Snigla Snigla skrev:
Kan den heta 5? (Pc5?)
Inte lika hög som den på ”bilden” 😊

(Vi har två, en till grillen o en till pizzaugnen - de är dock eg inte dedikerade till ”nått speciellt”.. bra o ha iaf två.. när man bor på landet!)

Bytte ut ena igår.. så vi fick ”nytt datum” på tryckningen.. nu håller den till 2030 👍 (vanligen fyller vi på i gasoldepå typ.. billigare)
Det är nog en 5:a ni har då och har den plasthölje är det en komposit.

Håller med om att det är praktiskt med flera, har en 10:a till grillen, och en till pizzaugnen.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Storsockret
Snigla Snigla skrev:
Två frågor 😊
1. recept på snabb-pizzadegen?
2. vad kostar ”modell större” gasoltub? (har funderat på att skaffa en större än de vi har)

(Pst… Pizzan ser jättegod ut!)
Ser att du redan fått svar om priset :)

Den snabbdegen jag kör med utgår från denna som jag gör 6 pizzor av, 7 om det kniper. Kör oftast halv sats dock, då har man varsin pizza och en deg i reserv för missöden :D

1kg mjöl
625g vatten
25g salt
50g färsk jäst

Denna variant blandar jag ihop och delar upp i enskilda bollar direkt, jäser 1h i rumstemp och sen gräddar jag. Med tanke på jästmängden sticker den iväg rejält på den tiden. Även om man slänger in den i kylen så hejdas den knappt.

Eftersom jag visste att vi ska äta pizza till lunch idag igen så satte jag deg redan igår, där är det istället

1kg mjöl
650g vatten
25g salt
1g jäst

Den fick bulkjäsa från igår vid 20-snåret till kl 8 nu på morgonen, sen delade jag upp den och nu får den fortsätta i rumstemp fram till lunch. Annars hade den åkt in i kylen i 12+ h :)

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Burgare föreslog frun, boomshackalack sa vi. 🌞🤷
Dubbel ostburgare med picklad rödlök, rostad lök, gul senap, Max Sourcreme Pepper, sallad och tomat på en tallrik, med öl i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dubbel ost.
Picklad rödlök.
Rostad lök.
Yellow mustard.
Max Sourcreme Pepper.
Sallad och tomat.

• Gilla
  • Älska
Maria T och 13 till
  • Laddar…
"Bästa stället" på Coco Beach, Dar es Salaam.
https://www.wavuvikempu.com/
https://maps.app.goo.gl/bhtYaLAmP7iYwfHj6

Biff med lokala "chips" 60000 Tanzaniska shilling (217 kronor).
Tallrik med biff, pommes frites, lökringar, grillade grönsaker, majs, såser och en flaska Safari öl på Coco Beach, Dar es Salaam.
Skapa konto

Frugans platter med biff, korv,kyckling,lamm 39000 tzs (140 kronor)

Serverad planka med biff, pommes frites, majs, limeskiva, såser och grönsakstillbehör på Coco Beach, Dar es Salaam.
Skapa konto

Slutsumma med 2 stora safari starköl och 2 soft soda 124000 tzs (450 kronor).

• Gilla
  • Älska
Maria T och 10 till
  • Laddar…
Räkmackor till Kvällsmat👌
Två räkmackor med ägg, majonnäs och dill på mörkt bröd på en tallrik.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Maria T och 13 till
  • Laddar…
Dagens .. blev färdig köpescnitzel, pommes, sallad och bea 😊👍

Tallrik med köpescnitzel, krispiga pommes frites, färgglad sallad och en klick bearnaisesås.
Skapa konto

Köpescnitzel med pommes frites, sallad och bearnaisesås på en tallrik.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
  • Ledsen
Rickard.lj och 10 till
  • Laddar…
4774
Snigla Snigla skrev:
Hihi.. bilden påminde mig om ett kärt minne”down memory lane”..

När min morfar och mormor blev bjudna på tacos på min födelsedag… (vi var kanske 20 pers) och de var de enda som skulle använda bestick till att äta sina tortillas med! ♥️

Alla andra försökte förklara hur man skulle göra ”wrapen” så man slapp bestick.. och jag var bara så glad att de ens vågade prova att äta tacos! De var riktiga ”kött och potatis-personer” och hade aldrig ätit tacos innan!

De tyckte det var väldigt gott (sa de flera ggr), men komplicerat att äta haha (än idag är jag dock säker på att de inte ”tyckte det var riktig mat” ) 😊 ÄVEN om de tyckte det var gott!
Hahaha äter alltid tortilla med kniv och gaffel. Gör jag däremot en nachotallrik så äter jag med fingrarna 😃

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Nu blev det ju ingen bild idag men ett par grillspett av pork m pommes och en stor cheesburgare med pommes och var sin korcha i Saranda för 1800 lek eller ca 200 sek var ju inte heller helt fel

• Gilla
Snigla och 4 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Dagens .. blev färdig köpescnitzel, pommes, sallad och bea 😊👍

[bild]

[bild]
Hoppas det var gott men blir en lessen gubbe från mig. Min mor köpte gigantförpackning med schnitzel för ett bra tag sen och var (för) givmild så vi har ätit det så det sprutar ur öronen just nu 😂.

• Haha
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
P
D Dilato skrev:
Slutsumma med 2 stora safari starköl och 2 soft soda 124000 tzs (450 kronor).
Fasen, det har bivit dyrt i Tanzania. 😎

Kramla
Grillad mat på kolgrill: revben, halverad broccoli och kål samt champinjoner. Bakgrund av grön gräsmatta och stenplattor.
Skapa konto

De blev grillat till söndagsmiddag 😋

• Gilla
  • Älska
sinuslinus och 10 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Hoppas det var gott men blir en lessen gubbe från mig. Min mor köpte gigantförpackning med schnitzel för ett bra tag sen och var (för) givmild så vi har ätit det så det sprutar ur öronen just nu 😂.
Gjorde en "bra-deal" på några förpackningar.. så jag har några i frysen också hehe MEN man behöver ju inte äta upp alla på en gång! Några år kan de ligga utan problem.. och då behöver man ju bara äta av dem ett par gånger om året ;)

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Mor gjorde också en "bra deal" på ett antal kartonger. Vi har hållit på och äta sen i februari förra året...😂
Men det är ju ett I-landsproblem :)

• Haha
pmd och 1 till
  • Laddar…
Lunch i solskenet. Sill, potatis, gräddfil med gräslök, vedbakat knäckebröd med ost och en folköl till att släcka törsten med.
Rogivande utsikt och klucket från båten hör ju till.
Lunchbord vid sjö i solsken, med sill, potatis, gräddfil, knäckebröd med ost, Bregott, och en öl på en duk med lövmönster. Utsikt över vatten och skog.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Maria T och 13 till
  • Laddar…
K
Två hamburgare med ost, sallad och rostad lök på en tallrik, serverade på ett träbord.
Skapa konto

Idag var det gott med hamburgare, det var länge sen. Dressing, sallad, burgare, ost och rostad lök mellan två bröd. Dryck: påskmust 👌 😀

• Gilla
Maria T och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.