P
Plätt Fia Plätt Fia skrev:
Energimätaren så mäter hur mycket det kostar per mojäng. [länk]
Hur länge sparas mätdata om man drar ut den där ut vägguttaget?

Cheesen
S Stego1 skrev:
Ja söte Jesus i det gistna tabernaklet. Föreningar av alla de slag ger numera en besk smak i truten, iaf de föreningar jag kommit i kontakt med. Förr var en förening något som samlade folk men numera mest är orsak till split och osämja. Det finns fortfarande föreningar som sköter sig, visst. Men trenden är den, att finns det fördelar för sittande styrelse så fattas besluten utifrån det, bostadsrättsföreningar t ex. Är det en ideell förening eller samfällighet som här så är engagemanget från medlemmar praktiskt taget noll, men det brukar inte minska på kraven från dessa ändå. Men att ställa upp och hjälpa till brukar vara ett bekymmer. Jag har varit medlem i en båtklubb i många år, samma problem i stort, men för att få folk att ställa upp ideelt och hjälpa till med underhållet så togs det ut en deponiavgift på hyran av båtplats med 1000 sek/säsong, sommar respektive vinter som sedan betalades tillbaka när man gjort sitt stipulerade tretimmars pass (2 per år), givetvis organiserat. Det medförde då det problemet att det ofta dök upp fler på passen än det planerats jobb för, man ville ju ha tillbaka sin deponiavgift. Du/ni kanske ska införa något liknande. Jag antar att ni har någon sorts avgift varje år till samfälligheten. Släng på en 1000 lapp i deponi som återbetalas efter utfört underhåll. Blir det inget underhåll ett år så betalas deponin tillbaka vid årsslutet eller överförs till året efter.
Tyvärr så är en sådan avgift olaglig.

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
E Eklunda skrev:
Ställ "förtroendefråga" och avgå om inte en styrelse kan fixas. Det är inte att ge upp utan att ta det på allvar.
Jag tycker att TS verkar ta frågan på allvar utan att vidta så drastiska åtgärder.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tycker att TS verkar ta frågan på allvar utan att vidta så drastiska åtgärder.
Absolut - stort engagemang och allvar hos TS. Att ställa sin plats till förfogande i detta läge är inte att ge upp utan att försöka lösa problemet på ett sätt som stämmer med stadgar, lagar och kanske tom sunt förnuft. Det troliga är ju att TS blir omvald som ordförande men då förhoppningsvis med en fulltalig beslutsför styrelse kring sig.
Att gå runt och fixa, övertala, hota (med tvångsförvaltning) i grannskapet riskerar att så split och oro i föreningen.
Mitt bestämda råd är öppenhet och tydlighet där alla delägare är med i hela förloppet.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
E Eklunda skrev:
Absolut - stort engagemang och allvar hos TS. Att ställa sin plats till förfogande i detta läge är inte att ge upp utan att försöka lösa problemet på ett sätt som stämmer med stadgar, lagar och kanske tom sunt förnuft. Det troliga är ju att TS blir omvald som ordförande men då förhoppningsvis med en fulltalig beslutsför styrelse kring sig.
Att gå runt och fixa, övertala, hota (med tvångsförvaltning) i grannskapet riskerar att så split och oro i föreningen.
Mitt bestämda råd är öppenhet och tydlighet där alla delägare är med i hela förloppet.
Det är väl det han gör nu. Går runt och sonderar med grannarna. Nästa steg är att kalla till extra stämma och välja en styrelse.

Claes Sörmland
electroluxaren skrev:
tyvärr är det så att de som är valda av årsmötet (eller den) är ansvarig såväl juridiskt som ekonomiskt. underskottet har de valda tagit över
Nej så är inte samfällighetslagen skriven. Den som ansvarar för skulden är samfälligheten. Styrelsens ansvar är att kalla till stämma för att uttaxera det som krävs för att betala skulden. Det är vad TS ska göra.

• Gilla
DiscoDuck och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
B Bergsee skrev:
Stämmer enligt ovan. Allt utses på årsstämman, även firmatecknare.

Att avgå vore att ge upp. Jag vill lösa det här så snart som möjligt och gå vidare istället. Har fått en tänkbar kassör och en tänkbar revisor! Mitt hopp är att få fler att ställa upp på pappret så vi har en styrelse som kan ändra stadgarna så de sedan slipper vara med längre.

Så fort som du hittat en möjlig styrelse, kalla till en ny stämma så att ni kan väljas och ni kan uttaxera det som krävs för att hantera de omedelbara problemet med skulder.

Gällande stadgeändringen, tänk på att Lantmäteriet är en långsam apparat så det tar tid för de nya stadgarna att börja gälla efter stämmobeslut.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
E Eklunda skrev:
Att gå runt och /.../ hota (med tvångsförvaltning) i grannskapet riskerar att så split och oro i föreningen.
Då är vi tämligen eniga. Inget behov att klyva fler hårstrån för min del.

Claes Sörmland
E Eklunda skrev:
Ja, TS får absolut inte skapa en känsla av att det konspireras i radhuslängorna. Men att lösa styrelsefrågan på sittande stämma är heller inte bra, sist slutade det med att TS var den enda som ville ställa upp. Så jag menar att TS måste valbereda lite precis som han gör och för öppenhetens skull så borde han då prata med samtliga hushåll som är involverade så att alla känner sig delaktiga och likabehandlade.

(Pandemin underlättar ju inte situationen men våren är på väg till räddning.)

Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nej så är inte samfällighetslagen skriven. Den som ansvarar för skulden är samfälligheten. Styrelsens ansvar är att kalla till stämma för att uttaxera det som krävs för att betala skulden. Det är vad TS ska göra.
AHA
det är därför styrelsen skall beviljas ansvarsfrihet eller...

Hej
Jäklars vilken sits TS har tagit på sig.
Verkar dock väldigt problemlösningsorienterad. :-)

Att gå runt bland grannarna och mjuka upp dessa är en bra ide, för att senare komma med en riktig problemställning och en genomtänkt lösning som skall tas upp på en extrastämma framöver.

Det är alltid bra att förbereda människor på framtida kostnader men också förtydliga att en insats just nu gör det enklare framöver, och kom ihåg förhållandet mellan problem och lösning, folk gillar att säga "ja".
Försök också förstå orsakerna/mekanismerna som gjorde att tidigare styrelse avgick, ligger det en hund begraven eller är det bara lathet? Givet det senare kan det vara en bra ide att "lura" tillbaka delar av styrelsen, då det kan vara så att de duktiga var jasägare och således bara följde med strömmen och avgick.

Lycka till framöver, det här ska bli intressant att följa, och jag är säker på att TS med sin förståndiga och ödmjuka stil kommer lyckas, även om det tar en tid.

/W

Claes Sörmland
electroluxaren skrev:
AHA
det är därför styrelsen skall beviljas ansvarsfrihet eller...
Ingen aning hur de tänkte där. Men ansvarsfrihetsfrågan är ju rent formellt mest en fråga om föreningen utifrån vad som är känt på stämman ämnar gå till tinget eller inte. Dyker annat upp senare så kan de gå till tinget i alla fall. Sen används ju den där ansvarsfrihetspunkten ibland för att göra politik och statements, men det är ju bara en skamfråga och ingen bäring i den juridiska världen.

Sen är det ju inte olagligt att vara inkompetent eller ta dåliga beslut som styrelse för en samfällighetsförening. Så tinget är vanligen inte något man använder sig av i alla fall.

• Gilla
andmat76
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.