Det håller jag med om att är kraftigt överdrivet. Det gick lite för fort där. 2,5mm^2 ska det naturligtvis vara.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Hur mäter man förimpedansen?

Genom att mäta spänningsfallet när en stor last kopplas in är det smidigaste sättet.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nu sa jag bara att den typen av svar är fel. Inte att du eller någon annan sagt det. Även om den faktiskt är så...
Men nu skrev Demmpa "t.ex", och det var ett svar på en ofullständig fråga. Han kunde lika gärna svara 1.5 mm² eller 25 mm². Det är ingenting som du behöver påpeka är "fel" 18 inlägg senare för det var inget fel på det svaret, och dessutom är det ingen som lär sig något på att du säger "fel".
G gosund skrev:
Ved skall man ha för area på kabel mellan Huvudcentral och undercentral i bostad. vilken typ av kabel
Demmpa Demmpa skrev:
Tex N1XV minimum 5G6

• Gilla
Slugge och 1 till
  • Laddar…
'minimum 5G6' kan ju betyda att 7G6 också funkar.,.. :rolleyes:

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Se [länk] för en instruktion.
Aha, deja vu. Den har jag ju läst innan :).
Ser dock att ”nya” forumprogramvaran inte fixar [SUB]-taggarna.

Mikael_L
J Johan456 skrev:
TS lyser med sin frånvaro
Inte så konstigt va?
:thinking::surprised:

E
J Johan456 skrev:
Det du kan ha problem med i ett kökscentrum som du beskriver är höga kortslutningsströmmar.
Vad är detta för problem du syftar på här?

E
@Johan456 lyser med sin frånvaro.

Var väl bara svammel igen då.

Fairlane
E El-Löken66 skrev:
@Johan456 lyser med sin frånvaro.

Var väl bara svammel igen då.
Eller så prenumererar han inte på uppdateringar på den 2½ år gamla tråden?

• Gilla
Daniel 109 och 2 till
  • Laddar…
E
Fairlane Fairlane skrev:
Eller så prenumererar han inte på uppdateringar på den 2½ år gamla tråden?
Kan du förklara för mig vad som menas med att dessa stora kortslutningsströmmar blir ett problem i köket, vilket kök syftas det på?

Johan456 har ju uppenbarligen varit inne i tråden och klickat betydligt senare än 2,5 år, snarare inom 2,5h vad jag kan tolka.

Samma sak i en annan tråd, Johan var inne och svamlade och då detta blev bemött syntest inte röken av Johan456 till längre.

Kan detta vara ett att Aschbergs berömda nättroll?

Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Kan du förklara för mig vad som menas med att dessa stora kortslutningsströmmar blir ett problem i köket, vilket kök syftas det på?

Johan456 har ju uppenbarligen varit inne i tråden och klickat betydligt senare än 2,5 år, snarare inom 2,5h vad jag kan tolka.

Samma sak i en annan tråd, Johan var inne och svamlade och då detta blev bemött syntest inte röken av Johan456 till längre.

Kan detta vara ett att Aschbergs berömda nättroll?
Nej, jag kan inte svara på det, den kompentensen besitter jag inte.
Kanske ligger svaret i#15, kanske är det i fall som inte rör en villa, utan i ett affärscentrum som diskuteras, då ett kök såkalrt kan vara något helt annat än i en hemmiljö. Jag vet inte.

Ett nättroll har jag aldrig sett Johan som, tvärtom har jag en bild av honom som lugn och saklig.
Det kanske är så att han inte har lust/tid att lägga tid på att besvara en fråga som kommer resultera i en följdfråga, etc.

När du jämför med Aschbergs nättroll så är du rejält ute och cyklar skulle jag säga.

• Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
E
Fairlane Fairlane skrev:
Nej, jag kan inte svara på det, den kompentensen besitter jag inte.
Kanske ligger svaret i#15, kanske är det i fall som inte rör en villa, utan i ett affärscentrum som diskuteras, då ett kök såkalrt kan vara något helt annat än i en hemmiljö. Jag vet inte.

Ett nättroll har jag aldrig sett Johan som, tvärtom har jag en bild av honom som lugn och saklig.
Det kanske är så att han inte har lust/tid att lägga tid på att besvara en fråga som kommer resultera i en följdfråga, etc.

När du jämför med Aschbergs nättroll så är du rejält ute och cyklar skulle jag säga.
Vet inte, kanske som du skriver men då jag gick genom historiken fann jag regelbundna tecken för att så är fallet. Definitionen på ett aschvergtroll är att detta skriver 99% korrekta saker för att ingjuta förtroende, gärna få medlemskap i RDK, för att använda den sita procenten för att på ett slut sätt medvetet sprida desinformation.

Pekar inga fingrar här, utan detta gäller bara i allmänhet.

Detta forum handlar om bygga hus och var dessa kraftiga kortslutningsströmmar kommer från verkar ingen vilja kännas vid, måhända månkraft.

Skulle se det som extremt ovanligt att någon här ens skulle komma upp i behov av 10kA, men vilket kök gäller det som sagt.

E El-Löken66 skrev:
Är man lite lagom ordblind försvinner hela köket. :p Kanske autokorrelationen gjorde att ett k blev ett p, (du ser, autocorrect ställer lätt till det).

Michael nämner ett affärscentrum. Johan svarar och skriver kökcentrum. Jag tror det skulle stått köpcentrum.
Kök nämns annars inte alls i tråden.

Om köpcentrum med eget ställverk kan ha problem med höga kortslutnings strömmar vet jag inte. Inte min branch. Kanske grova ledningar till centraler och korta gruppledningar kan ge höga kortslutningsströmmar?

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.