Har en paxfläkt som inte sköter sig.
Kallrasskyddet öppnar sig inte, och det låter lite konstigt. Kan inte märka något fel när jag tar ner den.

Badrumsavlopp, smuts, kalkavlagringar, närbild, vitt avloppsgaller, behov av rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit USB-fläkt med vridna blad på mörkt träbord. Nedsliten, dammig och i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du har så mycket undertryck i huset att fläkten inte orkar övervinna det?
 
Har haft
B b_hasse skrev:
Du har så mycket undertryck i huset att fläkten inte orkar övervinna det?
Så det är bara luftflödet som gör att spjället öppnar sig? Ingen egen öppning av den som triggas av någon mjukvara?
 
Jag tror inte på undertryck, då jag även provat med ytterdörren och badrumsdörren öppen.

Min tanke var att fläktvingarna minimalt tar i någonstans, och därför inte orkar driva upp ett luftflöde.

Om man lyssnar på ljudet i videon, kan man kanske höra något sådant.

Nästa steg borde vara att demontera den och köra med på köksbordet och se, eller?
 
Tommty
Vill minnas att den modellen har någon pinne, eller styrning för kallrasskyddet istället för att reagera på lufttrycket om det är öppet eller stängt. Men det var länge sedan jag petade på en passad.

Ser även ut som att den tar emot när du öppnar kallrasskyddet. Sitter alla delar rätt eller har du eller tidigare ägare kanske missat att trycka distansen helt i botten?

dra bort fläktbladen genom att dra rakt ut. kallrasskyddet ett kvarts varv och under den ska en distansbit sitta.
 
  • Gilla
nimhed
  • Laddar…
Tommty Tommty skrev:
Vill minnas att den modellen har någon pinne, eller styrning för kallrasskyddet istället för att reagera på lufttrycket om det är öppet eller stängt. Men det var länge sedan jag petade på en passad.

Ser även ut som att den tar emot när du öppnar kallrasskyddet. Sitter alla delar rätt eller har du eller tidigare ägare kanske missat att trycka distansen helt i botten?

dra bort fläktbladen genom att dra rakt ut. kallrasskyddet ett kvarts varv och under den ska en distansbit sitta.
Den är köpt ny, och kom färdigmonterad.

Jag ska testa det du säger.
 
Hade samma problem. Tog loss och försökte undersöka den utan lycka. Testade att sätta dit en annan från ett annat rum, den fungerade bra på den platsen.

Slutade med att jag köpte ny bara.
 
M Matteus55 skrev:
Hade samma problem. Tog loss och försökte undersöka den utan lycka. Testade att sätta dit en annan från ett annat rum, den fungerade bra på den platsen.

Slutade med att jag köpte ny bara.
Hmm, ok. Låter ju inte bra. De är ju inte gratis
 
nimhed nimhed skrev:
Hmm, ok. Låter ju inte bra. De är ju inte gratis
Du kanske har mer tur än mig! Jag gav upp relativt fort ändå med att mecka med den.. Ringde även deras support, de var inte så positiva och sa att de kunde skicka någon, som antagligen hade varit dyrare än en ny.
 
  • Gilla
nimhed
  • Laddar…
Hej @nimhed, vet att tråden är gammal men jag har exakt samma problem nu.. Köpte huset för lite drygt ett år sedan och har fungerat felfritt sedan dess. Från en dag till en annan slutade den att öppnas precis som din.

Min fråga är: hittade du någon lösning på problemet?
 
Hittade kvittot och det var några månader kvar på 5-årsgarantin.
 
nimhed nimhed skrev:
Hittade kvittot och det var några månader kvar på 5-årsgarantin.
Ah okej, tack för det snabba svaret 🙂
 
  • Gilla
nimhed
  • Laddar…
Går fläkten? Alltså är det bara kallrasskyddet som inte viker ihop sig? Isåfall är tipset att det blivit skitigt så att det kärvar. Peta precis som på videon så kanske det fungerar. Tag isåfall ned och rengör, och eventuellt smörj med nån torrsmörja så att kallrasskyddet glider fint.
 
L Lars_P2006 skrev:
Går fläkten? Alltså är det bara kallrasskyddet som inte viker ihop sig? Isåfall är tipset att det blivit skitigt så att det kärvar. Peta precis som på videon så kanske det fungerar. Tag isåfall ned och rengör, och eventuellt smörj med nån torrsmörja så att kallrasskyddet glider fint.
Ja precis, fläkten snurrar. Slutar snurra om man trycker in skyddet för hand. Ska testa rengöra den och se om det hjälper 👍
 
... fast då är det nog inte som jag trodde, för isåfall borde fläkten fortsätta snurra
 
  • Gilla
NielsenEmil
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.