Rhododendron `Kermesina Alba´ den vitblommande varianten av det som tidigare hette japansk azalea.

Rhododendron 'Kermesina Alba', en buske med vitblommande azalea mot mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
ceson och 1 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Roddis säger vi här hemma. :crysmile:
(Gör jag med, men man kan få skäll då.. för man hittar på egna ord *viskar*)

Hösten 2009 var jag åhörare till en föreläsning av Svante Malmberg http://www.lidaforsgarden.com/orchids/svenska.htm en av de bästa föreläsningar jag någonsin lyssnat till, jag var omtumlad och tagen av det han berättade.

Han är läkare till professionen men har ägnat en stor del av sin fritid under många år att ta fram orkidéer i sitt laboratorium som han byggt. Han är upphovsman till många av de hybrider som numera helt lagligt säljs på marknaden. I ett sterilt näringssubstrat som ersätter svampmycelet i jorden odlas frön och korsas olika arter och sorter.

Han har också under många år varit engagerad globalt i att motarbeta den illegala handeln med orkidéer. De är eftertraktade växter som är skyddade i sina naturliga miljöer men som alltid när det handlar om stora pengar finns en efterfrågan och någon som är villig att tillmötesgå behovet.
Hans arbete med att odla fram orkidéer till ett rimligt pris ser han som ett sätt att motverka den illegala handeln och skydda orkidéer i naturen.

Jag kom hem med en liten tufs av rötter med några groddknoppar synliga. Jag köpte Cypripedium `Ulla Silkens´ som fått namn efter hans fru och som jag hann byta några ord med Om jag skall vara ärlig så trodde jag inte att det skulle bli något av rötterna som då var tre år gamla. Täckte växtplatsen med några takpannor till vintern för guckoskon gillar inte rotblöta. De tog några år innan de första blomknopparna visade sig och sen dess har plantan blivit större för varje år. I år räknade jag till över 30 knoppar på `Ulla Silkens´ som precis håller på att slå ut nu.
Varje vår när den första grönskan visar sig på guckuskon `Ulla Silkens´ minns jag den oförglömliga kvällen för många år sedan. Växter med en historia är något alldeles speciellt.

Orkidén Cypripedium 'Ulla Silkens' i blom med över 30 knoppar bland gröna blad.
Skapa konto

Blommande Cypripedium 'Ulla Silkens' med rosa och vitmönstrad blomma mot gröna blad.
Skapa konto

Närbild på orkidén Cypripedium 'Ulla Silkens' med gröna blad och en blomma med vit och mörkt prickig läpp.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
lindath och 8 till
  • Laddar…
...i gullregnens månad....

Gyllene gullregn blommor hänger från en gren med gröna blad och suddig skogsbakgrund.
Skapa konto

• Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Vita blommor av schersmin med gulaktiga mitten omgivna av gröna blad mot suddig bakgrund.
Skapa konto

Schersmin.. tror jag.

• Gilla
Snigla och 4 till
  • Laddar…
Honungslök som hette Nectaroscordum siculum när jag planterade den en gång har nu bytt namn och heter numera Allium siculum. En trevlig elegant växt som skickar upp långa blommande stänglar vid denna tid på året. Stängeln gissar jag är runt 1,5 m hög men trots höjden är den stadig. Gillas av humlor och har lång blomningstid. Planteras på hösten som andra lökväxter.

Allium siculum växt med långa blomstjälkar och klockformade blommor, populär bland humlor.
Skapa konto

Lång stängel av Allium siculum med hängande klockliknande blommor i förgrunden, med suddig grönska och byggnad bakom.
Skapa konto

• Gilla
Snigla och 7 till
  • Laddar…
Pionerna avlöser varandra, de tidigblommande har fullgjort årets uppdrag men flera står i kö för att visa upp sig.

Paeonia suffruticosa `Hinun´ en kinesisk buskpion med trettiotal blommor i år. Buskpionerna skiljer sig från de örtartade som vissnar helt ner på hösten, stjälkarna är förvedade och står upprätta hela vintern. Kallas ibland felaktigt för trädpion men några träd blir det inte av dem, däremot ganska höga buskar.

Gul Paeonia 'Yellow Crown' Itoh hybrid med fyllda kronblad och ståndare synliga, omgiven av gröna blad.
Skapa konto

Gul Paeonia 'Yellow Crown' Itoh-hybrid med fylliga kronblad och synliga ståndare mot gröna löv.
Skapa konto

Paeonia `Yellow Crown´ en Itoh hybrid som är en korsning mellan en örtartad pion och en buskpion. Japanen Itoh lyckades på 40-talet ta fram den första hybriden mellan två arter, en sensation när det hände. De första Itoh hybriderna var samtliga gula men numera har han fått efterföljare så dessa pioner finns i ett flertal färger.
Ett minus är att just denna pion `Yellow Crown´ är så fylld att den har svårt att bära upp sin egen vikt trots förvedade stjälkar.

