Jag får väl kontra med trädgårdens för närvarande vackraste och mest talrika blommor; de sitter förstås på hästkastanjen!
Blommande hästkastanj med vita blommor och röda markeringar bland gröna blad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
Jiji och 7 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag får väl kontra med trädgårdens för närvarande vackraste och mest talrika blommor; de sitter förstås på hästkastanjen!
[bild]
Jag har alltid tyckt att hästkastanjens blommor är fascinerande när man tittar noga på dem 🙂

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
mrsnhp mrsnhp skrev:
Jag har alltid tyckt att hästkastanjens blommor är fascinerande när man tittar noga på dem 🙂
Ja, på lite håll är kastanjeblommorna mest 'jaha', men när en kommer nära är de otroligt detaljerat utmejslade 😍!

Fadai
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Någon slags rams:
[bild]
I bild syns även en höstaster samt trädgårdsiris med knoppar.
Jätterams. Har dem i ett skuggigt hörn där de stortrivs.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
Jätterams. Har dem i ett skuggigt hörn där de stortrivs.
Tack för infon! Då är det alltså inte samma som getramsen hos @mrsnhp . Vid närmare granskning sitter blomklockorna på hennes rams en och en, medan de sitter två och två på min.

Tillägg: mina växer vid en södervägg, så det går tydligen också. Det är återvinningsblommor, jag hittade några intressanta rotknölar (som jag inte alls visste vad det var) på trädgårdsavfallstippen, och tog hem och planterade på ett ledigt ställe.

• Gilla
mrsnhp och 1 till
  • Laddar…
Det blommar för fullt hemma nu, framförallt Azalea och Rhododendron men även Jasminen är på väg att slå ut.

Azalea och Rhododendron i full blom framför ett hus, med början av Jasminblommor.
Skapa konto

Lummig azaleabuske i full blom på en förortsgränd, med rosa blommor som står i kontrast till det gråa vädret.
Skapa konto

• Gilla
Naturliv och 10 till
  • Laddar…
K
Ljusrosa blommor av ormrot planterade i trädgård med mörkrött staket i bakgrunden.
Skapa konto
Ormrot Blommande honungslök med rosa och vita blommor framför en röd trävägg och gröna bladväxter.
Skapa konto
Moses brinnande buske Blommiga växter framför röd trävägg, inklusive en hög planta med nedåtböjda klockformade blommor.
Skapa konto
Honungslök Buskliknande sparrisplanta till höger och näva till vänster framför en röd husvägg.
Skapa konto
Sparrisen har blivit en buske, nere till vänster, näva

• Gilla
Visan i mitt liv och 9 till
  • Laddar…
Trädpionen slog ut ca 10 dagar tidigare än vanligt. Hittills (sedan vi flyttade in hösten 2020) har den slagit ut 6-7 juni.

Mobilkameran har väldigt svårt för vitbalansen på denna. Jag har försökt justera i efterhand, men det är svårt att få det rätt.

Utslagen trädpion i nyanser av rosa och lila med gul mitt, omgiven av gröna blad.
Skapa konto
Ljusa lila trädpionblommor i full blom omgivna av gröna blad tidigt på säsongen.
Skapa konto

• Gilla
Visan i mitt liv och 8 till
  • Laddar…
Rödmalva med lila blommor och gröna blad nära en trätrapp och vit vägg.
Skapa konto

Rödmalva, självsått sig där den inte får vara (men där jag sådde/planterade den.. kommer den inte upp haha). Den bygger in en trapp.. så nu är den borttagen med undantag för nån planta som får sitta lite på sidan av "dörren"..

Liljekonvalj med droppar på bladverket bredvid en rostig kantstål, ovanpå mossig yta.
Skapa konto

Liljekonvaljerna är så fina.. och sprider sig som attans.. trots att jag varje år "tar in området" en bit.. men vill heller inte vara utan dem! :D

Alliumblomma med lila stjärnformade blommor på en klotformad blomställning mot suddig bakgrund.
Skapa konto

Antar att detta är allium av något slag.. jag älskar ju allium av alla de slag.. men lite osäker på vilken variant detta är.. lite "häftigare" små blomstrån än de vanliga jag brukar ha/köpa ..

