Kom till sommarstugan idag och fann att det fanns någon, som inte givit upp ännu.
En solros växer ensam i en trälåda vid kanten av en skog, omgiven av mossig mark och stenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
4774 och 8 till
  • Laddar…
Maria T
TorpAnders TorpAnders skrev:
Känns inte helt bra mitt i november
Brukar alltid ha nån/enda storvallmo som blommar i oktober, november om det inte snöat, några rosor också plus vintergrönan. Klöver.
Har varit så sen vi flyttade hit 2001, Stockholm söderförort, utom några väldigt kalla höstar.

• Gilla
4774
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Brukar alltid ha nån/enda storvallmo som blommar i oktober, november om det inte snöat, några rosor också plus vintergrönan. Klöver.
Har varit så sen vi flyttade hit 2001, Stockholm söderförort, utom några väldigt kalla höstar.
Vi har bott här lika länge ungefär men aldrig haft en så här sen blomning tidigare.
Nu bor vi sjönära (Mälaren) och vattentemperaturen i sjön är ovanligt hög för tillfället vilket kan hjälpa till.

Här på fritidstomten - fibblor, maskros och lavendel!

Gul fibbla bland gräs och växter på fritidstomten.
Skapa konto
Maskros på en gräsmatta med löv och gräs runtomkring.
Skapa konto
Närbild på en lavendelblomma i en naturlig miljö, omgiven av torra stjälkar och gröna blad på en fritidstomt.
Skapa konto

• Gilla
4774 och 6 till
  • Laddar…
Och i stan är det mest cyklamen som håller ställningen fortfarande, ibland nedfallna lönnlöv.

Lila cyklamenblomma bland gröna blad och nedfallna bruna lönnlöv i en höstträdgård.
Skapa konto
Cyklamen och röda lönnlöv på marken runt trädstam bland stenar, grönt och höstligt landskap.
Skapa konto

Det är frost-prognos i natt, så det är dags att ta in de sista kämpande dahliorna.

Vit dahlia i höstträdgård framför ett hus, omgiven av gulnande lövverk.
Skapa konto

Men, julrosorna är redo att ta över!!

Julros knoppar med gröna blad omgivna av nedfallna löv.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
4774 och 10 till
  • Laddar…
K
Jiji Jiji skrev:
Julrosor är så värdefulla i trädgården. Det är ju inte så mycket som blommar under vintern men att gå ut och upptäcka en nyutslagen julros gör att jag klarar mig över vintern.

Jag har upptäckt att om julrosorna får lite benmjöl i januari/februari och lite extra vatten under perioder (under sommaren) utan regn växer de på sig och producerar större antal blommor och dessutom kraftigare blommor. Du kan ju testa om du vill.
En liten julrosknopp växer bland löv och grenar, ännu inte utslagen.
Skapa konto

Min lilla julros har inte slagit ut ännu, den har bara växt på höjden..Så här har den i stort sett ut sen den 15 nov
Grönskande knoppar av påskliljor och snödroppar som tittar upp i jorden, omgivna av gröna blad och vissna löv.
Skapa konto
Ung snödroppe som spirar ur mörk jord i en trädgårdsmiljö.
Skapa konto

Påskliljorna och snödropparna har börjat att titta upp. Också sett att vintergäcken har börjat visa sina blad

• Gilla
  • Älska
Maria T och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
Det är så att man börjar få vårkänslor fast snödropparna inte har slagit ut än.
Snödroppar i ett skyddat och soligt läge, omgivna av gräs och löv.
Skapa konto

Skyddat och soligt läge.

• Gilla
Fadai och 9 till
  • Laddar…
K Kakelugnen566 skrev:
[bild]
Min lilla julros har inte slagit ut ännu, den har bara växt på höjden.
Det är inte säkert att den kommer att öppna sig mer. Det kan vara att den haft det lite tufft. Det vi ser som kronblad på julrosor är egentligen hylleblad och den kan ha blivit lite skadad. Själva blomman med nektar är där innanför och kan mycket väl (troligen) ha blommar över för länge sedan.

Men det kan komma fler knoppar.
Gödsla den nu, gärna med benmjöl. Ge den gärna lite kompost eller annan mull och vattna den under sommaren när det är torrt så kommer du att få fler och fler blommor för varje år.

