1 422 151 läst ·
17 797 svar
1422k läst
17,8k svar
Vad blir det för mat?
Renoverare
· Stockholm
· 20 213 inlägg
Faktiskt en av våra favoritbutiker, men har nog inte kommit mig för att fråga efter osten där, tack för påminnelsen.4774 skrev:
Pröva City Gross länna, de har bara kött styckat på plats med tillhörande köttdisk med extremt trevlig personal där man kan be om vilken styckbit man vill samt fisk och skaldjur samt en delikatess disk för ost och charkuterier. Höll på att glömma 😄,bageri med de billigaste tårtorna i Sverige skulle jag tro.
K
Kakelugnen566
Husägare
· Smålands ostkust
· 1 463 inlägg
Kakelugnen566
Husägare
- Smålands ostkust
- 1 463 inlägg
Det har jag också varit ute för vid två tillfällen, den ena gången innehöll gömman 12 ägg och den andra 8-9 st. Då var det äldsta ägget runt 1 månad gammalt och jag åt upp allihop.13th Marine skrev:
Detta skedde den varma sommaren 2018. 🍳🥚
K
Kakelugnen566
Husägare
· Smålands ostkust
· 1 463 inlägg
Kakelugnen566
Husägare
- Smålands ostkust
- 1 463 inlägg
Oj, wow! Flera hönor tycks det vara som värper?13th Marine skrev:
Jag har bara 2 hönor och en tupp numera och den yngsta har paus just nu och gammelhönan som blir 8 år i maj värper nog inte mer...
Men hon gjorde faktiskt det i somras, jag tror att hon blev inspirerad av den unga hönan 😀
K
Kakelugnen566
Husägare
· Smålands ostkust
· 1 463 inlägg
Kakelugnen566
Husägare
- Smålands ostkust
- 1 463 inlägg
Håller med, OM man känner smak & lukt.. mögel är ju inga problem, om det syns4774 skrev:
Anser att bäst före datum bara är dumt egentligen. De flesta känner väl på doften om mjölken har surnat, om ägget ruttnat, om olivoljan har härsknat osv eller ser om råvaran har mögglat osv. Jag är starkt imponerad av vårat kylskåp som gör att allt i det håller 3 gånger så länge än bäst före. T.o.m mjölk och grädde och ägg 😄🍳
Jag köper gärna yoghurt, ägg o grädde mm med kort datum, men vågar inte riktigt köpa kött eftersom jag inte kan lukta på det. Har hänt att jag har glömt bort kött i kylen, och då har grannen fått lukta!! 🤣
Det finns många varor som är fullt ätbara även när datumet gått ut! 👍
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 667 inlägg
Vi har tre som värper, de började värpa Sept 22, värpte genom vintern, alla tre gjorde uppehåll i samband med ruggning vintern 23/24.K Kakelugnen566 skrev:
Damen som värper gröna ägg ruggar mer än de andra och har haft ett uppehåll någon månad nu medans de andra två ser ut att värpa vintern genom.
Sen har vi två unga som nog kommer igång och värper till våren.
Tupp hade vi, men han blev aggressiv mot barnen så han fick stifta bekantskap med currysås.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Kakelugnen566
Husägare
· Smålands ostkust
· 1 463 inlägg
Kakelugnen566
Husägare
- Smålands ostkust
- 1 463 inlägg
13th Marine skrev:
Vi har tre som värper, de började värpa Sept 22, värpte genom vintern, alla tre gjorde uppehåll i samband med ruggning vintern 23/24.
Damen som värper gröna ägg ruggar mer än de andra och har haft ett uppehåll någon månad nu medans de andra två ser ut att värpa vintern genom.
Sen har vi två unga som nog kommer igång och värper till våren.
Tupp hade vi, men han blev aggressiv mot barnen så han fick stifta bekantskap med currysås.
[bild]
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är mina tre, ilskna gammelhönan Svea upptill med tuppen och Laura nere, hon håller sig undan Svea..
En bekants mor hade sommarjobbat på bageri när de gjorde vetebröd.D Dilato skrev:
Det 49e av 50 ägg var dåligt. Bara att slänga hela satsen, diska extra ordentligt och börja om.
När jag gjorde skaldjurslasagnen där innan jul.. fick jag en tanke om att den där "såsen" skulle passa utmärkt som "vanlig pastasås".. och igår var den dagen då jag skulle testa det kände jag..
Det blev inte helt korrekta ingredienser.. men eftersom det var hittepå från min sida.. så fanns det ju egentligen inget rätt eller fel
Kombinerade ihop det hela av de saker jag faktiskt hade hemma!
Så dagen middag blev: Pasta med räksås typ.. (vet inte varför de kallade lasagnen för just "skaldjur" när den bara innehöll räkor 🤔)
MYCKET gott kan jag få be och tala om!
Såsen innehöll: Räkor, chili, vitlök, citronzest, färskost, hummerfond, vitt vin, en skvätt matlagningsgrädde, småomater, lök, bladspenat/ruccola, salt/peppar och parmesan 👍
Det blev inte helt korrekta ingredienser.. men eftersom det var hittepå från min sida.. så fanns det ju egentligen inget rätt eller fel
Så dagen middag blev: Pasta med räksås typ.. (vet inte varför de kallade lasagnen för just "skaldjur" när den bara innehöll räkor 🤔)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
MYCKET gott kan jag få be och tala om!
Såsen innehöll: Räkor, chili, vitlök, citronzest, färskost, hummerfond, vitt vin, en skvätt matlagningsgrädde, småomater, lök, bladspenat/ruccola, salt/peppar och parmesan 👍
Hus tomte
Verktygstokig
· Södra Stockholm
· 671 inlägg
Hus tomte
Verktygstokig
- Södra Stockholm
- 671 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har varken ätit eller gjort en köttbullsmacka på flera år! Så idag när jag fyndat billiga köttbullar efter jul.. (samt hade rödbetssallad kvar sedan jul) så kändes det som det var dags - en ”lyxig” middag… 😃😊




