1 423 060 läst ·
17 809 svar
1423k läst
17,8k svar
Vad blir det för mat?
Korvgubbe
Medlem
· Östergötland
· 1 463 inlägg
Korvgubbe
Medlem
- Östergötland
- 1 463 inlägg
Om man tror att priserna på menyn är någon form av måttstock på renligheten i köket rekommenderar jag att man önskar sig Anthony Bourdains självbiografiska bok "Kitchen confidential" i julklapp.
Har inte läst den men är innehållet åt det håll jag anar kanske en bättre rekommendation är att man struntar i att läsa den om man fortfarande vill njuta av sina framtida restaurangbesök.Korvgubbe skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 241 inlägg
Jag satt vid chefs table så sent som igår. Rent och fint. Men det är klart att ett mongoliskt sunkhak har dålig mathållning det kan man ju räkna ut med ärslet 
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
idag får det bli lättlagat..
hel kyckling i järngryta.
först får dessa gå i grytan ca 30 min..
Sedan skivar jag lite smör och lägger ovanpå.
Lite grillsås.
Och grillkrydda sedan in i ugnen igen.
kokar ris till detta...
sås?
Det får vi se..
skillnad på chefs table och restaurangkök..AndersMalmgren skrev:
Det borde till och med du kunna räkna ut. Misstänker att du aldrig varit i ett restaurangkök.
Renoverare
· Stockholm
· 20 241 inlägg
Jo det har jag faktiskt. Men såklart inte lika ofta. Har tex varit i Portals kök. Det var rent och fint.Myrstacken skrev:
Edit: för övrigt så är sällan skillnad på chefs table och köket i övrigt det är samma kök man sitter i en bar i anslutning till köket.
Högrev innehåller en massa guck som inte är så ätligt utan att man kokar sönder det. Det är därför man använder det till grytor och färs och inte till lite mer ädla kötträtter. Grytor som kokas länge (gulasch, chili, t.ex.).Mikael_L skrev:
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Håller ungefär samma regler, men lite mer protein, lite färre kalorier.Violina skrev:
Jag svarar på den här, för jag tycker det är roligt
Äter mat jag tycker är hyfsat gott, kör 80/20-principen, så 80% ska vara riktigt bra mat ("nyttigt") 20% precis vad jag känner för..
Enda "kravet" är minst 120g protein per dag.
Äter ca 2500 kcal om dagen
Styrketränar tre dagar i veckan
(Kvinna, 30+, 160 cm, 57,5 kg)
Man 36, 180cm & 80kg
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Kan tipsa om att inte gå på diet, funkar aldrig som långsiktig lösning utan om 12 månader (eller mindre) så väger du statistiskt sett 2-3kg mer än du gjorde innan och du har högre andel fett än muskler än innan du började.K Nils Andersson1 skrev:
Börja ät bra mat och försök förstå ungefär hur du ska äta för att hamna i kaloribalans. Sen drar du ner 3-500kcal och låter tiden ha sin gång.
När du nått sitt mål går du sakta upp till kaloribalans igen.
Det är så jag gjort, med 1 mål mat per dag funkar också att ha så en viss tid. Det är inget fel och normalt för människan. Det också så det funkar i vissa stammar i Afrika. De jagar 2 veckor och då äter de väldigt lite och är inte hemma. Sen festar de när de åter är i byn med sina byten.M Marcussjogren skrev:Kan tipsa om att inte gå på diet, funkar aldrig som långsiktig lösning utan om 12 månader (eller mindre) så väger du statistiskt sett 2-3kg mer än du gjorde innan och du har högre andel fett än muskler än innan du började.
Börja ät bra mat och försök förstå ungefär hur du ska äta för att hamna i kaloribalans. Sen drar du ner 3-500kcal och låter tiden ha sin gång.
När du nått sitt mål går du sakta upp till kaloribalans igen.
Invigning av ny kamadogrill. Enkelbiff och pluma iberico (sorry!). Det sista från landet med, och lite från butiken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Ja att äta enligt periodisk fasta säger jag inget om, utan det är kalorimängden man ska ha koll på så att det inte blir för lite så att viktnedgången är för snabb.K Nils Andersson1 skrev:
En förändring på 500kcal om dagen eller 0,5kg nedgång per vecka brukar vara något som gör viktnedgången mer permanent.
Nu blir vi kanske snart utkastade pga off topic snart