K
Jiji Jiji skrev:
Det är inte säkert att den kommer att öppna sig mer. Det kan vara att den haft det lite tufft. Det vi ser som kronblad på julrosor är egentligen hylleblad och den kan ha blivit lite skadad. Själva blomman med nektar är där innanför och kan mycket väl (troligen) ha blommar över för länge sedan.

Men det kan komma fler knoppar.
Gödsla den nu, gärna med benmjöl. Ge den gärna lite kompost eller annan mull och vattna den under sommaren när det är torrt så kommer du att få fler och fler blommor för varje år.
Ok, tack. Jag gav benmjöl för ngra dgr sen, som du skrev sist, så vi får se om den vill blomma

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
K Kakelugnen566 skrev:
Ok, tack. Jag gav benmjöl för ngra dgr sen, som du skrev sist, så vi får se om den vill blomma
De är tacksamma och blir hur gamla som helst. Det kommer bli fler och fler knoppar för varje år.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
K
En regnbåge syns på himlen över en väg efter en regnskur, solen skiner och himlen är delvis molnig.
Skapa konto

Vet att det är fel tråd, men vill visa.. efter regnskuren kom regnbågen, länge sedan som den syntes och solen är framme också nu 🌈☀️🙂

• Gilla
  • Älska
Naturliv och 4 till
  • Laddar…
K
Jiji Jiji skrev:
De är tacksamma och blir hur gamla som helst. Det kommer bli fler och fler knoppar för varje år.
Vit blomma i närbild med gula ståndare, omgiven av vissna löv i en trädgårdsmiljö.
Skapa konto

Har du sett! Jag trodde att den hade nickat för gott, för vi fick snö och kyla här för ngr veckor sen. Och jag såg på blomman att en del av stjälken såg vissen ut, men den tog sig! Och äntligen slagit ut, kul!
Gula vintergäckblommor sticker upp genom vissna löv i trädgården, omgivna av torrt gräs och bruna löv.
Skapa konto

Några vintergäck blommar Lila vårkrokusar blommar bland torra löv i trädgården.
Skapa konto
Ljusa lila snökrokusknoppar omgivna av gräs i trädgården.
Skapa konto

Mina snökrokus/vårkrokus börjar titta upp lite här och var i trädgården. De blir fler och fler för varje år som går. Färgen på dom går från ljust till mörkt lila. Växer både en och en och i små hobbar. Trevliga små blommor! ☺️👍

• Gilla
  • Älska
Bombus pratorum och 11 till
  • Laddar…
K Kakelugnen566 skrev:
[bild]
Har du sett! Jag trodde att den hade nickat för gott, för vi fick snö och kyla här för ngr veckor sen. Och jag såg på blomman att en del av stjälken såg vissen ut, men den tog sig! Och äntligen slagit ut, kul!
[bild]
Några vintergäck blommar[bild][bild]
Mina snökrokus/vårkrokus börjar titta upp lite här och var i trädgården. De blir fler och fler för varje år som går. Färgen på dom går från ljust till mörkt lila. Växer både en och en och i små hobbar. Trevliga små blommor! ☺️👍
Den julrosen ska du vara rädd om. Den har den rena vita färg som man eftersträvar.

• Gilla
Kakelugnen566 och 3 till
  • Laddar…
Maria T
Jag har sån otur med Julrosor så snart ger jag upp (har väl sagt det i 20+ år dock).
Vid mitt tidigare sommarhus (farmors boende) i Stockholms skärgård, växte julrosor på de mest udda ställen.
Hos mig i Stockholms söderförort, nästan samma kommun som farmors hus, växer f*n inga julrosor trots att jag pysslar och flyttar. Snart är jag övertygad om att det beror på att vi har stora ekar och sur jord.

Älskar Julrosor, men här får de bo i kruka, njutas av, omplanteras och sedan dö...

Snödroppar i blommor på marken bland löv och kvistar, fotograferade den 28 februari.
Skapa konto

Endast snödropparna blommar hos oss 28/2-25.
Snödroppar som blommar på marken bland löv och gröna växter, fotograferade den 28 februari.
Skapa konto

Men de är trots allt ljuvliga❤️

• Gilla
4774 och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.