1 340 568 läst ·
16 364 svar
1341k läst
16,4k svar
Vad blir det för mat?
Blev det gott då?S sblixten skrev:
Jag tror ärligt talat att det är bättre att gå lite mer safe och inte bränna kryddorna alltför hårt första gången man gör detta, bättre att proväta och ta i mer nästa gång, än att göra det nästan oätligt bränt första gången.
Jag tycker fortfarande detta är lite svårt, fast jag stekt detta några gånger nu i alla fall.
Ja, det blev väldigt gott och ganska likt i smaken som om jag grillat på latmansgrillen(gasolgrillen).Mikael_L skrev:
Blev det gott då?
Jag tror ärligt talat att det är bättre att gå lite mer safe och inte bränna kryddorna alltför hårt första gången man gör detta, bättre att proväta och ta i mer nästa gång, än att göra det nästan oätligt bränt första gången.
Jag tycker fortfarande detta är lite svårt, fast jag stekt detta några gånger nu i alla fall.
Jag hade förväntat mig något annorlunda, men jag var också feg i kryddning och valde t.ex. bort socker och rosépeppar. Har för mig jag hade torkad basilika och oregano, långpeppar, spiskummin, paprika, salt och sen lite talg.
Ska det smaka ungefär som grillat eller har du tips på hur jag får till en speciell smak, som jag gissar det ska ha?
Jag tycker att det påminner om "vanligt" grillat, men med smakerna från Cajun-köket, typ.
Lite annorlunda smaker än amerikanskt BBQ eller smakerna från mellanöstern, Turkiet, etc. men ändå likheter också.
Jag brukar göra min egen cajunkrydda, och jag höftar mest i de olika delarna, men så det påminner om detta recept:
https://www.matklubben.se/recept/cajunkrydda-46870
Kanske dubbelt så mycket oregano, lökpulver har jag inget, så det blir inget.
Man kan ju köra med färsk lök/vitlök, fint hackad, men då går det inte så bra att lagra kryddan.
Men det där receptet speglar ganska väl hur just jag brukar blanda ihop kryddan.
Som jag sen använder till lite allt möjligt, jag kan sleva i lite i köttfärssås, när jag steker kyckling, blanda i lite i till fredagstacosen osv.
Lite annorlunda smaker än amerikanskt BBQ eller smakerna från mellanöstern, Turkiet, etc. men ändå likheter också.
Jag brukar göra min egen cajunkrydda, och jag höftar mest i de olika delarna, men så det påminner om detta recept:
https://www.matklubben.se/recept/cajunkrydda-46870
Ingredienser
- 5 tsk paprikapulver
- 1 tsk chilipulver
- 1½ tsk cayennepeppar
- 1 tsk oregano
- 1 tsk timjan
- 1 tsk svartpeppar
- 1 tsk vitpeppar
- 1 tsk vitlökspulver
- 1 tsk lökpulver
Kanske dubbelt så mycket oregano, lökpulver har jag inget, så det blir inget.
Man kan ju köra med färsk lök/vitlök, fint hackad, men då går det inte så bra att lagra kryddan.
Men det där receptet speglar ganska väl hur just jag brukar blanda ihop kryddan.
Som jag sen använder till lite allt möjligt, jag kan sleva i lite i köttfärssås, när jag steker kyckling, blanda i lite i till fredagstacosen osv.
Redigerat:
Meinem Gott, hat es gut geschmeckt?? 😍R Rickard.lj skrev:
Åt en på Alivefestivalen, inte riktigt "utanför affären i Tyskland" känsla men ändå god.
Renoverare
· Stockholm
· 19 578 inlägg
Lergryta 👍🏻 Ett måste när vi lagar hel kyckling 😄 tror vi är inne på tredje grytan sen nittonhundrakallt nånting.Roga1337 skrev:
Det stod kolsyrat vatten i ett recept, hade Ramlösa med granatäpple-ingen protesterade 😊
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Halvfabrikat "kycklingkebab".. (??) i påse.. pommes, grönsaker, lök och sås..
Gott, ja helt okej - men kebab? NÄ!
(lite småskumma bollar.. lite svampaktiga, köper nog inte igen.. även om de som sagt inte var äckliga på något vis.. bara att jag föredrar att tillaga kycklingen själv, typ kycklingfilé, vs dessa bollar)
Renoverare
· Värmland
· 1 175 inlägg
Prova eldorados Frysta kycklingkebab. Stek den rätt hårt.Snigla skrev:
[bild]
Halvfabrikat "kycklingkebab".. (??) i påse.. pommes, grönsaker, lök och sås..
Gott, ja helt okej - men kebab? NÄ!
(lite småskumma bollar.. lite svampaktiga, köper nog inte igen.. även om de som sagt inte var äckliga på något vis.. bara att jag föredrar att tillaga kycklingen själv, typ kycklingfilé, vs dessa bollar)
Riktigt gott.