Gul 'Yellow Crown' Itoh hybridpion med fyllda blommor i närbild mot gröna blad.
Skapa konto

• Gilla
Dalbotant och 3 till
  • Laddar…
Trevlig midsommar!

Prästkrageblommor med en humla på en av dem i gräsigt sommarlandskap.
Skapa konto

• Gilla
MariaiÖstergötland och 6 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Trevlig midsommar!

[bild]
Tack detsamma:)

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Vit, fullblommad pion på grönt lövverk med knopp och gräs i bakgrunden.
Skapa konto
Blommande magenta pion med gul mitt bland gröna blad och gräs i bakgrunden.
Skapa konto
Ljuslila blommande blommor med grönt bladverk i en trädgård.
Skapa konto

• Gilla
Snigla och 4 till
  • Laddar…
En tidig promenad i den stora trädgården på midsommaraftonen innan solen blir för stark och det blir svårt att fotografera.

En slingrande stig genom frodig trädgård med högt gräs och blommande vilda växter på midsommarafton.
Skapa konto

Humleblomster, nästan överblommade

Närbild av överblommad Midsommarblomster (skogsnäva) med grönt suddigt bakgrundsgräs.
Skapa konto

Midsommarblomster eller skogsnäva som den också kallas

Vilda blommor i gräset med humleblomster, gula vallmo och skogsnäva i morgonljus.
Skapa konto

Lila blommor av skogsnäva i fokus omgivna av grönt gräs och suddig bakgrund av trädgårdens flora.
Skapa konto

Några vallmo som fått sträcka på sig ordentligt för att nå upp med sina blommor i det höga gräset

En orange vallmo i fokus omgiven av högt grönt gräs och bladverk i en solbelyst trädgård.
Skapa konto

En nattviol blommade i diket, tillhör familjen orkidéer och är fridlyst i vårt land.

En fridlyst nattviol i dikesflora med vita blommor mot en bakgrund av grönt gräs.
Skapa konto

Och så en sorglig syn, alla dessa döda granar överallt, på en del ställen ser det ut som sagans spökskogar.

Barrträd med döda och förtorkade grenar i en skogsmiljö, som ger en sorglig och spöklik känsla.
Skapa konto

• Gilla
Naturliv och 4 till
  • Laddar…
En av pionerna har slagit ut :love: från en 5 cm pinne utan blad, i en liten odlingskruka, till blommande 150 cm skönhet på 2 år!

Utslagen pionblomma med rosa kronblad och gult centrum, omgiven av knoppar och gröna blad.
Skapa konto

Närbild av en rosafärgad pionknopp med myror på i solljus.
Skapa konto

Närbild av en utslagen pion med framträdande gula ståndare och djuprosa kronblad.
Skapa konto

Blommande pion med rosa kronblad och gul mitt i närbild, uppblomnad från liten planta.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Lill72 och 8 till
  • Laddar…
Nu har "Ghislaine de Féligonde" (tror den heter så även om beskrivningen på sina håll inte stämmer med min..) börjat sin blomning.. den kommer bli spektakulär i år med.. den håller på o knäcker våra egengjorda rosbågar i trä :)

Trots massiv beskärning förra hösten.

Närbild av en blommande Ghislaine de Féligonde ros med vattendroppar på kronbladen.
Skapa konto

Blommande 'Ghislaine de Féligonde' rosor med knoppar och öppna blommor i olika stadier på en överbelastad rosbåge.
Skapa konto

Blommande Ghislaine de Féligonde rosor på handgjord trärobbåge i trädgård.
Skapa konto

Blommande 'Ghislaine de Féligonde' ros i fokus med flera knoppar och gröna blad i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Lill72 och 6 till
  • Laddar…
Vit och vinröd pion. Kan inte bestämma mig vilken som är vackrast. :love:
Vit pionblomma med några vinröda strimmor på en lummig grön bakgrund.
Skapa konto
Vinröd pion i blom med knoppar och gröna lövverk i en trädgårdsmiljö, med en illustration av blommans skönhet.
Skapa konto
Stängd vinröd pionknopp i förgrunden med fler knoppar och gröna blad i bakgrunden.
Skapa konto

En liten rosa buskros av något slag. Risig och förvuxen som f-n i vanliga fall, men riktigt söt nu när den blommar.
Rosa buskrosor i blom bland gröna blad, vissa grenar risiga.
Skapa konto

Paradisbuske som ska jämnas med fotknölarna, fruktansvärt risig och massa döda grenar. De blommande grenarna är dock söta som socker!
En förvuxen buske med rosa blommor bland torra grenar och gröna löv under en klarblå himmel.
Skapa konto

Schersmin, inte otippat risig som skam. Ska också klippas ner helt. Men doften!! :love::love::love:
Blommande vit schersminbuske med gröna blad mot en bakgrund av blå himmel.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Naturliv och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.