slugge:
Jo men precis. Det är det jag som lekman tycker är så konstigt - skiljer det mycket på dem? Gör det inte det är ju prisskillnaden märklig. 87, 75 resp 42 spänn + moms... det skiljer ju över hundra procent mellan dem, och hittar jag nån sån där alukabel elgubben talade om, upp emot 400 % (!). Det finns ju Bentleys respektive Volvos i många branscher, så även kabelbranschen verkar det.
Jag vill ha nåt som funkar. Inga extravaganzer. Är brandsäkerheten sämre men kabeln mkt billigare, kanske man kan dra den i nåt skyddande rör eller dylikt biten den går inne i hallen, och sen i skåpet växla över till mer gnagarsäker kabel.
Kabeln blir ca 65 meter lång, så med den stora diffen kan notan hamna på allt från dryga tusenlappen till fem papp. Jag dör inte av det, men man kan göra mkt kul för fyra papp.
mycke_nu:
Samma här, 75 + moms för det exemplet.
Slugge:
Jo men precis. Det är det jag som lekman tycker är så konstigt - skiljer det mycket på dem? Gör det inte det är ju prisskillnaden märklig. 87, 75 resp 42 spänn + moms... det skiljer ju över hundra procent mellan dem, och hittar jag nån sån där alukabel elgubben talade om, upp emot 400 % (!). Det finns ju Bentleys respektive Volvos i många branscher, så även kabelbranschen verkar det.
Jag vill ha nåt som funkar. Inga extravaganzer. Är brandsäkerheten sämre men kabeln mkt billigare, kanske man kan dra den i nåt skyddande rör eller dylikt biten den går inne i hallen, och sen i skåpet växla över till mer gnagarsäker kabel.
Kabeln blir ca 65 meter lång, så med den stora diffen kan notan hamna på allt från dryga tusenlappen till fem papp. Jag dör inte av det, men man kan göra mkt kul för fyra papp.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 989 inlägg
Du kan lugnt välja den billigaste av det typer Slugge räknar upp, med förbehållet för N1XE om den ska gå en längre sträcka inomhus.
För 65 meter kanske du t.o.m kan gå ned till 6 mm². Hur stor säkring tror du att du behöver?
För 65 meter kanske du t.o.m kan gå ned till 6 mm². Hur stor säkring tror du att du behöver?
Av de jag hittat hos Ahlsells är N1XE-kabeln billigast med 42,48 kr metern + moms. Skulle man använda den borde man ju kunna gå utifrån, lägga den i ex. alurör den lilla biten in i fasadmätarskåpet, och sedan låta en riktig inomhuskabel ta vid.
Bo.Slitberg:
Säkring vet jag inte säkert, men jag har för mig att vi sade 32A.
Fråga: vad finns det för billiga/vettiga elbutiker på nätet? Mitt Ahlsellkonto är bra på en del, mindre bra på annat. Tror inte jag har särskilt bra priser på elprylar.
Bo.Slitberg:
Fråga: vad finns det för billiga/vettiga elbutiker på nätet? Mitt Ahlsellkonto är bra på en del, mindre bra på annat. Tror inte jag har särskilt bra priser på elprylar.
Med säkring på 32 -35 A skall man normalt inte använda 6 mm2 utan minst 10 mm2thomasp skrev:Av de jag hittat hos Ahlsells är N1XE-kabeln billigast med 42,48 kr metern + moms. Skulle man använda den borde man ju kunna gå utifrån, lägga den i ex. alurör den lilla biten in i fasadmätarskåpet, och sedan låta en riktig inomhuskabel ta vid.
Bo.Slitberg:
Det är inte ofta man blir positivt överraskad av utvecklingen, men det här var ju kungligt. Elbolaget har den där nya alukabeln och den kostar mig 22 spänn metern + moms. Fyra kilometer, rulla ut i en längd på släpkärra och hem. Helt fenomenalt. Under halva priset jämfört med den andra. Taget!