AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Precis. Om man inte har tid ta fram köttkvarnen är det mycket bättre alternativ än de där puckarna. Jag kör själv dock alltid hängmörad högrev som jag grovmaler i kvarnen.

Jag gillar också löst packat istället för smash men det är en smaksak
Gör oftast lösa burgare men ibland smash, tycker båda har sina tjusningar.

nino nino skrev:
Gör oftast lösa burgare men ibland smash, tycker båda har sina tjusningar.
Kör smash ibland på restaurang. Men med kvalitetshängmörad högrev blir det godare med löst packad burgare om du frågar mig :)

P pmd skrev:
Jag är inte vegan, inte ens vegetarian.

Gåslever (foie gras) är dock något jag inte äter och vill uppmana andra att också låta bli. Uppfödning av gåslever är djurplågeri. Tvångsmatning (gavage), för att få fram stora och feta levrar, är förbjuden i Sverige.
Det är fortfarande lagligt att sälja fransk importerad. Gjorts försök med frigående fåglar som ska uppmuntras äta mycket själva men den levern blir inte lika bra tyvärr.

P pmd skrev:
Jag är inte vegan, inte ens vegetarian.

Gåslever (foie gras) är dock något jag inte äter och vill uppmana andra att också låta bli. Uppfödning av gåslever är djurplågeri. Tvångsmatning (gavage), för att få fram stora och feta levrar, är förbjuden i Sverige.
Foie gras är ju syndigt gott - ända tills någon påtalar omständigheterna. Ett bra alternativ är rilette, typ riven anka eller gås i fett. Minst lika gott
(Sen vet man ju inte hur de har växt upp men förhoppningsvis inte trattmatade)

A annsofian skrev:
Foie gras är ju syndigt gott - ända tills någon påtalar omständigheterna. Ett bra alternativ är rilette, typ riven anka eller gås i fett. Minst lika gott
(Sen vet man ju inte hur de har växt upp men förhoppningsvis inte trattmatade)
rilette är riktigt gott, men långt från samma sak. Svårt tex göra ett kryddsmör för kött på riven anka :D
Sedan tycker jag nog Foi gras slår rilette om jag måste välja.

Men såklart det är ett moraliskt dillemma. Men folk röstar ju på sossarna som vill förtrycka höginkomsttagare och det gör ju folk utan att tänka två gånger. Dubbeltmoral

• Gilla
annsofian
  • Laddar…
Maken hade planerat att göra frukost till mig.. men hann inte riktigt med :) För det fösta vaknar jag några timmar innan honom.. nummer två var att han också skulle hinna lämna in bilen på verkstan.. SÅ när han kom tillbaka var hans frukost klar ;)

Frukostbricka med kokt ägg, yoghurt med frukt, en rostmacka med hallonmarmelad och ost samt ett glas kall chokladmjölk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är dock min lyxiga.. kokt ägg, yoghurt/fil med frukt, rostmacka med hallonmarmelad och ost och ett glas kall chokladmjölk!

• Gilla
4774 och 6 till
  • Laddar…
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är fortfarande lagligt att sälja fransk importerad.
Ja, tyvärr.

• Älska
  • Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
Finsk "lounas" , idag är det köttfärslimpa med svampsås och hemlagad mos. Gött😛

Tallrik med köttfärslimpa i svampsås, hemlagad potatismos, sallad och bröd, serverad på en bricka med ett glas vatten.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
4774 och 5 till
  • Laddar…
F fusion skrev:
Finsk "lounas" , idag är det köttfärslimpa med svampsås och hemlagad mos
Är det både potatismos och hel potatis? 😮 Eller kanske halv potatis när jag tittar noga. 😂

Alfredo Alfredo skrev:
Är det både potatismos och hel potatis? 😮 Eller kanske halv potatis när jag tittar noga. 😂
Ugnsgrillade halva pärer var det ju också.
Blev lurad , frågade om det var meatloaf, fick nickande svar, var ju benfria kotletter, men de smakade också bra.

• Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Dagens lunch.. myspysigt - första lunchen ute! 😍

Pariserbulle på tallrik utomhus med bröd, rostad lök, bostongurka, ketchup och senap mot en klarblå himmel och grönskande bakgrund.
Skapa konto

PARISARE
Med bröd, ketchup, senap, rostad lök och lite bostongurka

(tror det var förra årets första "äta-ute-rätt" också)

• Gilla
  • Älska
4774 och 5 till
  • Laddar…
Gårdagens middag;

En tallrik med pasta carbonara toppad med svartpeppar.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
4774 och 7 till
  • Laddar…
Något av detta kommer Tillagas & Ätas under Helgen👌
Förpackningar med basturökt sidfläsk, olika korvar inklusive älggrillare och ölkorv från Hissas på ett träbord.
Skapa konto

• Gilla
4774 och 5 till
  • Laddar…
Roga1337 Roga1337 skrev:
Något av detta kommer Tillagas & Ätas under Helgen👌
[bild]
...en så kallad ÄTA? 😂

• Haha
fribygg och 3 till
  • Laddar…
Klassisk kebab med bröd till lunch.
Svagt ljusrosa sås, inget blandat tok, åt Schysst käks sås hållet. 😉

• Gilla
  • Älska
4774 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.