K Kane skrev:
Ursäkta, vad är det för "vitt" på köttet?
Riven pepparrot, som klumpat ihop sig lite.
 
4774
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Lite jobbigt få kaffet förstört för man häller i sur mjölk. Händer mig ibland trots stämpel :p
Då har du dåligt luktsinne 😂. Vid minsta misstanke just för att slippa det så luktar jag alltid först och sedan häller lite i en vanlig matsked så ser jag det oxå 😀
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
4774
K Kakelugnen566 skrev:
Håller med, OM man känner smak & lukt.. mögel är ju inga problem, om det syns
Jag köper gärna yoghurt, ägg o grädde mm med kort datum, men vågar inte riktigt köpa kött eftersom jag inte kan lukta på det. Har hänt att jag har glömt bort kött i kylen, och då har grannen fått lukta!! 🤣
Det finns många varor som är fullt ätbara även när datumet gått ut! 👍
Nötkött är som mörast när köttet har fått som en grönlila skiftning. Det är då de flesta tror att det blivit dåligt och slänger det. Jag hoppas verkligen att du kommer återfå luktsinnet 🥰. Måste vara hemskt utan det ♥️
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Då har du dåligt luktsinne 😂. Vid minsta misstanke just för att slippa det så luktar jag alltid först och sedan häller lite i en vanlig matsked så ser jag det oxå 😀
Ett ägg stinker, mjölk måste du stoppa näsan i paketet. Det är en skillnad
 
K
4774 4774 skrev:
Nötkött är som mörast när köttet har fått som en grönlila skiftning. Det är då de flesta tror att det blivit dåligt och slänger det. Jag hoppas verkligen att du kommer återfå luktsinnet 🥰. Måste vara hemskt utan det ♥️
Fläskkött blir nog sämre fortare än nöt, och det köper jag mest. Fläskytterfile kan man göra mkt med.
Tack för din omtanke 🥰 ja det är inte så kul.. doften av nybryggt kaffe saknar jag. Men smaken är nog ändå värre att inte ha. Smakens olika delar kan jag känna, sött, salt, starkt o.s.v. men inte alltid ihop, umamin.
Det är 2.5 år sen det hände, i samband med en rejäl förkylning och lunginflammation (covid?) så utsikterna är ju ett stort ? Men jag är glad för det som känns! 👍
 
  • Gilla
  • Ledsen
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Storsockret
❤️

Köttbullar med ketchup på en tallrik serverade ovanpå vad som verkar vara en gräddig pastarätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
RoTe och 9 till
  • Laddar…
Gårdagens middag: kycklingklubbor (ben?) & ugnsstekta grönsaker.. Åhh och en klick bra!

(Potatis, sötpotatis, morot, palsternacka, lök, butternut..)

Tallrik med grillade kycklingklubbor, ugnsrostade potatisar, sötpotatis, morötter, palsternacka, lök, butternut och en klick sås.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tallrik med ugnsstekta kycklingklubbor, potatis, sötpotatis, morot, palsternacka, lök och en klick sås.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Roga1337 och 6 till
  • Laddar…
Matlagning..

Slow cooker full med kålrätter som serveras till middag för veckan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gryta med nötfärschili, svarta bönor och tomater i kastrull på spis, med text "En slags chili med nötfärs" och "middag till veckan".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


+ har picklar lite rödlök till chilin..
+ bakat en brownie med jordnötter/cashew/choklad/minimadhmallows (hade småslattar kvar från julbaket)
 
  • Gilla
  • Älska
Roga1337 och 10 till
  • Laddar…
Kålpudding halva veckan. Kålpudding i ugnsform, färdiggräddad med gyllene kål på topp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Roga1337 och 12 till
  • Laddar…
Skulle bli asiatiska räkor med chili, vitlök och nudlar, men hade glömt köpa nudlar🤬
Så man tager vad man haver, blev Cappelini i stället, så nära nudlar man kan komma 😉

Tur att sonen inte gillar räkor, så jag å frugan fick mer. Burgare blir det åt honom
Skål med cappelini och räkor med chili och vitlök, serverad med en ölflaska och ett ölglas på ett bord med blommig duk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Roga1337 och 8 till
  • Laddar…
Maria T
F fusion skrev:
Skulle bli asiatiska räkor med chili, vitlök och nudlar, men hade glömt köpa nudlar🤬
Så man tager vad man haver, blev Cappelini i stället, så nära nudlar man kan komma 😉

Tur att sonen inte gillar räkor, så jag å frugan fick mer. Burgare blir det åt honom
[bild]
Har du nåt recept på räkorna?
 
Raggmunk och fläsk.
Tallrik med raggmunk och fläsk, serverad med lingonsylt, på ett dukat bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3 av 4 här hemma som uppskattar det. 😍
 
  • Gilla
  • Älska
Roga1337 och 11 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Raggmunk och fläsk.
[bild]
3 av 4 här hemma som uppskattar det. 😍
Åååh , det får bli ragg å fläsk imorrn😛👍
 
  • Älska
FredrikR
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Har du nåt recept på räkorna?
Inget speciellt recept. Mixade nästan 2 hela vitlökar med lite färsk ingefära, en dl av min hemkokta chilisås, lite salt och peppar. Lät räkorna ligga och dra i detta ett par timmar.
Stekte räkorna i rejält med smör och ännu mer vitlök. Kokade Cappelinin typ 2,5 minuter, tog undan lite pastavatten, ner med allt i wokpanna.
Hackade lite av min inlagda chili, blev rätt starkt, men gott.
Tur man har ledigt, för nu konar man vitlök.....
 
  • Gilla
  • Älska
Roga1337 och 3 till
  • Laddar…
Dagens: chili, picklad rödlök, cornichoner, cf, nachos…

Tallrik med chili, gräddfil, picklad rödlök, cornichoner, nachos och en brownie till dessert.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tallrik med chili toppad med crème fraiche, picklad rödlök, cornichoner och nachos.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två brownies med marshmallowbitar ovanpå, fotograferade på en vit yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


..och en brownie till dessert!
 
  • Gilla
  • Älska
Roga1337 och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.