K
Vit Rhododendron i full blom i en trädgård, omgiven av grön gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min vita Rhododendron blommar för fullt. Två vinbärssnäckor kryper på gräsmattan efter regnet.
Skapa konto

Vinbärssnäckorna har vågat sig ut efter regnet Purpurapel med fullt utslagna rosa blommor mot en bakgrund av grön gräsmatta.
Skapa konto

Och Purpurapeln har också börjat att slå ut

• Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
K
Blå och vit klockhyacint i kruka, solbelyst på träterrass.
Skapa konto
Blå och vit klockhyacint i solsken, omgivna av gröna blad i en trädgård på eftermiddagen.
Skapa konto

Blå och vit klockhyacint i fredagseftermiddagssolen

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Flerfärgade tulpaner växer i en trädgård vid ett trästaket, omgivna av gröna blad och små stenar.
Skapa konto

Tulpaner som verkar att fröså sig själva? Ngn som har erfarenhet av det? Fått dem av släkting som var i Holland på semester

• Gilla
Kakelugnen566 och 5 till
  • Laddar…
Ja, det finns en ursprunglig naturlig tulpan Tulipa sprengeri sommartulpan som när förutsättningarna är goda, alltså hög trivselfaktor, kan fröså sig själv.

• Gilla
john68
  • Laddar…
Maria T
Två krukor med Gerbera i olika stadier av tillväxt; en blommar med rosa blomma, den andra har nya blad.
Skapa konto

Det "ska" inte gå att övervintra Gerbera sa nån till mig för fyra år sen. Visst, de ser klena ut efter vintern i källaren, men två blommor och många nya blad ger hopp. Tycker bara det är skoj att utmana det som inte ska funka.

• Gilla
Lill72 och 4 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
[bild]
Det "ska" inte gå att övervintra Gerbera sa nån till mig för fyra år sen. Visst, de ser klena ut efter vintern i källaren, men två blommor och många nya blad ger hopp. Tycker bara det är skoj att utmana det som inte ska funka.
Visst går det att övervintra gerbera. 😊
Det är en perenn. I England är det inte helt ovanligt att man odlar den i växthus där man håller plusgrader på vintern.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Maria T
Jiji Jiji skrev:
Visst går det att övervintra gerbera. 😊
Det är en perenn. I England är det inte helt ovanligt att man odlar den i växthus där man håller plusgrader på vintern.
Bevisligen ja, det var väl den som sa det till mig då för några år sen som hade fel. Har själv mest sett den som en tacksam sommarblomma tidigare.

Jag tror att detta kommer att bli allt vanligare, perenna växter som inte tidigare klarat av vårt bistra klimat blir överlevare i en allt varmare värld. Tyvärr gäller det även icke önskvärda växter samt skadedjur.

Vårt klimat har räddat oss från massor med otrevliga växter och djur. I deras ursprungliga miljöer råder en terrorbalans som gör att deras invasiva förmåga inte kan göra så stor skada men i nya miljöer kan de sakna fiender och blir snabbt ett problem. Mördarsnigeln är ett bra exempel på detta, vi får se hur det går med Obama masken.

• Gilla
Harmagedon och 2 till
  • Laddar…
Nu börjar de slå ut, den har mycket mycket blommor i år.
Ny bild kommer senare med hela pergolan på 8m i full blom.
Pergola med rikligt blommande blåregn, lila blommor hänger ner från grenarna mot en stenlagd gång.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Lill72 och 11 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Jag tror att detta kommer att bli allt vanligare, perenna växter som inte tidigare klarat av vårt bistra klimat blir överlevare i en allt varmare värld. Tyvärr gäller det även icke önskvärda växter samt skadedjur.

Vårt klimat har räddat oss från massor med otrevliga växter och djur. I deras ursprungliga miljöer råder en terrorbalans som gör att deras invasiva förmåga inte kan göra så stor skada men i nya miljöer kan de sakna fiender och blir snabbt ett problem. Mördarsnigeln är ett bra exempel på detta, vi får se hur det går med Obama masken.
Jag hoppas verkligen att vi står bättre rustade mot plattmasken. Den är ju faktiskt ett hot mot vår matproduktion och inte ”bara” för trädgården. Nu var jag ju barn när sniglarna kom så jag vet inte hur det var då. (Vet bara att mamma inte alls fattade vad som hände när hela hennes trädgårdsland försvann över en natt.) Men har varit på två handelsträdgårdar den här veckan och har hört flera människors fråga om plantorna är kontrollerade och hur de ska kolla själva. Idag var det t.o.m. en kvinna som bara ville köpa plantor från Sverige för att slippa masken. Vi får hoppas på det bästa och göra det vi kan själva.

Jag och mamma har vunnit mot sniglarna i våra trädgårdar idag. Men plattmasken verkar väldigt svår att bekämpa lokalt.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Blålila Camassia-blommor växer i en grönskande trädgårdsmiljö med ett trästaket och stege i bakgrunden.
Skapa konto

Camassia.

• Gilla
  • Älska
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Gul dahlia blommar i trädgårdsmiljö, med bakgrund av odlingslåda och andra växter.
Skapa konto

Dahlia. Frösådd förra året och övervintrade som knöl. En riktigt dahliaförökare hade inte varit nöjd med den men jag tycker att den är riktigt bra. Speciellt som den verkar blomma så tidigt och klarade vinterförvaringen så bra.

• Gilla
Maria T och 6 till
  • Laddar…
Satsuki
För säkert 6 eller 7 år sedan sådde jag pionfrö av ”rena” arter (så vitt jag minns, det var ett tag sedan). Det flesta blev det inget med (tyvärr, tror att jag sådde både turkisk pion och något annat).
En planta har överlevt och i år blommar den för första gången!!! Den hamnade lite fel från början och planterades om för 3 år sedan, och pioner är ju lite kinkiga när de planteras om…
Men vad tusan kan det vara för pion?
Mörkröd enkel pion med mjukt rundade blad i en trädgård, omgiven av grönska.
Skapa konto

Mörkröd, enkel och bladen har mjukt rundade former….

• Gilla
Snigla och 5 till
  • Laddar…
Idag slog första prästkragen ut 😍

En blommande prästkrage i trädgården, omgiven av grönska och knoppande blommor.
Skapa konto

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
K
Kanelros med rosa blommor i trädgårdsbädd, omgiven av grönska på mörk jord.
Skapa konto

Den nyligen planterade kanelrosen blommar
Närbild av en nyligen planterad kanelros med ljusrosa blommor i en trädgård, omgiven av jord och en träkant.
Skapa konto

Liksom husmorsrosen
Blomrabatt med gul smörboll, röd alunrot och rosa skuggbräcka framför en röd trädgårdsvägg.
Skapa konto

Här blommar smörboll, alunrot och skuggbräcka
Blommande växter vid en röd trävägg, inklusive kanelros och andra trädgårdsväxter, med ljusgröna blad och rosa blommor.
Skapa konto

Pipört och alunrot
Blommande honungslök framför en röd trävägg, omgiven av bladverk och andra trädgårdsväxter.
Skapa konto

Honungslök
Moses brinnande buske med rosa blommor och gröna blad framför en röd vägg.
Skapa konto

Moses brinnande buske.
Det var allt för nu! 🙂

• Gilla
Lill72 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.