@Abies koreana - vad tittar du på när du sortbestämmer krokusen? Jag hade gissat på Pickwick annars.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
H hapazard skrev:
Samma med mina snödroppar förresten, fina stora ruggar men inga fröplantor vad det verkar.
Det var likadant när jag bodde i eget hus tills ett år när det plötsligt dök upp ett snödroppsblad 1,5 m från de andra. Kanske några myror flyttade på ett frö men orkade inte hela vägen fram till sin bostad?

Annars så hamnar nog fröna oftast nära ursprungslöken så det kan vara svårt att veta vad som är en sidolök och vad som kommer från ett frö.

Dalbotant Dalbotant skrev:
vad tittar du på när du sortbestämmer krokusen? Jag hade gissat på Pickwick annars.
Bra där 👍 det är samma krokus men det korrekta botaniska namnet är `Pickwick` men kallas ofta för `Large Flowering Dutch` slarvigt av mig

K
Hos mig fröar snökrokusarna av sig så det står det härliga till! Exempelvis har de utökat ett ställe i år.
Förra året kunde jag gå där utan att trampa på nån, i år får jag parera mina steg
Tyvärr så hade vi en väldig dimma igår så de är lite ledsna idag..😢

BirgitS BirgitS skrev:
Det var likadant när jag bodde i eget hus tills ett år när det plötsligt dök upp ett snödroppsblad 1,5 m från de andra. Kanske några myror flyttade på ett frö men orkade inte hela vägen fram till sin bostad?

Annars så hamnar nog fröna oftast nära ursprungslöken så det kan vara svårt att veta vad som är en sidolök och vad som kommer från ett frö.
Tänker att gräsklipparen borde dra runt fröna, Scillan har ex inga problem att sprida sig. Kanske får testa att köpa ett par olika namnsorter snökrokus och se om de sprider sig efter några år.

BirgitS
H hapazard skrev:
Tänker att gräsklipparen borde dra runt fröna, Scillan har ex inga problem att sprida sig. Kanske får testa att köpa ett par olika namnsorter snökrokus och se om de sprider sig efter några år.
Det har jag ingen erfarenhet av för mina växte i en rabatt utan gräsmatta i närheten.

H hapazard skrev:
Gräv upp några lökar från befintliga beståndet om du vill ha samma typ. Enklast är att ta en klump med lökar och en utan och bara byta plats på klump ett och två. Minst synligt är att gräva i mitten av beståndet då det fylls på från alla håll till nästa år.

Snödroppar och krokusar..

Snödroppar och krokusar som blommar bland fallna löv i trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vit och lila krokusblomma med orange centrum bland torra löv och gräs på marken.
Skapa konto

En lila krokusblomma i jordig mark med gröna stjälkar och blad.
Skapa konto

Snödroppar i gräset med vissna löv omkring.
Skapa konto

• Gilla
Dalbotant och 8 till
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Gräv upp några lökar från befintliga beståndet om du vill ha samma typ. Enklast är att ta en klump med lökar och en utan och bara byta plats på klump ett och två. Minst synligt är att gräva i mitten av beståndet då det fylls på från alla håll till nästa år.
Jojo, men går ju inte att jämföra med om det fröar av sig..

Lila krokusar som blommar genom ett tunt lager snö på marken.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
Abies koreana och 5 till
  • Laddar…
K
L LabanW skrev:
[bild]
Så såg det ut hos mig också i morse, men nu är snön så gott som borta 👍

K Kakelugnen566 skrev:
Så såg det ut hos mig också i morse, men nu är snön så gott som borta 👍
"VAFAAAAAAAN"
-Citat från mig imorse kl 07:30 när jag drar upp gardinen

Ligger fortfarande kvar här, fast mest slask

• Gilla
Kakelugnen566
  • Laddar…
K
N naikon skrev:
"VAFAAAAAAAN"
-Citat från mig imorse kl 07:30 när jag drar upp gardinen

Ligger fortfarande kvar här, fast mest slask
Såg snön komma redan igår kväll runt midnatt, gräset syntes inte så jag vet inte när det började 🤷‍♂️

Snöklocka/klosterlilja som jag fick av en medlem i trädgårdsföreningen. Vi hade massor i förra trädgården men jag tänkte inte på att ta med några när vi flyttade. Så kul att ha dem igen!

Snöklockor/klosterliljor i blomning, omgivna av vissnande löv i en trädgård.
Skapa konto

• Gilla
Snigla och 7 till
  • Laddar…
BirgitS
Nu har det börjat komma lite av nästa omgång av vårblommor.

Rysk blåstjärna (Scilla siberica)?
Två små blå blommor, troligen rysk blåstjärna, växer bland torrt gräs.
Skapa konto

En annan i blåstjärnesläktet.
Blå blommor växer vid foten av ett träd bland rötterna, sannolikt rysk blåstjärna (Scilla siberica), med grön gräsmatta runt omkring.
Skapa konto

• Gilla
Snigla och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.