310 286 läst ·
2 712 svar
310k läst
2,7k svar
Vad blommar nu i trädgården? (Fototråd)
Ett ämne som jag stött på ett par ggr det sista är koppartejp. Funkar det? Och isf funkar det mot alla sniglar? Funkar det mot larver (som äter upp mitt benved)?
Det är sorten "frost". Gå bara inte på att trädet blir 2-3 meter högt när du planerar var det ska planteras. Det gjorde vi och satte det därför alldeles för nära huset för att ge det lite skydd. Nu närmar det sig 6 meter och visar inga tecken på att ha vuxit klart. En annan nackdel är att alla frukter mognar på några dagar och hållbarheten är max ett dygn så med några hundra samtidiga frukter får man ligga i liteMaria T skrev:
Så galet vackert! Vet du vad sorten heter? Bor i Stockholm söderförort och en granne har ett persikoträd som är otroligt stort, och det kan inte ha planterats tidigare än 1999 för då byggdes huset och trädgården anlades (vårt hus är från 2001). Grannens träd står inte ens i lä, snarare i lite blåsigt läge, men i sydväst.
Kan givetvis fråga på handelsträdgården men mycket roligare att fråga här, till nån som verkligen har ett i sin egen trädgård.
Det funkar för mig. Men anledningen till att det funkar är att sniglar får en stöt, dvs man får hålla undan växtlighet och det går inte med vanliga pallkragar efter som de har metallhörn. Men jag använder koppartejp som jag köpt på elektronikaffär i stor rulle. Sen har jag häftat upp den. På våren får man putsa den lite och efter ett par tre år kan den behöva bytas på vissa ställen. Är det sallat så har jag dessutom kragat ut och satt koppartejp även på utkragningen.MariaiÖstergötland skrev:
Men på alla bilder ser det ju ut så här.Jiji skrev:
Det funkar för mig. Men anledningen till att det funkar är att sniglar får en stöt, dvs man får hålla undan växtlighet och det går inte med vanliga pallkragar efter som de har metallhörn. Men jag använder koppartejp som jag köpt på elektronikaffär i stor rulle. Sen har jag häftat upp den. På våren får man putsa den lite och efter ett par tre år kan den behöva bytas på vissa ställen. Är det sallat så har jag dessutom kragat ut och satt koppartejp även på utkragningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja men det går inte för då bli det ju jordat.MariaiÖstergötland skrev:
Logga in
Skapa konto
Så här ser det ut hos mig, i mitt igenvuxna trädgårdsland. Senare när sallaten kom upp i den bortresta kragen fick jag göra en utkragning, som på en sandlåda för det var en snigel som uppenbarligen tyckte att det var ok att få stötar... Men med utkragningen funkade det.
Och köp på en elektronikbutik, det är mycket billigare.
Tulpanerna har börjat öppna sig.
Nu är det vår på riktigt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu är det vår på riktigt.
Jag drar till med något som inte direkt blommar, men ändå. I år dök det upp ett rejält gäng toppmurklor i en del av trädgården som i övrigt är ruskigt torr och trist. Det är väl en femton stycken rejäla som poppade upp lite plötsligt.
Annars är det väl som för de flesta. Tulpaner, kungsängsliljor, körsbärsträd och kopparhäggmisplar som pryder utsikten. Om en vecka är hösthallonen förmodligen i blom för en skörd på förra årets skott.
Annars är det väl som för de flesta. Tulpaner, kungsängsliljor, körsbärsträd och kopparhäggmisplar som pryder utsikten. Om en vecka är hösthallonen förmodligen i blom för en skörd på förra årets skott.
Äntligen syns fler blommor i trädgården. Som jag har väntat. Tulpanerna och aklejan blommar inte, men jag behöver bevis på att jag har satt tulpaner innan rådjuren äter upp dem. Det är första gången jag sätter dem vid aklejan, eftersom jag har hört att rådjur inte gillar akleja.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto