1 421 483 läst ·
17 788 svar
1421k läst
17,8k svar
Vad blir det för mat?
Så är det, makaronilåda kallar vi det också. Pudding är för mig nånting sött och efterrättsaktigt. Ett annat exempel är pastej, i Sverige är det leverpastej på tub typ. I Finland är det ett bakverk som är fyllt med nåt, som kött eller ost. Betydelsen var densamma i Sverige tills 1800 talet nån gång, där splittrades språken åt. Finlandssvenska, speciellt från österbotten är arkaisk på många vis.Mikael_L skrev:
Kållådan blev god, ungarna vägrade smaka, men åt potatisen iallafall.
Iallafall funderar på detta ikväll:
https://www.southernliving.com/recipes/french-onion-soup-casserole-recipe
Leverpastej på tub??? Finns det?
Låter nästan lika konstigt som om någon skulle få för sig att blanda kaviar och mjukost för att sedan trycka in det i en tub
Låter nästan lika konstigt som om någon skulle få för sig att blanda kaviar och mjukost för att sedan trycka in det i en tub
Ja glöm det om tuben då, men det är väl liknande konsistens att det kunde passa i en tub.samlarpådetmesta skrev:
p.s. googlade och ser det verkar säljas diverse pastejer på tub nog, men inte leverpastej. Förmodligen därför jag kopplade ihop dem.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 013 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 013 inlägg
Tar hellre en kotlettrad, skär upp i bitar och banka ut. Slipper man allt fett mm.S sinuslinus skrev:
Jag minskade ner till ca 2000 kcal/dag. Gick ner 20kg och ha hållit mig där i några år.
Renoverare
· Stockholm
· 20 200 inlägg
Jag är purist och tycker schnitzel ska vara på kalv. Men sambon gjorde på kycklinglårfile och det var faktiskt riktigt gott
Var lite skämtsamt menatDennisCA skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 200 inlägg