Hej,
Har en sommarstuga som i grunden är en litet timmer torp med massa utbyggnader genom åren.
Ett av dessa utbyggnader, förråd och dusch, har ett innertak och sen ett yttertak på det, mellanrummet är 1 meter på högsta punkt och 30 cm på lägsta eftersom detta yttertak ska luta.
När detta byggdes så lades, tror jag (ser ut som det), kodynga in som isolering (10 cm tjockt) ovanpå papp (som papperskassar).
Är det möjligt att använda detta igen men ovanpå något mer beständigt än vanligt papper som takpapp?
Jag vill absolut inte använda mineralull.
Vad skulle jag kunna använda för något annat som isolering som är miljövänligt? Isoleringen behöver inte vara världens bästa i dessa utrymmen.
Lite bilder bifogade på materialet.
Har en sommarstuga som i grunden är en litet timmer torp med massa utbyggnader genom åren.
Ett av dessa utbyggnader, förråd och dusch, har ett innertak och sen ett yttertak på det, mellanrummet är 1 meter på högsta punkt och 30 cm på lägsta eftersom detta yttertak ska luta.
När detta byggdes så lades, tror jag (ser ut som det), kodynga in som isolering (10 cm tjockt) ovanpå papp (som papperskassar).
Är det möjligt att använda detta igen men ovanpå något mer beständigt än vanligt papper som takpapp?
Jag vill absolut inte använda mineralull.
Vad skulle jag kunna använda för något annat som isolering som är miljövänligt? Isoleringen behöver inte vara världens bästa i dessa utrymmen.
Lite bilder bifogade på materialet.
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 885 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 885 inlägg
Lin, cellulosa, fårull eller träull finns alla som färdiga isoleringsprodukter. Träull och cellulosa är lite billigare än lin och ull.
Kutterspån som i stallströprodukter är ett annat alternativ.
Kutterspån som i stallströprodukter är ett annat alternativ.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 370 inlägg
Cellulosa är som sagt ett miljövänligt alt. Antingen kan du spruta lös cellulosa eller så finns det i "vanliga" skivor.
Tack för förslagen.Karrock skrev:
Jag letade runt lite men jag hittar inte någon av dessa som inte är flamskyddsbehandlade, alltså är dom då inte längre miljövänliga.
Vet du någon som säljer dessa utan flamskyddsmedel?
Vilken är din definition på "miljövänlig"? Vad är problemet med t ex flamskyddsmedel eller glasull av återvunnet glas?J Jarfr skrev:
Stallströ/ kutterspånspån är mitt förslag, det är inga kemikalier tillsatta och förpackningen är smidig att transportera.J Jarfr skrev:
Vanlig träpellets ( som man eldar) är en annan möjlighet men värmeisolering en är sannolikt sämre då produkten är tyngre.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 409 inlägg
Varför inte stenull?
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 885 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 885 inlägg
Det hoppas jag verkligen inte finns. Brandfarliga isoleringsmaterial ska vara flamskyddade.J Jarfr skrev:
Kutterspån från Granngården. Bara trä och brandfaran blir din egen. Bra fuktegenskaper för diffusionsöppen konstruktion.
Stenull: upphettad diabas, giftfri och brandsäker svensk naturprodukt. Bra fuktegenskaper för tät konstruktion.
Glasull: återvunnet glas. Retur/naturprodukt.
Nä, miljögifter ska aldrig användas. Dags att vi människor bryr oss om även de andra tiotals miljoner arter. En art kan inte få förstöra för tiotals miljoner.Karrock skrev:
Det hoppas jag verkligen inte finns. Brandfarliga isoleringsmaterial ska vara flamskyddade.
Kutterspån från Granngården. Bara trä och brandfaran blir din egen. Bra fuktegenskaper för diffusionsöppen konstruktion.
Stenull: upphettad diabas, giftfri och brandsäker svensk naturprodukt. Bra fuktegenskaper för tät konstruktion.
Vi har kunnat leva utan gifter fram till för bara ca hundra år sen så det går bra. Risker och död är en del av livet, bara att acceptera, det gör livet mer värt att leva.
Tack däremot för dina andra förslag
Bästa svaret
Det var ett märkligt resonemang.Karrock skrev:
Det hoppas jag verkligen inte finns. Brandfarliga isoleringsmaterial ska vara flamskyddade.
Hela mitt hus är en enda stor påskbrasa liksom hundratusentals andra.
TS. Gå till ett snickeri eller sågverk och fråga om du kan fylla några sopsäckar.