Ett ämne som jag stött på ett par ggr det sista är koppartejp. Funkar det? Och isf funkar det mot alla sniglar? Funkar det mot larver (som äter upp mitt benved)?

Maria T Maria T skrev:
Så galet vackert! Vet du vad sorten heter? Bor i Stockholm söderförort och en granne har ett persikoträd som är otroligt stort, och det kan inte ha planterats tidigare än 1999 för då byggdes huset och trädgården anlades (vårt hus är från 2001). Grannens träd står inte ens i lä, snarare i lite blåsigt läge, men i sydväst.
Kan givetvis fråga på handelsträdgården men mycket roligare att fråga här, till nån som verkligen har ett i sin egen trädgård.
Det är sorten "frost". Gå bara inte på att trädet blir 2-3 meter högt när du planerar var det ska planteras. Det gjorde vi och satte det därför alldeles för nära huset för att ge det lite skydd. Nu närmar det sig 6 meter och visar inga tecken på att ha vuxit klart. En annan nackdel är att alla frukter mognar på några dagar och hållbarheten är max ett dygn så med några hundra samtidiga frukter får man ligga i lite :-) frukter

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Ett ämne som jag stött på ett par ggr det sista är koppartejp. Funkar det? Och isf funkar det mot alla sniglar? Funkar det mot larver (som äter upp mitt benved)?
Det funkar för mig. Men anledningen till att det funkar är att sniglar får en stöt, dvs man får hålla undan växtlighet och det går inte med vanliga pallkragar efter som de har metallhörn. Men jag använder koppartejp som jag köpt på elektronikaffär i stor rulle. Sen har jag häftat upp den. På våren får man putsa den lite och efter ett par tre år kan den behöva bytas på vissa ställen. Är det sallat så har jag dessutom kragat ut och satt koppartejp även på utkragningen.

Jiji Jiji skrev:
Det funkar för mig. Men anledningen till att det funkar är att sniglar får en stöt, dvs man får hålla undan växtlighet och det går inte med vanliga pallkragar efter som de har metallhörn. Men jag använder koppartejp som jag köpt på elektronikaffär i stor rulle. Sen har jag häftat upp den. På våren får man putsa den lite och efter ett par tre år kan den behöva bytas på vissa ställen. Är det sallat så har jag dessutom kragat ut och satt koppartejp även på utkragningen.
Men på alla bilder ser det ju ut så här. :thinking:
Närbild på hörnet av en odlingslåda med synlig koppartejp som snigelbarriär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men på alla bilder ser det ju ut så här. :thinking:
[bild]
Ja men det går inte för då bli det ju jordat.
Trädgårdsland med upphöjda odlingsbäddar i olika stadier och omgivande grönska.
Skapa konto

Så här ser det ut hos mig, i mitt igenvuxna trädgårdsland. Senare när sallaten kom upp i den bortresta kragen fick jag göra en utkragning, som på en sandlåda för det var en snigel som uppenbarligen tyckte att det var ok att få stötar... Men med utkragningen funkade det.

Och köp på en elektronikbutik, det är mycket billigare.

Satte dit nästan 20 meter kopparfolie runt köksträdgården idag. Återstår att se om sniglarna ger fan i sallad och andra grönsaker.
Köksträdgård med kopparfolie runt upphöjda odlingsbäddar för att skydda mot sniglar.
Skapa konto

• Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
Tulpanerna har börjat öppna sig.
Röda och rosa tulpaner i olika blomstadien med en nyklippt gräsmatta i bakgrunden.
Skapa konto

Blomstrande tulpaner och andra vårblommor i en ordnad rabatt längs en gräsmatta.
Skapa konto

Röda tulpaner som öppnar sig i en trädgård, tecken på vårens ankomst.
Skapa konto

Nu är det vår på riktigt.

• Gilla
Maria T och 7 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Tulpanerna har börjat öppna sig.
[bild]

[bild]
[bild]
Nu är det vår på riktigt.
Vilken underbar färgglad rabatt! :heart:

• Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Vilken underbar färgglad rabatt! :heart:
Tack! Ja, det är kul med olika färger och olika sorters växter på samma ställe. Och så blommar allt på olika tider. Färgprakten i rabatterna i augusti ser annorlunda ut än nu i maj.

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Jag drar till med något som inte direkt blommar, men ändå. I år dök det upp ett rejält gäng toppmurklor i en del av trädgården som i övrigt är ruskigt torr och trist. Det är väl en femton stycken rejäla som poppade upp lite plötsligt.

Annars är det väl som för de flesta. Tulpaner, kungsängsliljor, körsbärsträd och kopparhäggmisplar som pryder utsikten. Om en vecka är hösthallonen förmodligen i blom för en skörd på förra årets skott.

• Flera toppmurklor som växer i en torr och tråkig del av en gräsmatta under soligt väder.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
MariaiÖstergötland och 8 till
  • Laddar…
Äntligen syns fler blommor i trädgården. Som jag har väntat. Tulpanerna och aklejan blommar inte, men jag behöver bevis på att jag har satt tulpaner innan rådjuren äter upp dem. Det är första gången jag sätter dem vid aklejan, eftersom jag har hört att rådjur inte gillar akleja.

Gula blommor på aklejaplantor bland grönska i en trädgård.
Skapa konto

Närbild av vita och gula narcisser i en trädgård med gröna blad av akleja i bakgrunden
Skapa konto

Trädgårdsland med ogröna tulpaner och blommande akleja bland stenkanter och grus.
Skapa konto

• Gilla
Jiji och 6 till
  • Laddar…
Tobbe.A
Hej, detta är kanske fel tråd, men vet någon vad detta är för växt?

• Grön växt med smala blad framför röd trävägg, i naturlig trädgårdsmiljö.
    Skapa konto
  • En buske med gröna blad och små gula blommor vid foten av rödfärgat hus och grusig mark.
    Skapa konto
F
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Druvfläder.

Tobbe.A
F Fox Lane skrev:
Druvfläder.
Tack ska du ha!

Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Bara för att ingen skall missa, druvfläder är giftig så gör inte saft på den...

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.