Snigla Snigla skrev:
Maken råkade ta fil i kaffet han, det måste väl vara ”likvärdigt” ? 😜
det kan jag tänka mig :D
 
Maria T
4774 4774 skrev:
Pröva City Gross länna, de har bara kött styckat på plats med tillhörande köttdisk med extremt trevlig personal där man kan be om vilken styckbit man vill samt fisk och skaldjur samt en delikatess disk för ost och charkuterier. Höll på att glömma 😄,bageri med de billigaste tårtorna i Sverige skulle jag tro.
Faktiskt en av våra favoritbutiker, men har nog inte kommit mig för att fråga efter osten där, tack för påminnelsen.
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
K
13th Marine 13th Marine skrev:
Hur gör man om hönsen lägger ägg utan datumstämpling?!

Vi hittade hönsens gömma under trappan, två av äggen var ruttna så de hade nog legat där över sommaren. De kunde man skaka och det kändes som där i princip var vatten i dem.

Titta, lukta, smaka kommer man långt med =)
Det har jag också varit ute för vid två tillfällen, den ena gången innehöll gömman 12 ägg och den andra 8-9 st. Då var det äldsta ägget runt 1 månad gammalt och jag åt upp allihop.
Detta skedde den varma sommaren 2018. 🍳🥚
 
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
K Kakelugnen566 skrev:
Det har jag också varit ute för vid två tillfällen, den ena gången innehöll gömman 12 ägg och den andra 8-9 st. Då var det äldsta ägget runt 1 månad gammalt och jag åt upp allihop.
Detta skedde den varma sommaren 2018. 🍳🥚
Detta är från i tisdags 😅
Person håller i flera ägg nära en husvägg av tegel med grönska och en röd tratt på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Roga1337 och 3 till
  • Laddar…
K
13th Marine 13th Marine skrev:
Detta är från i tisdags 😅
[bild]
Oj, wow! Flera hönor tycks det vara som värper?
Jag har bara 2 hönor och en tupp numera och den yngsta har paus just nu och gammelhönan som blir 8 år i maj värper nog inte mer...
Men hon gjorde faktiskt det i somras, jag tror att hon blev inspirerad av den unga hönan 😀
 
  • Gilla
4774 och 2 till
  • Laddar…
K
4774 4774 skrev:
Anser att bäst före datum bara är dumt egentligen. De flesta känner väl på doften om mjölken har surnat, om ägget ruttnat, om olivoljan har härsknat osv eller ser om råvaran har mögglat osv. Jag är starkt imponerad av vårat kylskåp som gör att allt i det håller 3 gånger så länge än bäst före. T.o.m mjölk och grädde och ägg 😄🍳
Håller med, OM man känner smak & lukt.. mögel är ju inga problem, om det syns
Jag köper gärna yoghurt, ägg o grädde mm med kort datum, men vågar inte riktigt köpa kött eftersom jag inte kan lukta på det. Har hänt att jag har glömt bort kött i kylen, och då har grannen fått lukta!! 🤣
Det finns många varor som är fullt ätbara även när datumet gått ut! 👍
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
K Kakelugnen566 skrev:
Oj, wow! Flera hönor tycks det vara som värper?
Jag har bara 2 hönor och en tupp numera och den yngsta har paus just nu och gammelhönan som blir 8 år i maj värper nog inte mer...
Men hon gjorde faktiskt det i somras, jag tror att hon blev inspirerad av den unga hönan 😀
Vi har tre som värper, de började värpa Sept 22, värpte genom vintern, alla tre gjorde uppehåll i samband med ruggning vintern 23/24.
Damen som värper gröna ägg ruggar mer än de andra och har haft ett uppehåll någon månad nu medans de andra två ser ut att värpa vintern genom.

Sen har vi två unga som nog kommer igång och värper till våren.

Tupp hade vi, men han blev aggressiv mot barnen så han fick stifta bekantskap med currysås.
Tre hönor ligger i en hönsgård med nät runt, en vit och två bruna, omgivna av brunt och gräs, solbelyst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RoTe och 2 till
  • Laddar…
K
13th Marine 13th Marine skrev:
Vi har tre som värper, de började värpa Sept 22, värpte genom vintern, alla tre gjorde uppehåll i samband med ruggning vintern 23/24.
Damen som värper gröna ägg ruggar mer än de andra och har haft ett uppehåll någon månad nu medans de andra två ser ut att värpa vintern genom.

