310 272 läst ·
2 712 svar
310k läst
2,7k svar
Vad blommar nu i trädgården? (Fototråd)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Judas Penningar, en liten från frö
Logga in
Skapa konto
Gulltörel
Logga in
Skapa konto
Fem sparrisar har tittat upp
Inte riktigt i trädgården. Snarare i trafikmotets grusplan i Gamlestaden i Göteborg.
Någon alldeles förtjusande person har gjort en rabatt mitt bland all betong. Jag går förbi där då och då, glädjandes över blomsterprakten.
Någon alldeles förtjusande person har gjort en rabatt mitt bland all betong. Jag går förbi där då och då, glädjandes över blomsterprakten.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Penséer från frö insamlat för flera år sedan och sådda nu i år. Det är lätt att så penséer och bra grobarhet på fröerna. Det blir dock lite variation på plantorna eftersom de korsar sig. De här kommer från helt "svarta" blommor som den uppe till höger. Jag blev dock mycket nöjd med de här variationerna vilket jag tycker gör det ännu vackrare.
Jag kommer nu att ta frön från de jag tycker är finast.
Logga in
Skapa konto
Jag kommer nu att ta frön från de jag tycker är finast.
Håller med, penséer är kul! Köpte två nya sorter förra året - en med lila toner, antagligen samma som du har på bilden, samt en halvt hysteriskt gul/orange med svarta ränder. Nu har det kommit upp självsådda plantor som är lila på de övre kronbladen och gulrandiga på de nedre. 🤩
Det är faktiskt en väldigt bra idé. Jag sätter tulpaner i krukor ibland som får stå ute och visa år lyckas det inte alls pga kyla i kombination med regn men i ett växthus slipper man ju detta och kan lyfta ut krukorna när det är dags för blomning.K Kakelugnen566 skrev:
Sedan sätter jag tulpanerna i en sluttning vi har på baksidan där de blir riktigt bakade av solen samt matade med benmjöl vilket gör att smålökarna växer till sig och blir stora och blommor om.
Jiji skrev:
Det är faktiskt en väldigt bra idé. Jag sätter tulpaner i krukor ibland som får stå ute och visa år lyckas det inte alls pga kyla i kombination med regn men i ett växthus slipper man ju detta och kan lyfta ut krukorna när det är dags för blomning.
Sedan sätter jag tulpanerna i en sluttning vi har på baksidan där de blir riktigt bakade av solen samt matade med benmjöl vilket gör att smålökarna växer till sig och blir stora och blommor om.
Logga in
Skapa konto
Flera sådana här tulpaner var med i buketten, men denna var"värst", med
7 st blommor på en stjälk!
Fantastiskt!
Jag gjorde så också för ett par år sen, planterade i stora krukor och lät dom stå på altanen under tak. Vattnade ej och de blommade fint framåt våren, sen satte jag lökarna i ett land.
Victoria Skoglund tipsade om det på nyhetsmorgon.
Min givare sa att hon satte lökarna varje höst i bäddarna i växthuset och förvarade dom nån annanstans över sommaren. Alla sätt är bra!! 👍👏
Även om snön försvann tidigt kring Stockholm har vi haft kall nätter och växterna har utvecklats långsamt.
Järnek, kejsarkrona och narciss blommar sedan ett par veckor.
Järnek, kejsarkrona och narciss blommar sedan ett par veckor.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto