12 431 läst ·
52 svar
12k läst
52 svar
vad för kabel mellan huvudcentral och undercentral
Det håller jag med om att är kraftigt överdrivet. Det gick lite för fort där. 2,5mm^2 ska det naturligtvis vara.
Genom att mäta spänningsfallet när en stor last kopplas in är det smidigaste sättet.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 178 inlägg
Men nu skrev Demmpa "t.ex", och det var ett svar på en ofullständig fråga. Han kunde lika gärna svara 1.5 mm² eller 25 mm². Det är ingenting som du behöver påpeka är "fel" 18 inlägg senare för det var inget fel på det svaret, och dessutom är det ingen som lär sig något på att du säger "fel".D Daniel 109 skrev:
G gosund skrev:
Demmpa skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 178 inlägg
Se https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-man-maeter-foerimpedansen-med-en-vattenkokare.262384/ för en instruktion.mexitegel skrev:
Kan du förklara för mig vad som menas med att dessa stora kortslutningsströmmar blir ett problem i köket, vilket kök syftas det på?Fairlane skrev:
Johan456 har ju uppenbarligen varit inne i tråden och klickat betydligt senare än 2,5 år, snarare inom 2,5h vad jag kan tolka.
Samma sak i en annan tråd, Johan var inne och svamlade och då detta blev bemött syntest inte röken av Johan456 till längre.
Kan detta vara ett att Aschbergs berömda nättroll?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 977 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 977 inlägg
Nej, jag kan inte svara på det, den kompentensen besitter jag inte.E El-Löken66 skrev:Kan du förklara för mig vad som menas med att dessa stora kortslutningsströmmar blir ett problem i köket, vilket kök syftas det på?
Johan456 har ju uppenbarligen varit inne i tråden och klickat betydligt senare än 2,5 år, snarare inom 2,5h vad jag kan tolka.
Samma sak i en annan tråd, Johan var inne och svamlade och då detta blev bemött syntest inte röken av Johan456 till längre.
Kan detta vara ett att Aschbergs berömda nättroll?
Kanske ligger svaret i#15, kanske är det i fall som inte rör en villa, utan i ett affärscentrum som diskuteras, då ett kök såkalrt kan vara något helt annat än i en hemmiljö. Jag vet inte.
Ett nättroll har jag aldrig sett Johan som, tvärtom har jag en bild av honom som lugn och saklig.
Det kanske är så att han inte har lust/tid att lägga tid på att besvara en fråga som kommer resultera i en följdfråga, etc.
När du jämför med Aschbergs nättroll så är du rejält ute och cyklar skulle jag säga.
Vet inte, kanske som du skriver men då jag gick genom historiken fann jag regelbundna tecken för att så är fallet. Definitionen på ett aschvergtroll är att detta skriver 99% korrekta saker för att ingjuta förtroende, gärna få medlemskap i RDK, för att använda den sita procenten för att på ett slut sätt medvetet sprida desinformation.Fairlane skrev:
Nej, jag kan inte svara på det, den kompentensen besitter jag inte.
Kanske ligger svaret i#15, kanske är det i fall som inte rör en villa, utan i ett affärscentrum som diskuteras, då ett kök såkalrt kan vara något helt annat än i en hemmiljö. Jag vet inte.
Ett nättroll har jag aldrig sett Johan som, tvärtom har jag en bild av honom som lugn och saklig.
Det kanske är så att han inte har lust/tid att lägga tid på att besvara en fråga som kommer resultera i en följdfråga, etc.
När du jämför med Aschbergs nättroll så är du rejält ute och cyklar skulle jag säga.
Pekar inga fingrar här, utan detta gäller bara i allmänhet.
Detta forum handlar om bygga hus och var dessa kraftiga kortslutningsströmmar kommer från verkar ingen vilja kännas vid, måhända månkraft.
Skulle se det som extremt ovanligt att någon här ens skulle komma upp i behov av 10kA, men vilket kök gäller det som sagt.
Är man lite lagom ordblind försvinner hela köket.E El-Löken66 skrev:
Michael nämner ett affärscentrum. Johan svarar och skriver kökcentrum. Jag tror det skulle stått köpcentrum.
Kök nämns annars inte alls i tråden.
Om köpcentrum med eget ställverk kan ha problem med höga kortslutnings strömmar vet jag inte. Inte min branch. Kanske grova ledningar till centraler och korta gruppledningar kan ge höga kortslutningsströmmar?