Vad är detta för långa "grässtrån"? Ser ut som gräslök men mycket längre och med mörklila blommor. Svårt att se om blommorna är vissna eller om de inte har slagit ut än. :thinking::rolleyes: Långa gröna strån med mörklila blomklasar mot en bakgrund av blandad grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Långa gröna strån med mörklila omogna eller vissnande blomklasar framför grönskande buskar.
Skapa konto

MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Vad är detta för långa "grässtrån"? Ser ut som gräslök men mycket längre och med mörklila blommor. Svårt att se om blommorna är vissna eller om de inte har slagit ut än
Det är skogslök Allium scorodoprasmum

• Gilla
ceson
  • Laddar…
Rosen `Rhapsody in Blue´

Rosen 'Rhapsody in Blue' med lila blommor och knoppar i fokus mot suddig bakgrund.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Snigla och 4 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Det är skogslök Allium scorodoprasmum
Tack! Har inget minne av att jag såg de förra året men de där flaggstängerna kan man väl inte missa...? :thinking:

Liten blåklint..

Närbild på en blåklint som hålls mellan fingrarna mot en suddig bakgrund.
Skapa konto

Närbild på en blommande blåklint med intensivt blåa kronblad och lila ståndare, mot en otydlig grönbakgrund.
Skapa konto

Närbild av en blåklintblomma med lila kronblad och synliga ståndare, otydlig grön bakgrund.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Hyltran från Veglemyren och 4 till
  • Laddar…
Flammentanzen gillade sin nya spaljé den fick förra året .. tror jag gjorde den för liten dock.. :oops:

Röda klätterrosor, Flammentanzen, som växer på en svart spaljé vid en vit vägg med ett fönster.
Skapa konto

Röda blommande Flammentanzen rosor med gröna blad i trädgården.
Skapa konto

Röda klätterrosor 'Flammentanzen' på en svart spaljé mot en vit vägg.
Skapa konto

Närbild på en blommande röd Flammentanzen-ros med gröna blad och spaljé i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Hyltran från Veglemyren och 5 till
  • Laddar…
Ett upphöjt grusparti täckt med diabas. Där växer barrväxter i miniatyr, på bilden syns Abies koreana `Blue Emperor´ och Abies concolor `Compressa´ den rosablommande lilla växten som får växa lite som den vill är Erinus alpinus `Dr. Hähnle´ leverört.

Miniatyr barrväxter Abies koreana och Abies concolor i grusparti med rosa Erinus alpinus.
Skapa konto

• Gilla
Naturliv och 4 till
  • Laddar…
Är det mot trådreglerna att fota ettåriga blommor i blomlådan? Isf bryter jag mot reglerna och visar de härliga randiga petuniorna och dahlian jag fick av mina tjejer på mors dag.
Randigt rosa och vita petunior i full blom i en blomlåda under soligt väder.
Skapa konto
Stora, rosa och gula dahliablommor i full blom mot en bakgrund av gröna blad och en flätad stol.
Skapa konto

Den vinröda pionen slår ut mer och mer samtidigt som den vita vissnar och faller i delar.
Vinröda pionblommor och knoppar med gröna blad i en trädgård.
Skapa konto

Fläder och prästkragar samsas med lite ogräs...
Blommande fläderbuske över prästkragar och grönska med en gammal trädstam i förgrunden.
Skapa konto

Återigen "nån lilja" som jag inte vet vad den heter. ;)
Orange daglilja med röda strimmor och gula ståndare i förgrunden, gröna växter i bakgrunden.
Skapa konto
Lummig blomsterlåda med randiga petunior och dahlian, vinröda pioner, och prästkragar vid en trappa.
Skapa konto

• Gilla
Hyltran från Veglemyren och 5 till
  • Laddar…
Lummigt träd med hängande gula blomsterraketer som liknar guldregn i full blom, framför ett hus och en parkbänk.
Skapa konto

Guldregn

• Gilla
  • Wow
13th Marine och 7 till
  • Laddar…
Fadai
Digitalisväxter med lila och krämfärgade blommor i en trädgård framför en vit husvägg.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Hyltran från Veglemyren och 6 till
  • Laddar…
Återigen "nån lilja" som jag inte vet vad den heter.
Blomman på bilden är en daglilja Hemerocallis och inte en Lilium lilja. Det finns många svenska namn på växter som innehåller ordet lilja men det betyder inte att det är liljor. Man får gå till de vetenskapliga namnen och inte svenska namn för att bestämma arten.

Dagliljor har varit populära i trädgårdarna och det produceras mängder med nya hybrider och de flesta är omöjliga att identifiera i efterhand, de liknar varandra.

Men din blomma kan vara en egen art Hemerocallis fulva brunröd daglilja. Det finns många som ser liknande ut men det som är speciellt med just denna daglilja är att den oftast finns att hitta i gamla trädgårdar, långt innan hybriderna dök upp på arenan. Så om du har en trädgård där det finns växter kvar från äldre tider så är det sannolikt att det är en brunröd daglilja.

Jo, jag vet- jag är nördig när det gäller växter ;)

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Vad är detta för långa "grässtrån"? Ser ut som gräslök men mycket längre och med mörklila blommor. Svårt att se om blommorna är vissna eller om de inte har slagit ut än. :thinking::rolleyes:[bild] [bild]
Det var dem du frågade om typ 10 sidor bakåt i tråden ;)

Om du tiitar noga ser du smålökarna bland blommorna, de lossnar lätt och sprider sig.

Skärmdump av diskussionsforum med trådar om trädgårdsprojekt och inlägg om växter.
Skapa konto

Redigerat:
Och ja, det ser ut att vara skogslök, mindre vanlig än backlöken så gissade inte på det utan att ha sett blommorna....

H hapazard skrev:
Det var dem du frågade om typ 10 sidor bakåt i tråden ;)

Om du tiitar noga ser du smålökarna bland blommorna, de lossnar lätt och sprider sig.

[bild]
Haha, nä det är nåt helt annat.

A Abies koreana skrev:
Blomman på bilden är en daglilja Hemerocallis och inte en Lilium lilja. Det finns många svenska namn på växter som innehåller ordet lilja men det betyder inte att det är liljor. Man får gå till de vetenskapliga namnen och inte svenska namn för att bestämma arten.

Dagliljor har varit populära i trädgårdarna och det produceras mängder med nya hybrider och de flesta är omöjliga att identifiera i efterhand, de liknar varandra.

Men din blomma kan vara en egen art Hemerocallis fulva brunröd daglilja. Det finns många som ser liknande ut men det som är speciellt med just denna daglilja är att den oftast finns att hitta i gamla trädgårdar, långt innan hybriderna dök upp på arenan. Så om du har en trädgård där det finns växter kvar från äldre tider så är det sannolikt att det är en brunröd daglilja.

Jo, jag vet- jag är nördig när det gäller växter ;)
Tack än en gång för artbestämningen! Vad menas egentligen med en "gammal trädgård"? Vårt hus är ju från början ett gammalt rött torp från ca 1900 men jag tänker mig att man kanske inte anla trädgård i samma bemärkelse då som man gör idag. Det är inte meningen att du ska svara på exakt hur gammal min trädgård är, det begär jag inte, haha, men jag tänker högt... ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.