Sen har vi två unga som nog kommer igång och värper till våren.

Tupp hade vi, men han blev aggressiv mot barnen så han fick stifta bekantskap med currysås.
[bild]
Tre hönor på en pinne, två stående tillsammans upptill och en, Laura, ensam nedanför. Gammelhönan Svea och tuppen ovan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är mina tre, ilskna gammelhönan Svea upptill med tuppen och Laura nere, hon håller sig undan Svea..
 
  • Gilla
4774 och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det är ju så basic att veta om ett ägg som ska stekas är ok att äta så jag fattar inte varför det ens kan bli en fråga.
Knäck ägget och titta/ lukta.
Ska det kokas ser man det i kastrullen om det flyter eller inte.
En bekants mor hade sommarjobbat på bageri när de gjorde vetebröd.

Det 49e av 50 ägg var dåligt. Bara att slänga hela satsen, diska extra ordentligt och börja om.
 
  • Ledsen
fusion och 2 till
  • Laddar…
När jag gjorde skaldjurslasagnen där innan jul.. fick jag en tanke om att den där "såsen" skulle passa utmärkt som "vanlig pastasås".. och igår var den dagen då jag skulle testa det kände jag..

Det blev inte helt korrekta ingredienser.. men eftersom det var hittepå från min sida.. så fanns det ju egentligen inget rätt eller fel :P Kombinerade ihop det hela av de saker jag faktiskt hade hemma!

Så dagen middag blev: Pasta med räksås typ.. (vet inte varför de kallade lasagnen för just "skaldjur" när den bara innehöll räkor 🤔)

Pasta med räksås, toppad med riven parmesan, tomater och bladgrönt i en mörkgrå skål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pasta med krämig räksås, toppad med riven parmesan, räkor, tomater och grönsaker i en ljus sås på en grå tallrik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


MYCKET gott kan jag få be och tala om!

Såsen innehöll:
Räkor, chili, vitlök, citronzest, färskost, hummerfond, vitt vin, en skvätt matlagningsgrädde, småomater, lök, bladspenat/ruccola, salt/peppar och parmesan 👍
 
  • Gilla
fusion och 7 till
  • Laddar…
Tack till Tareq - kycklinglårfilé med vitlök, soltorkade tomater, chili och pastakuddar arrabbiata. 🥕
 
  • Kycklinglårfilé i sås med vitlök, soltorkade tomater och chili, serverad med pastakuddar arrabbiata och morotsbitar på vit tallrik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
fusion och 5 till
  • Laddar…
Hus tomte
Här blev det ytterfilé inlindad i bacon och en egen glaze av honung soya bbq sås ketchup dijonsenap sesamfrön vitlök med råstekt potatis med vitlök å timjan



Ytterfilé inlindad i bacon med glaze i ugn, serverad med råstekt potatis med vitlök och timjan i en ugnsform under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Roga1337 och 11 till
  • Laddar…
Biff Rydberg.
Tallrik med Biff Rydberg, potatis och senapskräm på ett bord med glas, karaff och ljuslykta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mycket gott, barnen valde bort senapskrämen till förmån för bra..🤔
 
  • Gilla
  • Älska
Roga1337 och 11 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Biff Rydberg.
[bild]

Mycket gott, barnen valde bort senapskrämen till förmån för bra..🤔
Ursäkta, vad är det för "vitt" på köttet?
 
Två köttbullsmackor med tomater, gurka, apelsinskivor och rödbetssallad på vita tallrikar på ett bord, text över bilden: "Dagens: Köttbullssmörgås!
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Smörgås med köttbullar, rödbetssallad, syltlök, saltgurka, tomat, apelsinskiva och krispig lök på en tallrik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två tallrikar med köttbullsmackor, dekorerade med orange- och tomatklyftor, gurkskivor, syrad lök och sallad på mörkt träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Köttbullsmacka serverad på en tallrik, toppad med rödbetssallad, tomat, gurka, apelsin, syltlök, pickles och rostad lök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har varken ätit eller gjort en köttbullsmacka på flera år! Så idag när jag fyndat billiga köttbullar efter jul.. (samt hade rödbetssallad kvar sedan jul) så kändes det som det var dags - en ”lyxig” middag… 😃😊
 
  • Gilla
Roga1337 och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.