T term skrev:
Det ljusgröna är nya buddleja-skott, de med röda stammar är ogräs (eller någon perenn som rymt).
Ok. Det va ju himla synd men ska bli intressant att se hur stor den kan bli men den borde ju börja växa som bara den snart tycker jag?
Kan jag skära ner stammen på buddlejan helt och hållet?

harry73
Kan ogräset vara rallarros?

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Du kan skära ner den om den är död. Har en tendens att förfrysa om vintern men återkommer på våren. Då hinner den aldrig bli så stor.

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Blommande Rhododenron `Flautando´

Rhododendron 'Flautando' i blom med många rosa blommor framför mossbeklädda stenar och grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Många blommor i blomställningen

Närbild på Rosa Rhododendron 'Flautando' blommor med daggdroppar och suddig grönska i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Hyltran från Veglemyren och 5 till
  • Laddar…
Satsuki
Är det någon som kan hjälpa mig att identifiera denna växt/planta som jag gärna vill ska blomma i min trädgård? Sannolikt förvildad trädgårdsväxt som växer på ett enda, ganska skuggigt,område bredvid cykelvägen in till Lund.
Den är så vacker att jag funderar på att gräva upp en liten planta innan de klipper ner allt som växer längs spåret.

• Växt med lila blommor och gröna blad i skuggigt område, möjlig trädgårdsväxt bredvid cykelväg.
    Skapa konto
Satsuki KristinaRT skrev:
Är det någon som kan hjälpa mig att identifiera denna växt/planta som jag gärna vill ska blomma i min trädgård? Sannolikt förvildad trädgårdsväxt som växer på ett enda, ganska skuggigt,område bredvid cykelvägen in till Lund.
Den är så vacker att jag funderar på att gräva upp en liten planta innan de klipper ner allt som växer längs spåret.
Kan det vara en akleja?

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Eller kanske Humleblomster?

Satsuki
ceson ceson skrev:
Eller kanske Humleblomster?
Humleblomster är det! Tusen tack!!!

Rhododendron `Kermesina Rose´

Rhododendron 'Kermesina Rose' med rosa-vita blommor och gröna blad i en trädgård.
Skapa konto

• Gilla
verobar och 4 till
  • Laddar…
Humleblomster är det! Tusen tack!!!
Istället för att gräva upp vildplantor kan du ta frön om ett par veckor och så i trädgården. Jag "förmodar" att val av växtplats skall vara ganska näringsfattigt.

Gullregn

• Blommande gullregnsträd med hängande gula blomklasar i en trädgård med upphöjd blomrabatt.
    Skapa konto
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Satsuki
yonna yonna skrev:
Istället för att gräva upp vildplantor kan du ta frön om ett par veckor och så i trädgården. Jag "förmodar" att val av växtplats skall vara ganska näringsfattigt.
Tyvärr lär de inte hinna gå i frö :(, kommunen ”klipper” gräset (och allt annat) längs spåret så fort det börjar bli högt och det börjar det nu...
Men man kanske kan köpa frön, ska kolla!

Men man kanske kan köpa frön, ska kolla!
Humleblomster Geum rivale är ingen förrymd trädgårdsväxt utan växer vild i vår natur. Ja, den är jättesöt, men det finns många förädlare sorter bland Geum, avsedda för trädgårdar, de är också fina.

Nu börjar orkidéerna blomma, guckusko Cypripedium `Gisela´

Blommande orkidén Cypripedium 'Gisela' med burgundy och krämfärgade kronblad mot suddig grönska.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Fadai och 8 till
  • Laddar…
harry73
Lila blommor med regndroppar framför en vit trädgårdsstaket.
Skapa konto

• Gilla
Naturliv och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.