Hej,

Har en sommarstuga som i grunden är en litet timmer torp med massa utbyggnader genom åren.
Ett av dessa utbyggnader, förråd och dusch, har ett innertak och sen ett yttertak på det, mellanrummet är 1 meter på högsta punkt och 30 cm på lägsta eftersom detta yttertak ska luta.

När detta byggdes så lades, tror jag (ser ut som det), kodynga in som isolering (10 cm tjockt) ovanpå papp (som papperskassar).

Är det möjligt att använda detta igen men ovanpå något mer beständigt än vanligt papper som takpapp?

Jag vill absolut inte använda mineralull.
Vad skulle jag kunna använda för något annat som isolering som är miljövänligt? Isoleringen behöver inte vara världens bästa i dessa utrymmen.

Lite bilder bifogade på materialet.

• Brunt jordmaterial på brun papp, liggande på gräs. Möjligen är materialet kodynga, använt som isolering, enligt inlägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal papp med handskriven text och tecken, delvis smutsig och sliten, ligger på gräs och mossa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Karrock
Lin, cellulosa, fårull eller träull finns alla som färdiga isoleringsprodukter. Träull och cellulosa är lite billigare än lin och ull.
Kutterspån som i stallströprodukter är ett annat alternativ.

• Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
Cellulosa är som sagt ett miljövänligt alt. Antingen kan du spruta lös cellulosa eller så finns det i "vanliga" skivor.

• Gilla
Jarfr
  • Laddar…
Karrock Karrock skrev:
Lin, cellulosa, fårull eller träull finns alla som färdiga isoleringsprodukter. Träull och cellulosa är lite billigare än lin och ull.
Kutterspån som i stallströprodukter är ett annat alternativ.
Tack för förslagen.
Jag letade runt lite men jag hittar inte någon av dessa som inte är flamskyddsbehandlade, alltså är dom då inte längre miljövänliga.

Vet du någon som säljer dessa utan flamskyddsmedel?

J Jarfr skrev:
Tack för förslagen.
Jag letade runt lite men jag hittar inte någon av dessa som inte är flamskyddsbehandlade, alltså är dom då inte längre miljövänliga.

Vilken är din definition på "miljövänlig"? Vad är problemet med t ex flamskyddsmedel eller glasull av återvunnet glas?

C
Ett alternativ är perlit, men den är å andra sidan inte fuktbuffrande.

useless useless skrev:
Vilken är din definition på "miljövänlig"? Vad är problemet med t ex flamskyddsmedel eller glasull av återvunnet glas?
flamskydd är helt klart miljöfarligt

J Jarfr skrev:
Tack för förslagen.

Stallströ/ kutterspånspån är mitt förslag, det är inga kemikalier tillsatta och förpackningen är smidig att transportera.
Vanlig träpellets ( som man eldar) är en annan möjlighet men värmeisolering en är sannolikt sämre då produkten är tyngre.

• Gilla
Jarfr och 1 till
  • Laddar…
Varför inte stenull?

• Gilla
Jarfr
  • Laddar…
Karrock
J Jarfr skrev:
Tack för förslagen.

Det hoppas jag verkligen inte finns. Brandfarliga isoleringsmaterial ska vara flamskyddade.

Kutterspån från Granngården. Bara trä och brandfaran blir din egen. Bra fuktegenskaper för diffusionsöppen konstruktion.

Stenull: upphettad diabas, giftfri och brandsäker svensk naturprodukt. Bra fuktegenskaper för tät konstruktion.

Glasull: återvunnet glas. Retur/naturprodukt.

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
J Jarfr skrev:
flamskydd är helt klart miljöfarligt
Konstigt då att inte Naturvårdsverket klassar borsalt som miljöfarligt?

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
C
useless useless skrev:
Konstigt då att inte Naturvårdsverket klassar borsalt som miljöfarligt?
Borater är upptagna på EU:s SVHC-lista.

• Gilla
Jarfr
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Varför inte stenull?
Jag har faktiskt tittat på det för några dagar sedan, kände inte till det tidigare. Funderar på det faktiskt, låter ju bra.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Karrock Karrock skrev:
Det hoppas jag verkligen inte finns. Brandfarliga isoleringsmaterial ska vara flamskyddade.

Kutterspån från Granngården. Bara trä och brandfaran blir din egen. Bra fuktegenskaper för diffusionsöppen konstruktion.

Stenull: upphettad diabas, giftfri och brandsäker svensk naturprodukt. Bra fuktegenskaper för tät konstruktion.

Nä, miljögifter ska aldrig användas. Dags att vi människor bryr oss om även de andra tiotals miljoner arter. En art kan inte få förstöra för tiotals miljoner.

Vi har kunnat leva utan gifter fram till för bara ca hundra år sen så det går bra. Risker och död är en del av livet, bara att acceptera, det gör livet mer värt att leva.

Tack däremot för dina andra förslag :)

• Gilla
Intet
  • Laddar…

Bästa svaret

Karrock Karrock skrev:

Det var ett märkligt resonemang.
Hela mitt hus är en enda stor påskbrasa liksom hundratusentals andra.

TS. Gå till ett snickeri eller sågverk och fråga om du kan fylla några sopsäckar.

• Gilla
Jarfr
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.