Har en lägenhet med burspråk mot gatan. Är intresserad av vad som finns inuti burspråket, mest för att jag velat dra en kabel i ena kanten för belysning. Jag väntar mig ganska mycket isolering och reglar. Min tanke är att ta ett 22mm hål där jag vill ha tryckknappen till belysningen och sen trycka igenom ett vp-rör ner i ena hörnet, borra ett 22hål, där det i närheten finns ett vägguttag. Sen dra kabel utvändigt från vu, in i röret och ut i burspråket.
Har någon gjort något liknande? Är mest rädd att det är mycket tät isolering vilket gör att jag inte kommer hela vägen igenom ner till hålet.
Kan lägga upp bild för att enklare förstå.
Har någon gjort något liknande? Är mest rädd att det är mycket tät isolering vilket gör att jag inte kommer hela vägen igenom ner till hålet.
Kan lägga upp bild för att enklare förstå.
Hört med dem men inget vet. Huset byggt 1979 om det hjälper.BirgitS skrev:
Är inne på att ta ett hål och trycka in ett rör, är de stop av reglar/isolering får jag spackla å måla över. Hålet kommer inte vara speciellt synligt från resten av rummet
Här kommer tre bilder som nog förenklar. Väggen där burspråket är, är väldigt tilltagen.BirgitS skrev:
På bilden där jag ritat med rött är där jag tänker ta ett hål å sen köra in ett vp-rör, för att hoppas nå till den mörkgröna väggen, där vill jag göra ett hål till å gå in med kabel för att få ström genom burspråket.
Min oro handlar om reglar och isolering. Vi har en vägg mot grannen, som är reglad med gips, utanpå en betongvägg. Har tidigare dragit ett uttag upp i en stringhylla från ett befintligt, vilket var riktigt jävligt. Isoleringen var ordentligt packat. Jag tror 1,5m vp-rör att trycka in å hitta rätt tog två timmar. Alltså att bara trycka ett rör rakt upp/ner från hål till uttag.
Klicka här för att svara