Hej på er!

Jag har en liten pooldammsugare som laddas med medföljande USB-laddare (tror den drar 5V). Länk till dammsugaren: https://www.jula.se/catalog/fritid/...goring/uppladdningsbar-pooldammsugare-027677/

Vi har förlagt laddaren nånstans och införskaffade en kabel från Kjell, som man sa skulle fungera för ändamålet: https://www.kjell.com/se/produkter/...paratkablar/apparatkabel-c7-svart-05-m-p67093

När vi pluggade in den hemma i uttaget sa det "poff" och ett av stiften på stickkontakten brann och säkringen löste ut.
Dammsugaren var också ansluten samtidigt.
Se bild: Skadad elkontakt med brännmärke på ena stiftet, hålls i handen över en träterrass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter detta fungerar uttaget som det ska så det är inget där troligen.

Vad i detta bör först misstänkas vara fel? Vilken kombo kan ha varit det som gjorde detta? Fel "laddare" för ändamålet? En apparat tar väl det den behöver från en laddare? Men om laddaren är för klen kan den väl gå sönder?

När jag kontrollerade ytterligare så är det en nätsladd jag fick med mig hem och så vitt jag vet så är de gjorda för att driva en maskin, inte ladda upp en uppladdningsbar. Kan detta ha nåt med saken att göra?

Tack på förhand,
Andreas

PS. Ledsen om viss bristande terminologi skapar irritation.

Dammsugaren är alltså gjord för 5 Volt och du kopplade 230 Volt till den istället?

• Gilla
Farstatjej90 och 1 till
  • Laddar…
Sjukbrorsan Sjukbrorsan skrev:
Hej på er!

Jag har en liten pooldammsugare som laddas med medföljande USB-laddare (tror den drar 5V). Länk till dammsugaren: [länk]

Vi har förlagt laddaren nånstans och införskaffade en kabel från Kjell, som man sa skulle fungera för ändamålet: [länk]

När vi pluggade in den hemma i uttaget sa det "poff" och ett av stiften på stickkontakten brann och säkringen löste ut.
Dammsugaren var också ansluten samtidigt.
Se bild: [bild]

Efter detta fungerar uttaget som det ska så det är inget där troligen.

Vad i detta bör först misstänkas vara fel? Vilken kombo kan ha varit det som gjorde detta? Fel "laddare" för ändamålet? En apparat tar väl det den behöver från en laddare? Men om laddaren är för klen kan den väl gå sönder?

När jag kontrollerade ytterligare så är det en nätsladd jag fick med mig hem och så vitt jag vet så är de gjorda för att driva en maskin, inte ladda upp en uppladdningsbar. Kan detta ha nåt med saken att göra?

Tack på förhand,
Andreas

PS. Ledsen om viss bristande terminologi skapar irritation.
Hur anslöt du den där sladden till dsmmsugaren?

A
Finns ingen bruksanvisning på Jula men det står att den ska anslutas till USB-port för laddning inte 230 V.

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Passade en 230V sladd till dammsugaren som ska laddas med USB??
Ska den laddas från USB och ni gav den 230 via en kabel med stickpropp från ett vägguttag så är den skrot.
Men det är underkänt till Jula som har kontakter som kan förväxlas!!

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Är detta vad som följer med denna dammsugare?
Svart C7-strömkabel med två kontakter på en blå bakgrund.
Och hur ser intaget ut på dammsugaren? Är det verkligen C7?
Passade sladden från Kjell eller fick du vålda in den i dammsugaren?
Om den passade fint så åk tillbaka till Jula och få en ny dammsugare och påtala denna säkerhetsbrist, eller anmäl denna produkt till elsäkerhetsverket.

• Gilla
  • Wow
cpalm och 5 till
  • Laddar…
Hur i hela världen fick du in den kontakten i ett USB-uttag?

Farstatjej90
Kan inte nån förklara varför kontakten i uttaget sa "poff" och inte själva dammsugaren? 🤔

Farstatjej90
Bilden är från en annons på Tradera, nån vill ha 85 kr för kabeln.

Ser ju ut att kunna passa med den där sladden du hade...
Hand som håller en svart USB-kabel framför en grå enhet med ett uttag, liggande på asfalt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
A
  • Gilla
snaggletooth och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90
A avh67f skrev:
Här finns bruksanvisningen: [länk]

Det är där kretsen troligen blev sluten.
Men det jag inte fattar är att den där sladden, och uttaget, klarar ju 230v, det är ju dammsugaren som inte klarar 230v, men ändå är det kontakten som blivit skadad? Varför blev den alls skadad? 🤔

För att dammsugaren blev kortsluten.

• Gilla
Seve1979 och 4 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Men det jag inte fattar är att den där sladden, och uttaget, klarar ju 230v, det är ju dammsugaren som inte klarar 230v, men ändå är det kontakten som blivit skadad? Varför blev den alls skadad? 🤔
Det blir ungefär som en elsvets i punkten där strömmen sluts. Det går säkert att putsa bort sotet från stiftet och använda apparatsladden igen. Men det är nog värre med dammsugaren.

Mycket märkligt att det två kontakterna är förväxlingsbara.

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Om elsäkerhetsverket ska ha ett existensberättigande så är det för att kunna stoppa denna typ av produkter.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Reklamera det där skräpet till dammsugare hos Jula.
Och gör en anmälan till ESV.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.