Hej!
Jag har en drickvattenbrunn som ofta behöver pumpas ur och skulle behöva någon form av nivåindikator som larmar när vattennivån stigit för mycket.
Har googlat utan att hitta något vettigt.
Antingen med en lampa ovanför brunnslocket, så hyresgästen blir varse, eller via app så jag får notis, om det fungerar utan wifi.
Någon som har förslag?

Kan du inte gräva in ett avloppsrör i brunnen,
Så när vattnet når en viss nivå så rinner de ut i avloppsröret.
Avloppsröret kan du ju dra till ett dike eller koppla på dagvattnet.
Då sköter de sig själv och du behöver inte passa något.

En flottörstyrd pump?

Finns även Trådlöst nivålarm som kanske kan passa (kan inget själv om dess kvalitet osv)

Redigerat:
  • Gilla
Madelene_Eriksson
  • Laddar…
T Timmermannen77 skrev:
Kan du inte gräva in ett avloppsrör i brunnen,
Så när vattnet når en viss nivå så rinner de ut i avloppsröret.
Avloppsröret kan du ju dra till ett dike eller koppla på dagvattnet.
Då sköter de sig själv och du behöver inte passa något.
Tack för svar!
Själva åtgärden blir ett senare problem, i nuläget vill jag bara slippa åka i onödan för att kolla om brunnen är full. Hyresgästen har inte fysiken som krävs för att kontrollera.

• Gilla
Timmermannen77
  • Laddar…
J jahallåja skrev:
En flottörstyrd pump?

Finns även Trådlöst nivålarm som kanske kan passa (kan inget själv om dess kvalitet osv)
Tack för svar!
Nu fick jag nya ord att googla på, och då dyker det upp grejer från seriösare ställen än Amazon och andra billiga "skräpsidor".

• Gilla
jahallåja
  • Laddar…
Nivåvakt är ett annat bra ord att söka på

• Gilla
Madelene_Eriksson
  • Laddar…
Hur långt har du till huset? Jag köpte en enkel batteridriven larm med elektrodgivare som hänger till min pumpbrunn med 10m givare kabel. Jag kunde dra kabeln genom den befintliga kabelrör.

• Gilla
Madelene_Eriksson
  • Laddar…
  • Gilla
Madelene_Eriksson
  • Laddar…
L lostinsweden skrev:
Hur långt har du till huset? Jag köpte en enkel batteridriven larm med elektrodgivare som hänger till min pumpbrunn med 10m givare kabel. Jag kunde dra kabeln genom den befintliga kabelrör.
Tack för svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.