Gårdagens middag:

En tallrik med biff, ugnsrostade morötter, kryddade potatisar och färsk grönsakssallad, drizzled med sås.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Egengjorda köttfärsbiffar med rosmarin, vitlök och oreganokrydda :) ugnsstekta morötter och hemgjorda klyftpotatisar (gjorda i ugn med vitlök)..

Serverades med sallad, vitlökssås (egengjorda, hade en slatt kvar sedan häromdagen) och en tesked hemgjord äppelgele med chili (för att prova om det gick haha, det funkade.. även trots att det var vitlökstema).

👍😍👌

• Gilla
  • Älska
Kjell_G och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
Recept på italiensk kycklinggryta med ingredienser och instruktioner, maträtt i kastrull, sidovinkel, matlagningssteg.
Skapa konto

En stekpanna med gräddig kycklinggryta, morötter, gröna bönor och lök som tillagas.
Skapa konto

Brun mat, som vanligt... 😔

Men gott och lättlagat.
Om någon följer detta recept, tänk på att det är rätt mycket vinäger, så vet man inte med sig att man älskar mycket syra i maten så rekommenderar jag att börja med halva mängden vinäger, och kanske ytterligare lite mindre om det inte är balsamvinäger, då den vanliga ofta är lite mer stickig.
Så kan man sen smaka av och justera medan det kokar ihop. Själv är jag inte så väldans förtjust i syra i mat, äter knappt inlagd sill, ketchup, Tabasco och sånt som har tydlig syra.

Så här nöjde jag mig med drygt hälften av balsamvinägern i receptet.
Sötman är också viktig här för balansen, jag hade i lite honung, man kan använda vad som helst som är sött, Coca-Cola skulle säkert funka utmärkt.

Men mitt tips, provsmaka och lek med vinägern, grädde och det söta, och lita på ditt smaksinne.
Jag pytsade även i ca en msk tomatpuré och 1-2 tsk soja, vilket fungerar som smakförstärkare, sen lite extra vatten och redde av för att få mer sås.
Jag satte även i en finhackad morot tillsammans med löken.
Mycket timjan... torkad var det jag hade, släng bara inte i det för sent, de ska kokas mjuka.

• Gilla
  • Älska
dilemma och 6 till
  • Laddar…
Maria T
Mikael_L Mikael_L skrev:
Brun mat, som vanligt... 😔
Men gott och lättlagat.
Tack för tydlig info gällande vinäger, jag/vi gillar inte syrlig mat om det inte är asiatiskt och gärna då i Asien. Annars ser den bruna grytan god ut 👍

DAGENS:

Spaghetti med köttfärssås och rikligt med ketchup på en tallrik. Kvällsmåltid eller middag.
Skapa konto

Köttfärssås (kvarvarande Tacofärs med lök i + en linsbolognesetetra.. påfyllt med krossade tomater o lite sambal oelek) och spaghetti 👍

• Gilla
GladanS och 7 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
DAGENS:

[bild]

Köttfärssås (kvarvarande Tacofärs med lök i + en linsbolognesetetra.. påfyllt med krossade tomater o lite sambal oelek) och spaghetti 👍
Samma här fast med Hemköp Nöt & Grönt

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
nino nino skrev:
Var tvungen o googla på vad det var hehe 👍 (”hörde” på ditt inlägg att det var en grej.. 😊 som jag inte alls visste vad det var.. nu vet jag! Morötter o blomkål.. o 50% nöt).

Snigla Snigla skrev:
Var tvungen o googla på vad det var hehe 👍 (”hörde” på ditt inlägg att det var en grej.. 😊 som jag inte alls visste vad det var.. nu vet jag! Morötter o blomkål.. o 50% nöt).
Ja tanten köpte och provade, har ingen koll på pris men det är ju säkert inte billigare 😄

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Lax med ricotta/parmesanröra, pommes, broccoli och citronsmörsås. Jo, fyllde på med lite mer pommes ;)

• Middagstallrik med lax, dill-sås, rostad potatis, broccoli, på träbord.
    Skapa konto
  • Älska
  • Gilla
Oskick och 3 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Ja tanten köpte och provade, har ingen koll på pris men det är ju säkert inte billigare 😄
39.95 kr för 500 g förp på Hemköp tyckte jag mig se när jag googlade 😊 så lite billigare är det!

Lät intressant oavsett!

• Gilla
nino
  • Laddar…
K Kjell_G skrev:
Lax med ricotta/parmesanröra, pommes, broccoli och citronsmörsås. Jo, fyllde på med lite mer pommes ;)
Klyftpotatis min gode herre 😃 klyftpotatis..
Stooor skillnad haha ;)

Ser jättegott ut! 👍

Snigla Snigla skrev:
Klyftpotatis min gode herre 😃 klyftpotatis..
Stooor skillnad haha ;)

Ser jättegott ut! 👍
Ursäkta min franska, men pommes chateau lär det också kallas 😉
Jag var lite lat och skrev inte fullt ut 😁

• Älska
  • Haha
Snigla och 1 till
  • Laddar…
A
nino nino skrev:
Hur smaka det?

Inte så mycket nöt

A
nino nino skrev:
Inte så mycket nöt
Mer som quornfärs?

Rejäl skrev:
Mer som quornfärs?
Var längesen jag åt det så kan inte svara på det

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.