Närbild på en vit prästkrage med droppar av dagg på kronbladen och oskarpa blommor i bakgrunden.
Skapa konto

Prästkragarna fortsätter leverera, måste nog flytta dem för de kommer kväva allt annat blomster (de har växt upp/ihop med mina små träd.. så det är inte så mycket ljus som kommer in "därnere"). Men njuter av dem ändå..

Hand håller en blommande röd rhododendronknopp framför en husvägg med ett fönster.
Skapa konto

Denna rhodedendron ska också flyttas.. jättefina blommor, men färgen är inte klädsam mot husfärgen (och med tanke på hur den växt/brist på växt.. senaste åren.. verkar den inte trivas superbra där den står heller)

Trädgårdshörn med rödmalva, hostor och en rostig trädgårdsgrind mot stenmur.
Skapa konto

Ogräs, hostor (inge ogräs.. jag älskar dem) osv har kvävt mitt löjtnantshjärta i år.. men kan fortfarande gå och titta på de vackra små blommorna.. bara peta undan lite blad.. (när vi får rensa upp.. så kommer den komma fint igen nästa år / så stor som den brukar)

😎 NÄRA NU 😎

Pionknoppar nära blomning, gröna lövverk, stenar vid foten av växten.
Skapa konto

Alla Pionerna är sprickfärdiga.. 😍

• Gilla
Visan i mitt liv och 8 till
  • Laddar…
Åh, liljekonvaljer vill jag också ha 😍 Undrar om man kan plocka några bär och fröså själv 🙂

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
K
Dagens trädgårdsrunda
Blommande blåa irisar mot en röd trävägg med knoppar och gröna blad.
Skapa konto
iris Trädgårdsparti med blommande skuggbräcka, iris och andra gröna växter vid stenläggning.
Skapa konto
skuggbräckan är så fin nu Ett blommande gullregnsträd med gula blomklasar mot en blå himmel i en trädgård.
Skapa konto
glömde fota gullregnet när den var som finast, nu är den på tillbakagång Blommande lila och gula irisar i en solig trädgård med grönskande bakgrund.
Skapa konto
iris Skuggbräckans blommor i trädgården, rosa och vit, omgiven av gröna blad.
Skapa konto
paradisbuske

• Gilla
Naturliv och 12 till
  • Laddar…
Mest grönt för stunden men krukor och amplar är nu laddade.

• Trädgård med krukor av blommor, gröna växter och en liten damm vid ett hus.
    Skapa konto
  • Trädgårdsfontän med gröna växter och krukor mot lantlig bakgrund.
    Skapa konto
  • Lummig trädgård med gröna växter, krukor och amplar, omgivna av ett rött staket.
    Skapa konto
  • Trädgård med gröna växter i krukor och rabatter framför ett hus med grönt träslag.
    Skapa konto
  • Blomsterarrangemang vid entré med krukor och en väggmonterad blomlåda under fönster.
    Skapa konto
  • Grönskande trädgård med krukor och amplar fyllda med växter vid en damm.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Naturliv och 11 till
  • Laddar…
Maria T
Snigla Snigla skrev:
[bild]
Liljekonvaljerna är så fina.. och sprider sig som attans.. trots att jag varje år "tar in området" en bit.. men vill heller inte vara utan dem! :D
Lyckost som har liljekonvaljer som trivs och förökar sig, jag tog rizomer (?) från sommarhuset jag sålde 2015, och det har aldrig blivit fler än från början, kanske 15 stycken. Behöver nog en annan plats men vet inte var.

Maria T Maria T skrev:
Lyckost som har liljekonvaljer som trivs och förökar sig, jag tog rizomer (?) från sommarhuset jag sålde 2015, och det har aldrig blivit fler än från början, kanske 15 stycken. Behöver nog en annan plats men vet inte var.
Våra sitter i ”norraläge”.. i en skuggrabatt.. med roddisar, hortensia o hostor.. antar att det dessutom är lite surare miljö.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Den första zinnian har slagit ut men imponerar inte. Blir dom fylligare med tiden eller var det kassa fröer? Nemesia från samma leverantör grodde knappt alls 🙄

En ensam röd zinniablomma i knoppstadiet med gröna löv i solljus.
Skapa konto

En av de få nemesior som grodde. Jag köpte nya fröer från en annan leverantör, men det tar väl ett tag till innan de blommar eftersom de såddes senare.

Nyutsprungen rosa nemesia med orange centrum växer i en kruka med grusig jord, frågeställare undrar om plantans fyllighet.
Skapa konto

• Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.