1 341 616 läst ·
16 376 svar
1342k läst
16,4k svar
Vad blir det för mat?
Gårdagens middag:
Egengjorda köttfärsbiffar med rosmarin, vitlök och oreganokrydda
ugnsstekta morötter och hemgjorda klyftpotatisar (gjorda i ugn med vitlök)..
Serverades med sallad, vitlökssås (egengjorda, hade en slatt kvar sedan häromdagen) och en tesked hemgjord äppelgele med chili (för att prova om det gick haha, det funkade.. även trots att det var vitlökstema).
👍😍👌
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Egengjorda köttfärsbiffar med rosmarin, vitlök och oreganokrydda
Serverades med sallad, vitlökssås (egengjorda, hade en slatt kvar sedan häromdagen) och en tesked hemgjord äppelgele med chili (för att prova om det gick haha, det funkade.. även trots att det var vitlökstema).
👍😍👌
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Brun mat, som vanligt... 😔
Men gott och lättlagat.
Om någon följer detta recept, tänk på att det är rätt mycket vinäger, så vet man inte med sig att man älskar mycket syra i maten så rekommenderar jag att börja med halva mängden vinäger, och kanske ytterligare lite mindre om det inte är balsamvinäger, då den vanliga ofta är lite mer stickig.
Så kan man sen smaka av och justera medan det kokar ihop. Själv är jag inte så väldans förtjust i syra i mat, äter knappt inlagd sill, ketchup, Tabasco och sånt som har tydlig syra.
Så här nöjde jag mig med drygt hälften av balsamvinägern i receptet.
Sötman är också viktig här för balansen, jag hade i lite honung, man kan använda vad som helst som är sött, Coca-Cola skulle säkert funka utmärkt.
Men mitt tips, provsmaka och lek med vinägern, grädde och det söta, och lita på ditt smaksinne.
Jag pytsade även i ca en msk tomatpuré och 1-2 tsk soja, vilket fungerar som smakförstärkare, sen lite extra vatten och redde av för att få mer sås.
Jag satte även i en finhackad morot tillsammans med löken.
Mycket timjan... torkad var det jag hade, släng bara inte i det för sent, de ska kokas mjuka.