En förklaring till mitt raderade inlägg.

I min iver att förklara de eventuella påföljderna råkade Jag använda ickepublik information som Jag inte får verifiera eller publicera därför ber Jag er att ignorera mitt inlägg. Mikael_L ställde en relevant fråga och därför insåg Jag att jag kommer hamna i en ohållbar situation om Jag fortsätter på det spåret.

Jag har gjort bort mig och inser det. Tack Mikael för att du belyste detta. Det är min avsikt att föra en öppen och ärlig diskussion och eftersom Jag är förhindrad att fullgöra det i detta sammanhang så viker Jag ner mig och beklagar mitt övertramp.

För att i viss mån revanschera mig har jag letat rätt påf öljande artikel http://www.svd.se/elfel-som-lett-till-brander_6627294 Den visar att brandorsaken utreds och att det faställts bero på hempul. Ev rättsliga och ekonomiska konsekvenser har Jag däremot inte koll på. Så slutsatsen gäller fortfarande. Det finns en risk för konsekvenser.

Redigerat:
Utan att veta skulle jag gissa att statistiken för bränder pga felinstallation ser ut ungefär som den för fuktskador i badrum. Mao till hemapularens fördel

Mikael_L skrev:
Ja du menar såååå ..
Ja hade du skrivit "Det är nästan ingen risk att straffas om man pillrat med elen själv så länge inget händer, dvs någon dör, skadas, eller huset brinner."
Alltså att det är förbjudet, men i princip riskfritt.

Och det irriterar mig, och säkert dig också, att folk inte bryter mot lagar så länge det inte är någon risk att åka dit. Jag brukar irritera mig något våldsamt på att ligga bakom en som kör exakt 70 på 70-väg, även om det inte finns någon polis inom synhåll!! :D

Men faktum verkar vara att ingen någonsin har åtalats med den förordning som jag länkade till som lagrum. Så visst verkar det vara ganska riskfritt att greja med elen själv.
Om den enda risken man vill kalkylera med är risken att stå inför domstol så är det väl bara att blåsa på.
Väger man in andra risker, såsom att vid försäljning elen upptäcks vara hempulad och man får lägre pris eller att något går snett och någon skadas eller dör osv så kanske den låga risken för åtal inte är det som avhåller.

Kryphål skulle jag inte säga att det finns. Möjligen är det ett brott som avsiktligt ej beivras av någon anledning. Ungefär som med "gå mot rött" som har valts som ett brott som ej lyfts i av åklagare.
Varför det är så vet jag inte riktigt. Förvisso är bevisläget som regel oerhört svårt. Det räcker ju inte med att visa att det tydligt är hempulat, inte heller med att samtidigt misstänka vem som är skyldig. Åklagaren måste nämligen hala fram bevisning som stöder åtalet.

Det kan också vara någon annan "finess". En del lagstiftning har inte så väldigt mycket att göra med att straffa utan är till för att beskriva hur saker ska gå till i samhället. T.ex. lutar sig väldigt mycket myndighetsarbete mot lagstiftning.
Fredrik Sjödin, överinspektör på elsäkerhetsverket, är en anings aktiv här på byggahus, han har mumlat lite om detta, och jag har inte fattat riktigt vad som gäller.
Men något med att ellagarna är för att vara preventiva och beskrivande, typ (det är här jag inte fattat det hela) och om/när det väl skett något så gäller straffrättsliga lagar istället, dvs "vållande till annans död" "allmänfarlig vårdslöshet" osv.
Du kan leta rätt på Fredriks inlägg, och se om du får ut något av det.

Jag är inte så säker på att den liknelsen håller helt och fullt ut.

Men prova du att koppla lite olagligt och dokumentera det ordentligt med hållbara bevis (Jag kan komma och hjälpa till att filma dig mitt i din brottsliga gärning :)) och sen gå och anmäla dig själv så kan vi kanske äntligen få ett bevis på att det går att åtalas för detta brott. :)
Du tolkar det jag säger fel, alternativt har du inte läst ordentligt.
Det är en sak att koppla el. En annan sak är att koppla fel, och utsätta människor för fara.
Om någon skadas, eller dör, pga felaktiga elkopplingar, kan du givetvis straffas.
Men kan man straffas för korrekt utfört arbete?

