Mikael_L
S sblixten skrev:
Såhär blev mitt resultat från gårdagen(surdegsbröd i botten).
Det pinsamma är att jag var vad jag själv skulle kalla slarvig/hade för bråttom och lyckades skära köttet på fel håll 😚
Jag var nog också lite feg med hur hårt jag körde ytan i pannan.
Tack för tipset!
[bild]
Blev det gott då?

Jag tror ärligt talat att det är bättre att gå lite mer safe och inte bränna kryddorna alltför hårt första gången man gör detta, bättre att proväta och ta i mer nästa gång, än att göra det nästan oätligt bränt första gången.
Jag tycker fortfarande detta är lite svårt, fast jag stekt detta några gånger nu i alla fall.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Blev det gott då?

Jag tror ärligt talat att det är bättre att gå lite mer safe och inte bränna kryddorna alltför hårt första gången man gör detta, bättre att proväta och ta i mer nästa gång, än att göra det nästan oätligt bränt första gången.
Jag tycker fortfarande detta är lite svårt, fast jag stekt detta några gånger nu i alla fall.
Ja, det blev väldigt gott och ganska likt i smaken som om jag grillat på latmansgrillen(gasolgrillen).
Jag hade förväntat mig något annorlunda, men jag var också feg i kryddning och valde t.ex. bort socker och rosépeppar. Har för mig jag hade torkad basilika och oregano, långpeppar, spiskummin, paprika, salt och sen lite talg.
Ska det smaka ungefär som grillat eller har du tips på hur jag får till en speciell smak, som jag gissar det ska ha?

Mikael_L
Jag tycker att det påminner om "vanligt" grillat, men med smakerna från Cajun-köket, typ.

Lite annorlunda smaker än amerikanskt BBQ eller smakerna från mellanöstern, Turkiet, etc. men ändå likheter också.

Jag brukar göra min egen cajunkrydda, och jag höftar mest i de olika delarna, men så det påminner om detta recept:
https://www.matklubben.se/recept/cajunkrydda-46870

Ingredienser​

• 5 tsk paprikapulver
  • 1 tsk chilipulver
  • 1½ tsk cayennepeppar
  • 1 tsk oregano
  • 1 tsk timjan
  • 1 tsk svartpeppar
  • 1 tsk vitpeppar
  • 1 tsk vitlökspulver
  • 1 tsk lökpulver
Generellt kanske aningen mindre cayennepeppar och hellre lite mer chilipulver.
Kanske dubbelt så mycket oregano, lökpulver har jag inget, så det blir inget.
Man kan ju köra med färsk lök/vitlök, fint hackad, men då går det inte så bra att lagra kryddan.

Men det där receptet speglar ganska väl hur just jag brukar blanda ihop kryddan.
Som jag sen använder till lite allt möjligt, jag kan sleva i lite i köttfärssås, när jag steker kyckling, blanda i lite i till fredagstacosen osv.

Redigerat:
  • Gilla
fusion och 3 till
  • Laddar…
R Rickard.lj skrev:
Currywurst med surkål . Slängde ihop såsen själv å drömmer mig tillbaka till Tyskland .

Hade redan börjat äta på tallriken så fick bli i ett hörn av den . Men satans så gött
Meinem Gott, hat es gut geschmeckt?? 😍

Åt en på Alivefestivalen, inte riktigt "utanför affären i Tyskland" känsla men ändå god.

• Gilla
Rickard.lj
  • Laddar…
Hel kyckling i lergryta blir alltid gott. Tillbehör växlar, idag ris, bea och lite grönt. Inlagd gurka mha kolsyrat vatten var nytt för mig. Gott.

• Måltid med ris, grillad kyckling, grönsaker, sås, och öl. Enkel hemlagad middag på matbordet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
FredrikR och 5 till
  • Laddar…
Lite gott i solen, solen fatta! (hela Stockholm har fattat för det är fullt på alla med solläge)

Utomhus, ostbricka, vindruvor, fikon, ett glas vin, östers, ciderflaska, gatumiljö i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Anonymiserad 220941 och 6 till
  • Laddar…
Haha…det var några decennier vi använde våran schlemmertopf. Men det ser kanonfint & gott ut 👍sedan låter inlagda gurkan med bubbelvatten jättespännande🙂

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Pannbiff, potatismos och gräddsås
Två köttbullar, potatismos, brunsås och lingonsylt på blommigt porslin.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Tokslut och 11 till
  • Laddar…
H
Smörstekta kantareller på bröd. Sol idag så middagen blir enkel och snabb för att maximera tiden då man kan vara ute och njuta ☀️

Stekpanna med sauterade kantareller på en spis. Matlagning, svamp, köksredskap.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
SC Aero och 13 till
  • Laddar…
Maria T
Roga1337 Roga1337 skrev:
Haha…det var några decennier vi använde våran schlemmertopf. Men det ser kanonfint & gott ut 👍sedan låter inlagda gurkan med bubbelvatten jättespännande🙂
Också nyfiken på bubbelvattensgurkan!

Roga1337 Roga1337 skrev:
Lergryta 👍🏻 Ett måste när vi lagar hel kyckling 😄 tror vi är inne på tredje grytan sen nittonhundrakallt nånting.
Det stod kolsyrat vatten i ett recept, hade Ramlösa med granatäpple-ingen protesterade 😊

• Gilla
Roga1337
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Också nyfiken på bubbelvattensgurkan!
1 dl kolsyrat (istället för vatten)
2 msk socker
2 msk ättiksprit 12%
1/2 tsk salt
svartpeppar eller vitpeppar
en lagom stor gurka

dill eller persilja till servering eventuellt

Tunna skivor smakar bäst 😁

• Gilla
  • Älska
Roga1337 och 2 till
  • Laddar…
IMG_8750.jpeg
Skapa konto

Halvfabrikat "kycklingkebab".. (??) i påse.. pommes, grönsaker, lök och sås..

Gott, ja helt okej - men kebab? NÄ!

(lite småskumma bollar.. lite svampaktiga, köper nog inte igen.. även om de som sagt inte var äckliga på något vis.. bara att jag föredrar att tillaga kycklingen själv, typ kycklingfilé, vs dessa bollar)

• Gilla
Oskick och 3 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Meinem Gott, hat es gut geschmeckt?? 😍

Åt en på Alivefestivalen, inte riktigt "utanför affären i Tyskland" känsla men ändå god.
Är vanlig från lidel men känslan finns där .

• Älska
FredrikR
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
[bild]
Halvfabrikat "kycklingkebab".. (??) i påse.. pommes, grönsaker, lök och sås..

Gott, ja helt okej - men kebab? NÄ!

(lite småskumma bollar.. lite svampaktiga, köper nog inte igen.. även om de som sagt inte var äckliga på något vis.. bara att jag föredrar att tillaga kycklingen själv, typ kycklingfilé, vs dessa bollar)
Prova eldorados Frysta kycklingkebab. Stek den rätt hårt.
Riktigt gott.

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.