1 014 läst ·
13 svar
1k läst
13 svar
Vad för fel? Säkring elpatron behöver återställas flera ggr/vecka
Hej,
jag har både vedpanna och elpatron plus solfångare, vattenburen värme. Använder endast elen (och solfångare) till uppvärming eftersom jag inte vet status på vedpanna, skorsten etc (hus köpt av dödsbo i fjol). Värmen har fungerat utan problem, ända tills för någon månad sedan då jag behövde återställa säkringen på elpatronen. Det är liksom en gummiknapp som sitter under ett reglage som man trycker in, se bild. Värmen började då fungera igen som det skulle, men de senaste veckorna har samma sak hänt igen och jag behöver nu återställa knappen var och varannan dag. Och nu saknar jag även varmvatten.
Jag har kontaktat den VVS-tekniker som tidigare gjort service åt förra ägaren, men har ännu inte fått svar. Är det någon kunnig person härinne som vet vad det kan vara för fel, och hur det bör åtgärdas?
jag har både vedpanna och elpatron plus solfångare, vattenburen värme. Använder endast elen (och solfångare) till uppvärming eftersom jag inte vet status på vedpanna, skorsten etc (hus köpt av dödsbo i fjol). Värmen har fungerat utan problem, ända tills för någon månad sedan då jag behövde återställa säkringen på elpatronen. Det är liksom en gummiknapp som sitter under ett reglage som man trycker in, se bild. Värmen började då fungera igen som det skulle, men de senaste veckorna har samma sak hänt igen och jag behöver nu återställa knappen var och varannan dag. Och nu saknar jag även varmvatten.
Jag har kontaktat den VVS-tekniker som tidigare gjort service åt förra ägaren, men har ännu inte fått svar. Är det någon kunnig person härinne som vet vad det kan vara för fel, och hur det bör åtgärdas?
Har du jordfelsbrytare i huset och patron är kopplad på den. Nästa steg är att ställa ner tempen på termostaten och se om övrhettningsskyddet löser. Hur många klick på termosten från noll till max. Dra ut ut vredet och lossa kåpan, troligtvis är det en Backer som sitter där. Termostaten är bara 2 polig ( 2 klick ) och det ligger spänning konstant från en fas på patronen.
Finns ingen jordfelsbrytare, men tack ändå.J jonaserik skrev:Har du jordfelsbrytare i huset och patron är kopplad på den. Nästa steg är att ställa ner tempen på termostaten och se om övrhettningsskyddet löser. Hur många klick på termosten från noll till max. Dra ut ut vredet och lossa kåpan, troligtvis är det en Backer som sitter där. Termostaten är bara 2 polig ( 2 klick ) och det ligger spänning konstant från en fas på patronen.
Går bra att använda elpatron utan överhettningsskydd enligt Backer.
Antingen har du ett öppet eller slutet system. Öppet system har ofta ett kärl på vinden, slutna har expansionskärl (oftast röd liten burk) vid värmekällan. Det brukar finnas en tryckmätare, för att avgöra hur mycket vatten som finns i systemet. Runt 1 bar brukar räcka, lägre om man har enplanshus.gogul skrev:
Känns som det antingen är dåligt med vatten (= högst befogat att skyddet löser), eller så är skyddet dåligt. Dvs bytes ut.
Skulle gissa att det är det här överhettningsskyddet som sitter monterat
https://www.rinkabyror.se/varumarke/backer/artikel/ego-termostat/
Ser i alla fall ut att vara en k200 backer.
Att koppla bort överhettningsskyddet är lite som att köra bil utan säkerhetsbälte. Går oftast bra, men lite dumt...
https://www.rinkabyror.se/varumarke/backer/artikel/ego-termostat/
Ser i alla fall ut att vara en k200 backer.
Att koppla bort överhettningsskyddet är lite som att köra bil utan säkerhetsbälte. Går oftast bra, men lite dumt...
Ingen JFB och ÖHS löser. Det ligger en spänning direkt till patronen, förbi termostat ( är 2 polig ) och ÖHS. (3 polig ) Det innebär att om det är en av slingorna som spruckigt, så överleder spänning/ström till jord och värmer konstant.gogul skrev:
Blir till att öppna upp till patronen och mäta varje slinga till jord.
Det med sprucken slinga är en klassiker i patronhänseende i VVB och pannor
Tack allihopa för bra svar, jag lär mig nya saker för varje inlägg. Jag hoppas få hjälp nästa vecka.J jonaserik skrev:
Mycket riktigt sitter det röda rundade kärl utanför, som skulle kunna vara expansionskärl. Är tyvärr inte hemma för att kolla just nu.
Jonaserik, när du skriver sprucken slinga, var i systemet brukar en sådan spricka normalt uppstå? Ifall det är något jag kan kolla närmare.
Går inte att se, det är den delen som sitter i pannan/vattnet. Enda sättat i första hand, är att mäta/megga patronens alla anslutningar mot jord, då ska tamparna på patronen vara urkopplade. Ta foto så det blir rätt när dom återkopplas. Det går att koppla bort en del ( är 3 slingor troligtvis ) Med tanke på att det är en Backerpatron och då fungerar dom andra med lite mindre totaleffekt och längre drifttid.gogul skrev:
Tack allihopa för bra svar, jag lär mig nya saker för varje inlägg. Jag hoppas få hjälp nästa vecka.
Mycket riktigt sitter det röda rundade kärl utanför, som skulle kunna vara expansionskärl. Är tyvärr inte hemma för att kolla just nu.
Jonaserik, när du skriver sprucken slinga, var i systemet brukar en sådan spricka normalt uppstå? Ifall det är något jag kan kolla närmare.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Försäkringsbolaget nekar ersättning - gör de fel?
Försäkringar -
Skruv-/spikhuvud som petar upp våtrumsmatta och dolda fel försäkring?
Försäkringar -
Säljarbesiktning med dolda fel försäkring
Köpa & Sälja hus -
Vad gäller ang. byggfelsförsäkring
Försäkringar -
Vad skulle ni välja? Friskrivning elr försäkring. Dolda fel.
Lösvirke & Timmerhus