D
Ska anlita en plattsättare.

Vad bör det stå i avtalet?

Hanverkarformuläret hos konsumentverket

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D
Jag vet att min fråga va lite för generell. Jag har ganska bra koll på avtalsvillkoren i hantverkarformuläret.

Jag menar typ mer olika val som man kan göra vid plattsättning och tätskikt.

Jag tänkte skriva in att jag vill ha:

- Rakt förband
- Fog 2 mm
- Fogföljd mellan golv och vägg
- Gerade avslut i fönstersmyg, inga lister
- rörmanchetter för samtliga genomföringar
- Hela plattor på vägg i dusch

-Branschregler såsom säker vatten samt BKR och materialets monteringsanvisningar ska följas

Men vad bör jag mer ta ställning till….

Redigerat:
Sannolikheten för att din plattsättare kan förstå ditt avtal är väl högt räknat 50%.

Sannolikheten för att Ditt totalpris kommer hissas runt 50% är väl också runt 50%.

D
Vad tänker du är otydligt?

D Derbyboy skrev:
Vad tänker du är otydligt?
Tydligt att Du kan bli en besvärlig kund.

• Gilla
Peter_Ker
  • Laddar…
D
Det är väl bra att prata igenom vilka förväntningar man har?

• Gilla
HasvaH och 1 till
  • Laddar…
D
Jag tror mycket väl min plattsättare kommer förstå samtliga punkter ovan. För det fall din plattsättare skulle ha svårt att första punkterna ovan bör du kanske anlita en annan plattsättare.

D
lunnabo lunnabo skrev:
Litet tips till Derbyboy

När du väljer att svara eller kommentera ett specifikt inlägg i tråden så använd "Svara" knapp.
Då citeras det du kommenterar.

Att du fullständigt fantiserar om hur jag går till väga vid plattsättning får mig att undra om du helt enkelt är påverkad av droger?
Ah ok du är plattsättare.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
V
lunnabo lunnabo skrev:
Tydligt att Du kan bli en besvärlig kund.
D Derbyboy skrev:
Jag vet att min fråga va lite för generell. Jag har ganska bra koll på avtalsvillkoren i hantverkarformuläret.

Jag menar typ mer olika val som man kan göra vid plattsättning och tätskikt.

Jag tänkte skriva in att jag vill ha:

- Rakt förband
- Fog 2 mm
- Fogföljd mellan golv och vägg
- Gerade avslut i fönstersmyg, inga lister
- rörmanchetter för samtliga genomföringar
- Hela plattor på vägg i dusch

-Branschregler såsom säker vatten samt BKR och materialets monteringsanvisningar ska följas

Men vad bör jag mer ta ställning till….
Ligger nåt i det. Priset kommer helt klart va anpassat därefter (y)

D
Jo det e klart att gerade plattor tar längre tid och att det därmed blir dyrare. Det är jag helt införstådd med.

D Derbyboy skrev:
Jo det e klart att gerade plattor tar längre tid och att det därmed blir dyrare. Det är jag helt införstådd med.
Det Du inte verkar förstå är att det skriker
"Pain in the ass" om Dig.
Det är vad som gör det dyrt.

D
Alltså du ska inte dra alla plattsättare över en kam bara för att du har noll yrkesstolthet.

• Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
D
Jag förstår inte vad det är som provocerar dig så mycket med att jag vill veta vad jag borde förmedla till plattsättaren, tex vilka olika val det finns eller liknande…..

Det finns väldigt många trådar med badrum där slutresultat ser sådär ut, inget fel många gånger men hade bara plattsättaren efterfrågat hur kunden villa ha det så hade det undvikits. Alternativet är att kunden vet hur den vill ha det och förmedlar det till plattsättaren.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Herregud, ändå, vilka stolpskott det finns här...

Jag skulle rekommendera att avtalet hålls rätt enkelt och du istället hänvisar till en arbetsbeskrivning där du skriver hur du vill få arbetet utfört. I avtalet hänvisas då till arbetsbeskrivningen som ni båda skriver under tillsammans med avtalet. En en separat arbetsbeskrivning kan du lägga till bilder, ritningar och annat som kan underlätta för plattsättaren att förstå hur du vil ha det.

Varken arbetsbeskrivning eller avtal bör innehålla några avvikelser från t.ex. BRK regelverk utan avtalet bör säga att alla arbeten ska utföras i enlighet med BRK (eller annan etablerad part).

I Hantverkarformuläret som det tipsades om i första svaret kan du hänvisa till arbetsbeskrivningen: https://www.konsumentverket.se/glob...hantverkarformularet-2017-tillganglig-kov.pdf

• Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.