Hej alla!

Jag och min sambo är intressenter av ett hus i ett område som omfattas av en detaljplan som har fastslagits av kommunen(och boverket antar jag?).
Problemet är att vi tycker huset är lite litet. Huset består i 50kvm bottenplan samt 5kvm loft/övervåning. I detaljplanen står att endast en bostadsbyggnad på 55kvm får byggas på tomten samt en fristående byggnad på max 25kvm.
Fine, tänkte vi. Vi bygger en fristående fastighet men sedan upptäckte vi följande punkt i detaljplanen.
Endast rum i bostadshuset får inredas som bostadsrum.
Så, min fråga är: vad definieras som bostadsrum egentligen?
Enl. Vad jag kan utläsa så har det med bullernivåer att göra, att sovrum samt rum för "samvaro" räknas hit.
Jag tycker att det är en aning diffust och undrar således om ett kontor med en soffa(eventuellt en bäddsoffa) skulle räknas in?

Jag undrar också om en inspektör får klampa in hur som helst, utan föranmälan av sitt besök?

Vi funderar dessutom om man skulle kunna "knyta ihop" dessa byggnader på något vis?
Jag tänker såhär; man bygger en trallkonstruktion mellan två dörrar som sitter i vardera fastighet, sätter tak(skärmtak och trallkonstruktioner får man ju bygga utan bygglov) mellan(jag har inte kunnat hitta några specificerade begränsningar om detta i detaljplanen). Senare kanske man sätter dit glasväggar och isolerar. Vad skulle straffet bli om man blir påkommen med detta(mer än rivning av tillbyggnaden)?

Tacksam för lite tips och råd.

Sök bygglov för fristående byggnad och skriv kontor på ritningen/ansökan. Kontor får ha tex pentry och wc/dusch samt sängplats men rita bara in kontorsmöblerna och ingen säng så slipper ni kanske paragrafryttarnas dumma frågor ;)

Möblering
Möblering i ritningar är bara exempelmöblering som motsvarar tillgänglighets- och användningskrav enligt BBR (Boverkets byggregler) för att kunna avgöra om rummen är tillgängliga. Ni behöver inte redovisa exakt hur just ni tänkt möblera vid användning.

Inredning med kök/pentry och badrum
Definitionen av en bostad är att den ska vara minst 21 kvm i BOA, rummen ska uppfylla krav enligt BBR och den ska ha rum (eller vid riktigt små bostäder avskiljbara delar av rum) för vila, matlagning och hygien. Inreder ni ett "kontor" med både kök/pentry och badrum i en komplementbyggnad på en småhusfastighet så behöver ni startbesked för just denna åtgärd (antingen efter bygglov eller genom Attefallsanmälan), i annat fall så kan ni tvingas att göra rättelse (riva ut delar eller riva huset) alternativt söka bygglov.

Planens bestämmelser
Om planen specifikt påpekar att ingen får bo (stadigvarande övernattning) i något rum i komplementbyggnad så får ni inte. Sen vet jag inte hur ny planen är. Är den före Attefallsreglerna och inte ett känsligt område så kan ni möjligen brottas med kommunen i olika ärenden för att få igenom ett Attefallshus som ett komplementbostadshus. Är den efter Attefallsreglerna och har ett undantag från sådana bestämmelser så kan ni inte hävda detta.

Slutsats
Om ni väljer att köpa och bosätta er på en fastighet som har så pass hårda begränsningar så har ni de facto accepterat läget. Tråkigt när folk försöker råda er till undantag, för det finns många olika faktorer som inte framgår av ert inlägg på forumet som kan leda till trubbel om ni försöker bygga olovligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.