Dalbotant Dalbotant skrev:
Jag är sugen på att sätta någon rödbladig prydnadsapel. Har ett lämpligt ställe och ideer för en rabatt runt stammen med tex lila allium. Har bara fastnat i velandet om jag skall "offra" platsen på ett träd som inte ger så mycket ätligt eller istället sätta ett vanligt, icke rödbladigt, äppelträd. Beslut beslut... 🤔
Det är en svår avvägning. Jag sneglar på rosablommiga prydnadskörsbär, men ett äppelträd skulle ju vara mer användbart.

• Gilla
Dalbotant
  • Laddar…
Ja det är svårt! Jag har just nu ett Accolade, prydnadskörsbär, som jag köpte just för att ha något vackert och vissa år har det varit heeeelt fantastiskt men tyvärr har grenar gått sönder två vintrar i rad pga mycket snö och det ser helt knasigt ut nu. Är nog uppe i 14 blommor i år så det mår inte bra. Tänker att en purpurapel hade ju i viss mån kunnat ersätta... Fast det är ju bra med äpplen i rimlig storlek... Gaaah! Dessa beslut!

Jag hoppas att det finns insekter till alla äppelblommor.

Äppelträd fullt av vita blommor mot gröna träd och en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
mrsnhp mrsnhp skrev:
Det är en svår avvägning. Jag sneglar på rosablommiga prydnadskörsbär, men ett äppelträd skulle ju vara mer användbart.
För egen del går ätbart före prydnad. Det är en himla go känsla att under säsong kunna plocka frukt och annat och äta för glatta livet.

Man skall bara vara medveten om att det för med sig lite extra arbete och det kanske inte passar alla. Fallfrukten behöver ju plockas upp och träden beskäras.

Själva har vi såpass många och stora träd att det under frikostiga fruktår är så vi står med skyfflar och öser fallfrukt i skottkärror samtidigt som vi bär undan över hundra kilo som mustas, fryses in, delas ut m.m. Senast fick barnen med sig till både skola och förskola att bjuda alla på. Trots arbetet är det värt det.

tensiden tensiden skrev:
För egen del går ätbart före prydnad. Det är en himla go känsla att under säsong kunna plocka frukt och annat och äta för glatta livet.

Man skall bara vara medveten om att det för med sig lite extra arbete och det kanske inte passar alla. Fallfrukten behöver ju plockas upp och träden beskäras.

Själva har vi såpass många och stora träd att det under frikostiga fruktår är så vi står med skyfflar och öser fallfrukt i skottkärror samtidigt som vi bär undan över hundra kilo som mustas, fryses in, delas ut m.m. Senast fick barnen med sig till både skola och förskola att bjuda alla på. Trots arbetet är det värt det.
Vi hade äppelträd i förra trädgården 🙂 Det ena var någon sorts sommaräpple som släppte frukterna ungefär dagen efter att de var mogna. Jag kröp runt och letade oskadad fallfrukt, sen krattade vi ihop resten och skyfflade med snöspaden 😄 Man fick göra det med 2-3 dagars mellanrum under ett par-tre veckor.

Vi är båda allergiska mot äpplen, så de behöver värmebehandlas till mos, kokt saft eller paj. Det gör äppelträd lite mindre attraktiva. Körsbär är ännu svårare, jag tål tydligen inte ens kokt kräm eller saft längre 🙁 Päron kan jag äta, men vi har massor med sävenbom så det är ingen idé att plantera päronträd. Det skulle vara mycket jobb att ersätta all sävenbom först.

mrsnhp mrsnhp skrev:
Det ena var någon sorts sommaräpple som släppte frukterna ungefär dagen efter att de var mogna.
Låter som Transparent Blanche. Har ett sådant träd för att det pollinerar många andra sorter men det är ju hopplöst att hinna äta något själv. Frank (Bonderøven) sa en gång att när äpplet sitter på trädet är det omoget, det mognar det när det faller genom luften och är övermoget när det träffar marken. Håller med. 😆

• Gilla
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotant skrev:
Låter som Transparent Blanche. Har ett sådant träd för att det pollinerar många andra sorter men det är ju hopplöst att hinna äta något själv. Frank (Bonderøven) sa en gång att när äpplet sitter på trädet är det omoget, det mognar det när det faller genom luften och är övermoget när det träffar marken. Håller med. 😆
Vårat hade rödstrimmiga äpplen och mognade någon vecka senare än transparent blanche, men betedde sig precis så 😄 Det enda dom egentligen var bra till var äppelmos, men det var dom å andra sidan väldigt bra till. Klyfta, in i ugnen en stund, ner i passervaggan.

• Gilla
Dalbotant
  • Laddar…
Tobbe.A
Förra året var en mossflox i vår rabatt grå, torr och fick knappt några blommor. Den såg ut att hålla på att dö helt. Jag klippte bort allt dött, i år har den vaknat till liv igen.

• Hälsosam mossflox med frodig rosa blomning i en trädgårdsrabatt.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Visan i mitt liv och 16 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det rosa storblommande snödroppsträdet (Halesia carolina 'Rosea') gav en show i år. (Svårfotat med sina spridda grenar.)

