1 421 755 läst ·
17 790 svar
1422k läst
17,8k svar
Vad blir det för mat?
Köp samma färs och samma tetrasås igen, lägg till lite färsk salvia, 10-12 halverade körsbärstomater och en skvätt (ta till, 1 dl minst) vitt vin och du kommer ha en pastasås som heter duga. Eller mums.Mikael_L skrev:
Tja, jag kan väl meddela att det blev pastasåsen arrabiata.
Det gav det hela ett tydligt chili-sting utan att bli direkt mexikanskt eller indiskt hett, men absolut mycket mer drag än en vanligt svenne köttfärssås.
Alla tyckte om maten, grabben gillade det stenhårt.
Det var en otroligt snabb och lättlagad måltid.
Jag fräste halva paketet färs (250 gr) lite lätt i pannan och sen i med en tetra pastasås.
Sen fick det stå och puttra ihop sig lite medan jag kokade spagetti. Jag sköljde ur tetran med några cl vatten, så det var tvunget att koka bort lite vatten, den var f.ö något lite för lös redan innan vattentillskottet.
Det räckte till 4 personer.
Det behövs ingen extra kryddning, men jag slängde in 1-2 msk pizzakrydda (en blandning som troligen har mest oregano och mejram i sig), sen en liten dutt timjan också. Men det lyfte det hela i alla fall, så kasta gärna i lite örtkryddor, jag tror det skulle varit gott med färska basilikablad som topping vid servering.
Har inte testat ICAs salsicciafärs eftersom jag inte visste den fanns, men den ska jag leta efter. Så mycket bättre än att köpa korvar och avskinna, och smakmässigt ingen skillnad vad jag märkt.
Dagens frukost:
1 skinkmacka, en leverpastejsmacka, 2 stekta ägg och en kopp varm choklad!
Dagens lunch:
Några "hot dogs" med högre kötthalt och pommes +. sallad & ketschup.
Dagens middag:
2 hårda mackor med julskinka och senap.. plus en julmust
1 skinkmacka, en leverpastejsmacka, 2 stekta ägg och en kopp varm choklad!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dagens lunch:
Några "hot dogs" med högre kötthalt och pommes +. sallad & ketschup.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dagens middag:
2 hårda mackor med julskinka och senap.. plus en julmust
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har däremot missat ICAs "färdiga" pastasåser. 🙂Mikael_L skrev:
Kanske något att prova om man inte vill göra pastasås "from scratch".
Efter att ha läst de tre såsernas på din bild ingredienslistor på ICAs webb så kan jag inte komma på varför det står vego på en av dem men inte på åtminstone en av de andra två. Den arga så såsen innehåller ansjovis, vilket en renlärig vegetarian inte äter, men basilikasåsen kan jag inte hitta några djur i.
Är det nån här i tråden som kan lösa mysteriet?
Jag tror helt enkelt att det är uttalat vego just för att det är bolognese som vanligtvis är kött. Misstänker att det inte är djupare än såP pmd skrev:Jag har däremot missat ICAs "färdiga" pastasåser. 🙂
Kanske något att prova om man inte vill göra pastasås "from scratch".
Efter att ha läst de tre såsernas på din bild ingredienslistor på ICAs webb så kan jag inte komma på varför det står vego på en av dem men inte på åtminstone en av de andra två. Den arga så såsen innehåller ansjovis, vilket en renlärig vegetarian inte äter, men basilikasåsen kan jag inte hitta några djur i.
Är det nån här i tråden som kan lösa mysteriet?
Lasagne fortsätter att vara matlycka. Idag med broccoli och fetaost. Brooklyn IPA i glaset. Så gott att bilden kom av sig 🤷♂️
Men det betyder inte att det inte hände!
Men det betyder inte att det inte hände!
Planerat strömavbrott (på dyraste eldagen 😳😳😳) gjorde att vi åkte ut och åt kinabuffe till lunch.. i värmen på annat håll..
Kvällens middag bestod av egenbakad limpa, sötstark senap, julskinka och en kanna te + eldning i kakelugnen 👍😊
Kvällens middag bestod av egenbakad limpa, sötstark senap, julskinka och en kanna te + eldning i kakelugnen 👍😊
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västra Götaland
· 2 563 inlägg