När jag sa att inte var olagligt, förutsatte jag givetvis att TS visste vad han sysslade med. Jag nämnde även, i mitt första inlägg att det kunde bli problem med försäkringar och annat om man gjort det själv.
Men, som tiktak nämnde finns inga elpoliser. Någon elektriker/granne lär inte heller anmäla dig för korrekt utfört elarbete hemma hos dig själv.

Däremot har jag erkänt att det var fel av mig att kalla det lagligt.
Har man inte någon som helst elkännedom, ska man inte heller byta kontakter, även om du faktiskt får göra det som privatperson, utan certifiering, åt dig själv.

Anders, menar du att risken är lika stor?? Ok, låt säga att jag köper det argumentet.
Då kvarstår bara ett faktum:
En brand/rökskada är i många fall att likställa med en fuktskada där vattnet stått 4-5 meter upp. ALLT!!! blir förstört pga av brandröken. Givetvis spelar omfattningen roll men har själv återställt antalet kåkar då man inte sparat annat än skalet på huset, och då har det inte varit fullt utvecklad brand.

Med det sagt........det är viktigt att inse skillnaden mellan en vattenskada och brand/rökskada.

tuktuk skrev:
Sen kommer den civilrättsliga biten, att du kan bli utan ersättning från försäkringsbolaget vid brand. skadeståndskylldig om någon får en elskada. Samt det uppenbara att försäljningsvärdet sjunker om det är uppenbart hempulat.
Finns det någon som kan skaka fram ett enda exempel på sänkt försäkringsersättning pga slarvigt hemmapul? Jag har efterfrågat det tidigare men ingen har kunnat ge något enda exempel.

Jag har läst om folk som blivit dömda för allmänfarlig vårdslöshet och elstöld, fast då har det handlat om någon som har stulit el och samtidigt kopplat väldigt vårdslöst.

• Gilla
tripptrapp
  • Laddar…
Nils82 skrev:
Anders, menar du att risken är lika stor?? Ok, låt säga att jag köper det argumentet.
Då kvarstår bara ett faktum:
En brand/rökskada är i många fall att likställa med en fuktskada där vattnet stått 4-5 meter upp. ALLT!!! blir förstört pga av brandröken. Givetvis spelar omfattningen roll men har själv återställt antalet kåkar då man inte sparat annat än skalet på huset, och då har det inte varit fullt utvecklad brand.

Med det sagt........det är viktigt att inse skillnaden mellan en vattenskada och brand/rökskada.
Jag likställer inte skadorna, utan risken att de uppstår. Det har ju bevisats gång på gång att risken för fuktskador är mindre när man gör jobbet själv kontra outsourcing. Kan tänka mig det är samma statistik om du tittar på elinstallationer.

AndersMalmgren skrev:
Jag likställer inte skadorna, utan risken att de uppstår. Det har ju bevisats gång på gång att risken för fuktskador är mindre när man gör jobbet själv kontra outsourcing. Kan tänka mig det är samma statistik om du tittar på elinstallationer.
Jepp, det håller jag med om. Riskerna kan vara likställda men konsekvenserna skiljer avsevärt.

tommib
AG A: "Men kan man straffas för korrekt utfört arbete?"

Svaret på detta är ja, det kan man. Att det inte sker i praktiken är en helt annan fråga. Men det är fortfarande olagligt.
Detta är en av anledningarna till att jag av och till blir lite irrationell och upprörd och skriver av mig här angående hur korkade reglerna är :)

Väldans vilken aktivitet det blev :D. Ja har varit bortrest ett par veckor och renoveringen har stått stilla. Som badrummet ser ut nu så kan det närmast liknas vid ett bombnedslag. Ett heltidsjobb medför att allt blir eftersatt i tid. Att man sedan jobbar på oregelbundna tider försvårar ytteriliggare. Rörmokare kommer och hjälper till med lite vattendragning i plattan så att jag förhoppningsvis kan gjuta igen golvet i helgen. Jag har börjat dra lite rör och sätta kompletterande dosor i väggarna. En elektriker kommer sedan att tråda och koppla in allt. Jag får väl försöka ta och ladda upp lite bilder.

Fortsätt gärna argunetera och "bråka" i tråden. Det är kul med lite aktivitet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.