Trädgrenar med rosa storblommande snödroppar mot en bakgrund av grönska.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
Visan i mitt liv och 8 till
  • Laddar…
Någon slags rams:
Trädgårdsiris med knoppar och en höstaster i bakgrunden mot en ljus trävägg.
Skapa konto

I bild syns även en höstaster samt trädgårdsiris med knoppar.

• Gilla
Roga1337 och 9 till
  • Laddar…
Plötsligt dök det upp några stora tuvor i rabatten.. de växte väldigt fort.. och jag undrade vad det var som växte där. Bladen var bekanta, men jag kunde inte placera dem.. först trodde vi det var stäppsalvior på väg upp.. men sedan när de växte mer.. kändes det inte som dem längre... maken tyckte då det var prästkragar.. och det lät troligt!

Men samtidigt .. hur fasiken kunde de vildså sig sådär "precis" .. i tuvor på lagom avstånd.. på rad i en rabatt.. 🤔😳

Nä.. det var inte nå "strö".. och jag hade inte köpt några!

mesen.. sen kom jag ju på att jag försökt så jätteprästkragar själv de senaste tre åren.. utan nämnbar lycka.. de hade inte dött helt för nått år sedan.. så jag ploppade ner dem ibland massa annat blomster i rabatten (inte bara den där rabatten).. och NU verkar de ha "satt" sig och behagat dyka upp 😳😍

En strålande odling av mig må jag säga.. de är jättevackra! och säkert 80 cm höga..

Rabatt med prästkragar i förgrunden och en buske i bakgrunden mot en gräsmatta.
Skapa konto

Vit prästkragar i blom i en rabatt med grön bakgrund av andra växter.
Skapa konto

Två stora prästkragar i förgrunden med en gul mitt och vita kronblad, omringade av fler knoppar och grönt lövverk.
Skapa konto

Älskar "prästkragelooken".. små blomblad.. färgad mitt.. (därför jag sått mycket aster i år. de påminner om färgglada prästkragar hehe)

• Gilla
Visan i mitt liv och 11 till
  • Laddar…
K
Trädgårdsrabatt med vit löjtnantshjärta, gul vallmo, rosa alunrot och gröna blad mot en röd staketbakgrund.
Skapa konto
Vit löjtnatshjärta, gul och orange vallmo och alunrot. En blomstrande trädgårdsrabatt med vit löjtnantshjärta, gula smörbollar, orange vallmor och gröna alunrotsblad.
Skapa konto
gul smörboll, skuggbräcka och kommande vit doftlilja.
Skuggbräckan är en trevlig perenn, fröar av sig generöst och lyser fint i kvällsskymningen

• Gilla
Snigla och 7 till
  • Laddar…
Allt blommar minst en vecka tidigare än vanligt nu när det är så varmt. Visserligen har jag bara tre års ”statistik” att jämföra med, men blomningstiderna har varierat med högst ett par-tre dagar de tidigare åren.

Dagens tema får bli syrener. Tyvärr inte lika mäktig blomning som förra året. Många stora grenar var skadade av snön vintern innan och fick sågas ner efter blomningen.

Närbild på vita syrener i blomning med gröna löv och blå himmel i bakgrunden.
Skapa konto
Syrenklase i lila nyanser med knoppar och blad mot himlen, tidig blomning på grund av varmt väder.
Skapa konto
Ljuslila syrenklasar i full blom mot en bakgrund av gröna blad och gräsmark.
Skapa konto

• Gilla
Snigla och 8 till
  • Laddar…
Rosa och gul dahlia 'Bright Eyes' i full blom med gröna blad och knopp i bakgrunden.
Skapa konto
En närbild av en gul dahliablomma, troligen sorten 'Wine Eyed Jill', i en trädgårdsrabatt.
Skapa konto

Dahliorna har börjat komma igång.
Bright Eyes överst och den undre tror jag ska skifta färg framöver och visa sig vara Wine eyed Jill, eller så fick jag något annat än vad jag beställde. Den är fin med en mild gul nyans i min solskensrabatt i alla fall.

• Gilla
  • Älska
Maria T och 8 till
  • Laddar…
Förutom enstaka undantag är trädgården inne i en vit period.

Parkolvon (tror jag):
Vita blommor av en buske, troligen bukettspirea, med gröna blad i en trädgårdsinställning.
Skapa konto

Myskmadra i ”djungeln”:
Lummig trädgårdsdel täckt av gröna växter och vitblommande myskmadra under en grenbåge.
Skapa konto

Visst heter den bukettspirea?
En tät buske med många små vita blommor av vad som antas vara bukettspirea, under soligt väder.
Skapa konto

En del av rabarbern får också gå i blom eftersom den gillas av insekterna:
Närbild av blommande rabarber med vita fluffiga blomställningar mot en bakgrund av grönska och träd.
Skapa konto

Getrams tror jag. Den är iallafall inte lika hög som den storrams jag har sett i en annan trädgård:
Vitblommande växt med hängande klockor och stora gröna blad i en trädgård.
Skapa konto

• Gilla
Naturliv och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.