328 608 läst ·
2 979 svar
329k läst
3,0k svar
Vad blommar nu i trädgården? (Fototråd)
Vad är detta för långa "grässtrån"? Ser ut som gräslök men mycket längre och med mörklila blommor. Svårt att se om blommorna är vissna eller om de inte har slagit ut än. 
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Flammentanzen gillade sin nya spaljé den fick förra året .. tror jag gjorde den för liten dock.. 
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ett upphöjt grusparti täckt med diabas. Där växer barrväxter i miniatyr, på bilden syns Abies koreana `Blue Emperor´ och Abies concolor `Compressa´ den rosablommande lilla växten som får växa lite som den vill är Erinus alpinus `Dr. Hähnle´ leverört.
Logga in
Skapa konto
Är det mot trådreglerna att fota ettåriga blommor i blomlådan? Isf bryter jag mot reglerna och visar de härliga randiga petuniorna och dahlian jag fick av mina tjejer på mors dag.
Den vinröda pionen slår ut mer och mer samtidigt som den vita vissnar och faller i delar.
Fläder och prästkragar samsas med lite ogräs...
Återigen "nån lilja" som jag inte vet vad den heter.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Den vinröda pionen slår ut mer och mer samtidigt som den vita vissnar och faller i delar.
Logga in
Skapa konto
Fläder och prästkragar samsas med lite ogräs...
Logga in
Skapa konto
Återigen "nån lilja" som jag inte vet vad den heter.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Blomman på bilden är en daglilja Hemerocallis och inte en Lilium lilja. Det finns många svenska namn på växter som innehåller ordet lilja men det betyder inte att det är liljor. Man får gå till de vetenskapliga namnen och inte svenska namn för att bestämma arten.MariaiÖstergötland skrev:
Dagliljor har varit populära i trädgårdarna och det produceras mängder med nya hybrider och de flesta är omöjliga att identifiera i efterhand, de liknar varandra.
Men din blomma kan vara en egen art Hemerocallis fulva brunröd daglilja. Det finns många som ser liknande ut men det som är speciellt med just denna daglilja är att den oftast finns att hitta i gamla trädgårdar, långt innan hybriderna dök upp på arenan. Så om du har en trädgård där det finns växter kvar från äldre tider så är det sannolikt att det är en brunröd daglilja.
Jo, jag vet- jag är nördig när det gäller växter
Tack än en gång för artbestämningen! Vad menas egentligen med en "gammal trädgård"? Vårt hus är ju från början ett gammalt rött torp från ca 1900 men jag tänker mig att man kanske inte anla trädgård i samma bemärkelse då som man gör idag. Det är inte meningen att du ska svara på exakt hur gammal min trädgård är, det begär jag inte, haha, men jag tänker högt...A Abies koreana skrev:Blomman på bilden är en daglilja Hemerocallis och inte en Lilium lilja. Det finns många svenska namn på växter som innehåller ordet lilja men det betyder inte att det är liljor. Man får gå till de vetenskapliga namnen och inte svenska namn för att bestämma arten.
Dagliljor har varit populära i trädgårdarna och det produceras mängder med nya hybrider och de flesta är omöjliga att identifiera i efterhand, de liknar varandra.
Men din blomma kan vara en egen art Hemerocallis fulva brunröd daglilja. Det finns många som ser liknande ut men det som är speciellt med just denna daglilja är att den oftast finns att hitta i gamla trädgårdar, långt innan hybriderna dök upp på arenan. Så om du har en trädgård där det finns växter kvar från äldre tider så är det sannolikt att det är en brunröd daglilja.
Jo, jag vet- jag är nördig när det gäller växter![]()