Håller på och renoverat en lägenhet från 1938. Är osäker på vad jag behöver göra med väggarna.
Det är putsat tegel, ser ut som om det kanske är målat efter det, och därefter något som kanske är nån sorts våtrumstapet. Väldigt tunn, och delar på sig när man försöker riva av den så det bara blir en luddig pappersantig hinna kvar.
Om man nu ska försöka förklara =)

Vad måste göra på de väggarna innan t.ex. ett tätskikt läggs på?

Tar med en bild om min förklaring var lite klen =)

• Delvis bortriven tapet visar underliggande putsat och målat tegel i en gammal lägenhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag bor också i en lägenhet från 1938. Väggarna hade flera lager tapet och färg, och i badrummet var väggarna spacklade med vanligt sandspackel, alltså inte badrumsspackel. Jag valde att ta bort allt ända in till putsen.

Speciellt om du ska sätta kakel är det viktigt att underlaget håller för tyngden av kakel och tätskikt.

Nu vet jag inte vad det är för puts i badrummet. Men det jag tagit bort på en del väggar i resten av lägenheten har lossnat ganska lätt. Borrhammare med huggmejsel så har det nästan varit att hyvla av putsen. Men det kanske inte sitter bättre än så?

Men gör jag det i badrummet så måste jag lägga på ny puts, för det går väl inte att sätta tätskikt direkt mot teglet? Ganska ojämn och grov yta.

Eller ska man kanske istället limma upp våtrumsgips? Före/efter borttagning av puts?

Det finns andra här på forumet som vet mycket mer om sånt här än vad jag gör, men jag antar att om du redan har börjat knacka ner putsen får du väl lägga på ny puts. Tegelväggen ser alldeles för ojämn ut för att man ska kunna limma någonting på den utan att jämna av först.

Nej jag har inte gjort något med putsen än. Förutom att det kanske ser ut så, men det är för att jag har tagit bort en vägg för att få lite större badrum.

Men vi får hoppas att de lite mer kunniga hittar hit och ger en kommentar också =)

Allt löst sittande måste ju bort och åtgärdas/lagas upp.
Lossnar det om du slår med en hammare på det, så måste det ner.
En mer exakt bedömning måste göras på plats av den som ska utföra arbetet.

Ja hade jag någon som kunde göra en mer exakt bedömning hade jag inte behövt fråga här =)

Men hoppas på att det finns erfarenhet här att ta del av så det går bra ändå.

Ska putsen agera underlag för tätskikt och kakel i ett badrum, så hade jag inte gett mig på det utan påtaglig erfarenhet..

Tycker inte riktigt att ditt namn lever upp till dina kommentarer =)

S stefand skrev:
Tycker inte riktigt att ditt namn lever upp till dina kommentarer =)
Man måste veta sina begränsningar. I synnerhet när det gäller så viktiga delar som underlag för tätskikt.
Och det är 15 år till hösten sedan jag valde nicket..

Hoppas ändå att det finns erfarenhet att ta del av här. Jag har sett många värre frågeställningar på forumet.

Fortsätter lite och hoppas några mer åsikter kommer in, och kanske lite erfarenheter av liknande art.

Ta bort puts för att lägga upp puts igen? För mig låter det konstigt. Men är det så att puts bara har en viss livslängd innan det tappar förmågan att sitta kvar? Så ny puts sitter mycket bättre?

Om jag skulle välja att limma upp gipsskivor så vill jag ju inte ha massa hålrum mellan gips och vägg. De flesta instruktioner jag sett så sätter de bara massa klickar över skivan och trycker dit. Om jag istället använder tandspackel, bör jag ta fix både på vägg och på skiva som man gör med stort kakel? Eller räcker en av ytorna?

Blir det svårt att få gipsskivan att sitta jämt? Det är ju en stor yta och svårt att få samma press överallt.

Hoppas på fler svar =)

Det där är nog inte det lättaste att ge sig på. Borde troligtvis vara någon med erfarenhet av ett sådant jobb.

Tack, men det rådet har jag redan fått =)

Och inte för att vara otrevlig, men svårt att säga detta utan att låta otrevlig, men skulle detta verkligen vara ett jobb som kräver 3 års utbildning och 5000+ timmars erfarenhet, samt helt omöjligt att förklara?
Som jag skrev tidigare, väldigt mycket svårare frågeställningar än detta får "svar" eller i alla fall goda tips och råd för hur man ska lyckas. Men detta är tydligen helt omöjligt om man inte är proffessor i byggteknik, och så pass avancerat att det inte går att ge några tips på utförandet? Jag skulle inte ens kunna förstå råden för det är så komplicerat?

Självklart förstår jag att en hantverkare med massa utbildning och ännu mer erfarenhet skulle klara detta(att hitta hantverkare som klarar det och inte bara säger att dom klarar det är en helt annan fråga). Men om det nu vore på det sättet så skulle ju hela forumet kunna lägga ner om det inte gäller frågor hur man slår in en spik i trä regel. Trodde folk med massa erfarenhet, och kanske även hantverkare, hjälptes åt här för att sprida kunskaper?

Eller är det så att det är slut med sånt, för att hantverkare insett att jobben försvinner och folk klarar sig bra själva? Dålig business att ge råd då. Bättre att hålla allt hemligt.

Nu får jag väl ingen hjälp pga att jag är otrevlig =) Men tycker det är lite bortkastat av allas tid att bara svara att någon med erfarenhet ska göra detta. Det är ju inte så att jag ska bygga ett hus från grunden. Jag ska fixa ett badrum.

Hoppas fortfarande på goda tips och råd på utförandet, inte att jag inte ska utföra det =)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.