P
Som rubriken säger, vad får man dra av vid försäljning av bostadsrätt?

Börjar med tre konkreta saker:

* Maskeringstejp
* Täckplast
* Sopsäckar

Börjar med dom för att förstå HUR dom tänker. Skatteverket alltså. Man får ju ej dra av skyddskläder och verktyg, penslar osv. Men får man dra av dessa tre ovan? Konstigt annars om man får dra av resan till mäklaren men inte täckplast och maskeringstejp?

Redigerat av moderator:
MrZero skrev:
Som rubriken säger, vad får man dra av vid försäljning av bostadsrätt?

Börjar med två konkreta saker:

* Maskeringstejp
* Täckplast
* Soppsäckar

Börjar med dom för att förstå HUR dom tänker. Skatteverket alltså. Man får ju ej dra av skyddskläder och verktyg, penslar osv. Men får man dra av dessa tre ovan? Konstigt annars om man får dra av resan till mäklaren men inte täckplast och maskeringstejp?
Skärmdump från webbsida med information om kostnader som inte får räknas i rot-avdrag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Från skvs hemsida.

P
S sunqan skrev:
[bild]
Från skvs hemsida.
Har läst allt på Skatteverkets hemsida. Inget av det jag radar upp står med.

MrZero skrev:
Har läst allt på Skatteverkets hemsida. Inget av det jag radar upp står med.
Det du radar upp?
det är en screenshot... men det krävs lite fantasi...
Gå till https://skatteverket.se/privat/fast...stadsratt.4.233f91f71260075abe8800033855.html
Logga in
Fyll i med nonsensvärden och tryck nästa tills du kommer till min sida. Glöm inte trycka på infoknappen där.
Och det gäller sånt du köpt, inte sånt en hantverkare använt.
Resor till mäklaren visste jag inte ens att det var avdragsgillt, då är förmodligen äförlorad arbetsinkomst pga tjänstledighet utan lön också avdragsgillt om det är direkt kopplat till antingen köpet ellet försäljningen.

P
S sunqan skrev:
Det du radar upp?
det är en screenshot... men det krävs lite fantasi...
Gå till [länk]
Logga in
Fyll i med nonsensvärden och tryck nästa tills du kommer till min sida. Glöm inte trycka på infoknappen där.
Och det gäller sånt du köpt, inte sånt en hantverkare använt.
Resor till mäklaren visste jag inte ens att det var avdragsgillt, då är förmodligen äförlorad arbetsinkomst pga tjänstledighet utan lön också avdragsgillt om det är direkt kopplat till antingen köpet ellet försäljningen.
Gillar inte att göra deklerationen med fantasti dock. :) Har gjort allt det där och det står inget om:

* Maskeringstejp
* Täckplast
* Sopsäckar

tex. Jag har gjort nästan hela renoveringen själv. Dvs köpt allt. Jag förstår så långt att allt som stannar i lägenheten får man dra av. Antingen 100% eller delar av det. Men sådant som behövs för att genomföra renoveringen hittar jag 0 om. Dvs tex maskeringstejp, täckplast och sopsäckar för att ta 3 exempel. Ser inte det som verktyg eller kläder som finns som exempel.

MrZero skrev:
Gillar inte att göra deklerationen med fantasti dock. :) Har gjort allt det där och det står inget om:

* Maskeringstejp
* Täckplast
* Sopsäckar

tex. Jag har gjort nästan hela renoveringen själv. Dvs köpt allt. Jag förstår så långt att allt som stannar i lägenheten får man dra av. Antingen 100% eller delar av det. Men sådant som behövs för att genomföra renoveringen hittar jag 0 om. Dvs tex maskeringstejp, täckplast och sopsäckar för att ta 3 exempel. Ser inte det som verktyg eller kläder som finns som exempel.
Det du räknar upp är rent förbrukningsmaterial och eftersom förbrukningsmaterial inte står med, är det avdragsgillt... penslar är t.ex inte förbrukningsmaterial, andningsskydd är förbrukningsmaterial, har du en mask dör man byter filer, är filtren förbrukningsmaterial.
Dvs inget man normalt sett kan använda igen och igen och igen är avdragsgillt

• Gilla
Anonymiserad 156538
  • Laddar…
BirgitS
Sen svarar ju Skatteverkets kundtjänst mycket vänligt, kunnigt och bra på alla frågor om deklarationer t.ex. denna typ av frågor.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.